Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Webinaari

Verkkosivustojen personointi suhteessa tietosuojaan ja evästeohjeistuksiin

Laajojen verkkosivustojen, tietopalvelujen ja verkkokatalogien kehittäjiä on jo pitkään houkutellut käyttäjäkohtaisen personoinnin mahdollisuus.

Käyttäjää voisi hyvinkin palvella personoitu tieto siitä,
- mitä hän on viimeksi sivustolla katsellut
- mihin hän sivustolla viimeksi jäi
- mitä tietoja muut hänen kaltaisensa käyttäjät ovat katselleet
- millaisia asioita hänelle voitaisiin suositella hänen katsomiensa sivujen perusteella
- mikä häntä voisi kiinnostaa aiemman käyttäytymisen perusteella.

Kun laajat tietosivustot sisältävät paljon asiaa kirjavalle kohdeyleisölle, olisi käyttäjälle hyödyllistä, että palvelusta nousisivat esiin hänen kaltaiselleen yleisölle olennaiset tiedot. Ja mieluusti epäolennaiset tiedot katoaisivat taka-alalle.

Mutta millaista käyttäjän seurantaa ja evästeratkaisuja tämä edellyttää? Pystyykö sitä seurantaa tekemään GDPR-tietosuoja-asetusten mukaisesti? Mikä nykyisin onkaan Traficomin ohjeistus niiden evästeiden käytöstä? Miten niitä kannattaisi käyttää?

Tarkemmat tiedot

Ajankohta: 27.3.2024

Kesto: 1h

Hinta: maksuton

Kouluttajat

Konsultti

Virpi Blom

Ilmoittaudu webinaariin

Webinaari

Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille

Verkkosivustojen olennaisimpia sisältöjä ovat ne palvelut tai tuotteet, joita käyttäjille tarjoillaan asiakaspolun päätepisteenä ratkaisuksi tämän tilanteeseen ja tarpeisiin.

Esiteltävä tuote/palvelu voi olla maksullinen tai maksuton, konkreettinen tai konseptuaalinen, vaikkapa koulutus, kunnallinen palvelu, tukimuoto, asiointipalvelu, ostettava tuote tai muu ratkaisu.

Tuotteiden tai palvelujen verkkosivuille on ajan saatossa muotoutunut hyviä esittelykäytäntöjä, joista monet on lainattu verkkokauppojen innovatiivisista ideoista.

Mitä käyttäjät odottavat löytävänsä tuote- ja palvelusivuilta? Millaiset elementit ovat hyödyllisiä, ymmärrettäviä, opittavia ja kaikin tavoin käytettäviä?

Webinaarissa esitellään havainnollisia malleja ja esimerkkejä, vertaillaan ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia ja vastaillaan osallistujien kysymyksiin.

Tarkemmat tiedot

Ajankohta: 15.5.2024

Kesto: 1h

Hinta: maksuton

Kouluttajat

Konsultti

Virpi Blom

Ilmoittaudu webinaariin

Virpin kirjoittamat artikkelit

Yhteensä 82 artikkelia

Oulun kaupunki pisti verkkosivustot uusiksi

28.2.2024

Webinaari tekee asiantuntijan tutuksi

29.1.2024

Uutiskirje on edelleen asiantuntijaorganisaation ykkösväline markkinoinnissa

25.1.2024

Hyvä verkkopalvelukonsepti asiantuntijapalvelujen esittelyyn

22.1.2024

Webinaaritallenne: Navigaatiomallit ja -trendit vuonna 2023

19.12.2023

Seitsemän eri navigointivalikon protomalli

13.12.2023

Na­vi­goin­ti­me­ka­nis­mien malleja 7: Hampurilaisvalikko työpöytänäkymässä

13.12.2023

Uudistunut saavutettavuuskriteeristö (WCAG 2.2) ei mullista mitään

28.11.2023

Uusi verkkopalvelu Turun ammattikorkeakoululle

25.8.2023

Navigointimekanismien malleja 6: Satelliittimallissa on kokoelma itsenäisiä sivustoja

19.6.2023

Navigointimekanismien malleja 5: Megamenu oikopolkulistana

13.6.2023

Verkkopalvelun hankinta julkishallinnossa

6.6.2023

Navigointimekanismien malleja 4: Jäsennys kahdesta ulottuvuudesta

9.5.2023

Navigointimekanismien malleja 3: Hybridimallissa valikot rakenteen alatasoilla

30.3.2023

Navigointimekanismien malleja 2: Suppilovalikko laajoille sivustoille

28.2.2023

Webinaaritallenne: Palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu

13.2.2023

Navigointimekanismien malleja 1: Käytännön standardina kumuloituva valikko

7.2.2023

Miksi pamuttaminen toimii huonosti julkishallinnon digipalveluiden suunnittelussa?

11.1.2023

Näppärä ja kamala sisältöhaitari

15.12.2022

Uskallettaisiinko jo sanoa ääneen, ettei WCAG-vaatimuksia pystytä noudattamaan?

29.11.2022

Careeria.fi oppilaitosten verkkotrendien harjalla

8.11.2022

Siirtyykö mobiilivalikko näytön alareunaan?

26.10.2022

Käyttöpolun klikkausten määrä ei ole käytettävyyden mittari

22.9.2022

Palvelukonseptin muotoilu vauhtiin starttivalmennuksella

7.9.2022

Webinaaritallenne: Navigointimekanismien parhaat käytännöt

1.6.2022

Kansalaisen haaveena toimivat verkkosivustot hyvinvointialueille

17.11.2021

Käytettävyysklassikko: Milloin linkin kannattaisi avautua uuteen selainikkunaan?

3.11.2021

Video: Uusi evästeohjeistus Suomessa – mitä Traficomin linjauksista kannattaa verkkopalvelun omistajan ajatella?

19.10.2021

“Mobile first”, mutta “desktop wide” never? Otammeko isot näytöt huomioon?

25.8.2021

Tampereen kaupungin verkkopalveluiden kehityskumppaneiksi Exove ja Geniem

19.8.2021

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun