Pandemia-aikaan podcasteja ja webinaareja syntyi niin paljon, että niistä tuli jo vitsi. Nauruun ei kuitenkaan ole asiantuntijaorganisaatiossa syytä, sillä nämä verkon kautta tarjottavat lyhyet ilmaispätkät ovat oivallinen tapa markkinoida asiantuntijoittesi osaamista, tehdä heitä tutuksi ja madaltaa kynnystä yhteydenottoihin.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Meillä North Patrolissa on 10 konsulttia, joista suurin osa esittelee joka päivä asiakkailleen oman asiantuntemuksensa ydinaiheita. Kun konsulteilla on paljon osaamista ja näkemystä, haluamme myös levittää niitä näkemyksiämme ja töniä toimialamme keskusteluja sellaiseen suuntaan, jota pidämme pitkän kokemuksemme perusteella mielekkäänä. Tästä syystä olemme vuosia kannustaneet konsultteja tuottamaan blogiartikkeleita verkkoon, ja webinaarien pitäminen on tälle luontevaa jatkoa.
Webinaari on letkeä tietoisku
Webinaarin idea on tyypillisesti se, että ryhmä ihmisiä – mieluusti asiantuntijoita – kokoontuu yhteen juttelemaan tietystä rajatusta aiheesta. Se ei ole käsikirjoitettu ja tavoitteellinen koulutus, mutta onhan siinä opetustilanteen piirteitä: webinaarin pitäjät tarjoavat kuulijoille jotakin informaatiota, joka näiden on hyvä tietää.
Varmasti on monenlaisia webinaari-konsepteja, mutta katsojalle/kuuntelijalle webinaarin lupaus tai odotus on usein sellainen keskusteluote, luontevuus ja harjoittelemattomuus, joka leimaa podcastejakin.
Webinaarissa asiantuntijat esittelevät aiheitaan omalla äänellään, omalla tyylillään ja omista lähtökohdistaan. Webinaarissa esiintyvästä asiantuntijasta välittyy siis hänen persoonallinen otteensa ja asenteensa substanssiaiheeseen: tämä on kuin maistiainen siitä, millaista tuon asiantuntijan kanssa olisi työskennellä, jos tältä ostaisi palveluja.
Maistiaisen tavoin webinaarin on syytä olla pieni makupala: vapaamuotoinen tilanne ei oikein kanna pitkää aikaa, ja kuulijoiden pinna on lyhyt. Webinaarin ihanteellinen kesto lienee yhden tunnin tietämillä.
Ja yhteen tuntiin ei mahdu kovinkaan monta aihetta tai pointtia. Teema-aihe on syytä pitää tarkasti rajattuna, ja kovin syvällistä uppoamista aiheeseen ei pysty tekemään. Tietty kursorisuus ja ylätasoisuus leimaakin webinaareja, eikä kuulijoille oikeastaan kannata luvatakaan kovin syvällistä perehdytystä aihealueeseen.
Meillä North Patrolissa olemme päätyneet kaatamaan webinaareissa oikein ylilaidallisen asiaa: kerromme tiukkaa asiaa monipuolisista näkökulmista, mutta selvällä rajauksella. Webinaariemme letkeys muodostuu (toivottavasti) asiantuntijoidemme persoonallisesta otteesta, ei hitaasta tai löysästä jutustelusta.
Webinaareja seurataan toisella korvalla
Tiiviisti rajattujen aihealueiden lisäksi webinaareihin on syytä sisällyttää toistoja, kertauksia ja väliyhteenvetoja, koska kuulijakunta ei ole järin keskittynyttä.
On aivan tyypillistä, että puolet webinaarin kuulijakunnasta syö aamiaistaan, seuraa somea, hoivaa kotieläintään ja neuloo sukkaa samalla kun seuraa webinaaria. Kuulijoilta voi siis välistä mennä ohi kokonaisia virkkeitä. Eikä tästä keskittymiskyvyn puutteesta voi syytää kuulijoita, vaan tällaista elämä on.
Monet kuulijat osallistuvat webinaareihin vain siksi, että kokisivat olevansa perillä siitä, mistä puhutaan ja millä tavalla puhutaan. Asenne siis ratkaisee, ja webinaarin tärkein ”asiantuntijaviesti” voi olla ihan vain se, että jokin teema on otettu webinaarin aiheeksi: tämä teema on siis tapetilla ja tärkeä.
Asiantuntijan olennainen tehtävä on antaa jonkinlainen tulkintakehikko tai ”asenne” ajankohtaiseen aiheeseen. Tämäkin taas tukee asiantuntijan osaamisen markkinointia: tällaisella otteella asiantuntija suunnittelisi kanssasi asioita, jos ostaisit häneltä palveluja.
Webinaari on siis vähän kuin ilmainen kokeilujakso asiantuntijan tarjoamista palveluista – jos kuulija tahtoisi tällaista konsultointia lisää, on sitä asiantuntijalta tarjolla, jos vain tilauksesta sovitaan.
Kun palvelujen ostamisen lähtökohtana on webinaarin mahdollistama henkilökohtainen kohtaaminen, syntyy asiantuntijaan tunnetason kytkös, jonka pohjalta on luontevaa ryhtyä puhumaan omaan toimeksiantoon liittyvistä asioista. Pohja yhteistyölle syntyy siis paljon inhimillisemmällä kontaktilla kuin kirjallisia tarjouspyyntöjä ja tarjouksia vaihdellen.
Kuka osallistuu webinaariin reaaliaikaisesti?
North Patrolin webinaareihin ilmoittautuneista yllättävän suuri osa osallistuu webinaariin ”paikan päällä” eli oikea-aikaisesti, vaikka niistä tarjotaan jälkikäteen videonauhoite.
Webinaarin nauhoitushetkellä siihen osallistuminen tarjoaa oikeastaan vai yhden lisäarvoisen mahdollisuuden: jos mieleen tulee jotakin kysyttävää, kysymyksen voi suoraan osoittaa asiantuntijoille.
Webinaarien kuulijakunnan osallistumisaktiivisuus on Suomessa tyypillisen hillittyä: ehkä kourallinen ihmisiä uskaltautuu esittämään kysymyksiä tai kommentteja, ja näitä esitetään mieluiten anonyymina.
Mahdollisuus kysymysten ja vastausten esittämiseen on kuitenkin kuulijakunnalle jälleen yksi tapa testata vuorovaikutusta asiantuntijan kanssa: asiantuntijan tapa vuorovaikuttaa ja käsitellä hänelle esitettyjä kysymyksiä on esimerkki siitä, millaisella meiningillä sujuisi yhteistyö hänen kanssaan.
Ja ehkä asiantuntijapalvelujen ostaminen tuntuu tämän jälkeen vähän helpommalta?
Webinaarin markkinointi
North Patrolin webinaarien aiheet suunnitellaan siten, että ne kytkeytyvät loogisesti kaiken viestintämme kantaviin palveluluokkiin. Tätä konsepti-ideaamme asiantuntijapalvelujen esittelyyn olemme avanneet artikkelissa: Hyvä verkkopalvelukonsepti asiantuntijapalvelujen esittelyyn.
Webinaarien uutisoinnissa ja markkinoinnissa keskeinen tukijalka ovat uutiskirjeemme, jotka on suunnattu – aivan kuten webinaarimmekin – tietylle harkitulle kuulijakunnalle eli asiakassegmentille. Uutiskirjeidemme konsepti-ideaa esittelee artikkeli: Uutiskirje on edelleen asiantuntijaorganisaation ykkösväline markkinoinnissa.
Tiedot tulevista webinaareistamme sekä tallenteet pidetyistä webinaareista on koottu muiden koulutustemme kanssa sivulle: NorthPatrol.fi/koulutukset
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Hakukoneoptimointi sisällöntuottajille ja uuden sivuston suunnittelijalle (30.10.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin