Webinaaritallenne: Palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu

Katso tallenne

Verkkosivuston käyttö ei ala etusivulta, vaan käyttäjät laskeutuvat jollekin satunnaiselle sivulle Googlesta, somesta, uutiskirjeestä tai mistä tahansa linkistä. Siitä alkaa käyttäjän palvelupolku, jonka pitäisi ohjata vierailija määrätietoisesti siihen palveluun, joka hänelle halutaan tarjoilla.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

13.2.2023

Virpi Blom

Kuinka tällaista palvelupolkua lähdetään suunnittelemaan ja luomaan? Mitä se vaatii verkkosisällön suunnittelijalta? Näitä kysymyksiä käsiteltiin webinaarissamme 25.1.2023.

Asiantuntijamme Virpi Blom ja Perttu Tolvanen puivat webinaarikeskustelussaan sitä, millä tavoin verkkosivuston konseptin, vuorovaikutuksen ja käyttökokemuksen suunnitteluun vaikuttaa se, että lähtökohdaksi otetaan käyttäjän tilanne tietyn palvelun tarpeessa.

Webinaarissa tarjottiin näkemyksiä, esimerkkejä ja käytännön vinkkejä siitä, millä tavoin käyttäjäpolkujen hahmottaminen voi toimia lähtökohtana verkkosivuston suunnittelussa.

Webinaarissa käsitellyt aiheet

Webinaarissa tarkasteltiin tällaisia verkkosivuston suunnittelijaa hetkauttavia asioita:

  • Suunnittelijan näkökulman painopiste on kääntynyt sisältöjen hierarkioista käyttäjän kokemukseen.
  • Verkkosivujen käyttöpolku on vain pieni pätkä palvelun asiakaspolun varrella.
  • Miltä sivulta palvelupolku alkaa? Ihan miltä tahansa sivulta.
  • Palvelupolkua ei voi suunnitella, jos ei tiedä sitä, millaisessa tilanteessa kävijä tulee eikä sitä, mihin kohteeseen tuo kävijä halutaan ohjata.
  • Edelleen ollaan perustavissa palvelukonseptin kysymyksissä: on tunnistettava kohderyhmät ja tavoitteet näiden suhteen.
  • Kohderyhmistä johdetaan käyttäjäprofiileja tai käyttäjäpersoonia. Persoonia tai profiileja on usein hedelmällisintä käsitellä suunnittelutyössä käyttäjätilanteiden kautta.
  • Kuinka sellainen käyttäjätilanne keksitään?
  • Miten ne käyttäjätilanteet esitetään verkkosivuilla?
  • Miten käyttäjä tunnistaa oman tilanteensa?
  • Miten palvelupolkua käyttäjätilanteesta eteenpäin voidaan ryhtyä suunnittelemaan?
  • Kuinka sellaista polkua pystyy mallintamaan?
  • Mitä palvelupolkujen hahmottamisesta seuraa?
  • Miten se vaikuttaa verkkosivujen suunnitteluun?
  • Mihin palvelupolku päättyy?
  • Kenen pitää huolehtia siitä, että palvelupolut ovat verkkosivustolla kunnossa?
  • Millä tavoin tämä muuttaa sisällöntuottajan roolia?

Katso webinaari videolta

Webinaarin tallenteen kokonaiskesto on 60 minuuttia.

Katso tallenne webinaarista (YouTube)

Tulossa osa 2 - ilmoittaudu!

Palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu saa lisää käsittelyä, kun asiantuntijamme keskittyvät seuraavassa webinaarissa niihin komponentteihin, esitystapoihin ja sisältöelementteihin, joita palvelupolun varrelle pitää suunnitella auttamaan käyttäjää suunnistamisessa.

Palvelupolulla kulkevan käyttäjän on pystyttävä nopeasti hahmottamaan, mistä on kyse siinä näkymässä, jota hän juuri katselee, ja tunnistamaan toimintavaihtoehdoista, mitä hänen nyt kannattaisi tehdä.

Mistä siis milloinkin on kyse? Sisältöjen esitystavat on syytä valita sen mukaan, onko sivun tarkoituksena…

  • Esitellä valintavaihtoehtoja
  • Sysiä käyttäjää eteenpäin johonkin suuntaan
  • Vakuuttaa ja todistaa osaamisesta & uskottavuudesta
  • Houkutella ja innostaa käyttäjää lukemaan lisää
  • Syventää käyttäjän ymmärrystä tietoaineistoilla
  • Antaa toimintaohjeita
  • Saada käyttäjä toimimaan

Näihin sivujen tai sisältökomponenttien funktioihin etsivät asiantuntijamme Perttu Tolvanen ja Virpi Blom parhaita/yleisimpiä käytäntöjä palvelupolkulähtöisen verkkopalvelusuunnittelun webinaarin jatko-osassa, joka pidetään:

  • Keskiviikkona 29.3.2023 klo 10-11

Webinaari on maksuton ja kaikille halukkaille avoin, tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu webinaarin jatko-osaan (Demio)

Tutustu myös muihin North Patrolin webinaareihin

North Patrol järjestää säännöllisesti webinaareja, joissa esitellään uusimpia oivalluksia sekä myös vakiintuneita parhaita käytäntöjä kaikilta osaamisalueiltamme.

Verkkopalvelujen käyttökokemuksen suunnittelun alueelta asiantuntijamme ovat pitäneet webinaarisarjaa, jossa on pohdiskeltu käytännön standardeja verkkosivustojen käyttöliittymissä, hakutoiminnoissa, navigointimekanismeissa ja mobiilinavigoinnissa.

Tallenteet näistä aiemmista webinaareista löytyvät YouTube-kanavaltamme:

Ennakkotiedot North Patrolin tulevista webinaareista löytyvät verkkosivustoltamme: https://northpatrol.fi/webinaarit

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: B2B-verkkokauppojen eri mallit ja menestystekijät (13.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Markkinointi verkossa

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun