Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Webinaari

Webinaari: Miten chatbot istuu palvelukonseptiisi?

Kun chatbot-ikkuna kurkkaa digipalvelusi alakulmasta valmiina vastaamaan käyttäjän kysymyksiin, oletko ajatellut tarkemmin, mitä siltä kysyttäisiin, ja mitä toivoisit sen vastaavan? Olisiko tekoälyn hyödyntäminen lupaava ratkaisu?

Chatbotin valinnassa on ajateltava sitä, mikä sen konsepti, rooli ja tehtävä on verkkopalvelun käytön kokonaisuudessa:
- Minkä roolin chatbot saa verkkosivujen ja hakutoiminnon rinnalla?
- Millaisia kysymyksiä chatbotille voidaan esittää?
- Minkä tiedon pohjalta chatbot keksisi vastaukset?
- Pitääkö bottia opettaa antamaan ehdottoman oikeita vastauksia?
- Kertoileeko se pitkiä kuvailevia vastauksia vai ohjaako se oikeille verkkosivuille?
- Saako se vastatessaan keksiä vähän omiaan?
- Pitäisikö sen suositella ja markkinoida?

Webinaarissa käsitellään erilaisia konsepteja chatbot-teknologioiden hyödyntämiselle tietopalveluissa, markkinointiviestinnässä ja verkkokaupassa. Arvioimme eri konseptien toteutusmahdollisuuksia, hyötyjä, riskejä ja tulevaisuusvisioita.

Webinaari on suunnattu verkkopalvelujen suunnittelijoille, jotka pohtivat uuden chatbotin hankkimista tai nykyisen parantamista.

Tarkemmat tiedot

Ajankohta: 23.4.2025

Kesto: 1h

Hinta: maksuton

Kouluttajat

Konsultti

Anna Availa

Konsultti

Virpi Blom

Ilmoittaudu webinaariin

Maksullinen koulutus

Näin suunnittelet palvelukonseptin verkkosivustollesi

Verkkosivuston suunnittelutehtäviin kuuluu sisältöjen, rakennehierarkian, käsikirjoitustekstien, käyttöliittymien ja ulkoasun suunnittelua, mutta ennen näihin suunnitelmiin tarttumista olisi löydettävä idea verkkosivustolle. Tuota kantavaa ideaa ja “olemassaolon tarkoitusta” voi sanoa verkkosivuston palvelukonseptiksi.

Konseptoitaessa mietitään, mitkä ovat verkkosivuston tavoitteet: miksi se tehdään, kenelle se tehdään ja mitä hyötyjä odotetaan siitä, kuinka se palvelee käyttäjiään. Vaikka palvelukonsepti on vain "idea", se ohjaa kaikkien verkkosivuston suunnittelijoiden työtä ja suunnittelussa tehtäviä valintoja – se on kantava motiivi ja perusta onnistuneen verkkosivuston luomiselle.

Tämän etäkoulutuspäivän aikana käydään läpi konkreettisia vaihtoehtoja ja työkaluja sille, kuinka palvelukonseptista eli ideasta voisi puhua: miten palvelukonsepti voidaan kirkastaa, dokumentoida ja kommunikoida.

Koulutuksen järjestäjänä on Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto.

Tarkemmat tiedot

Ajankohta: 7.5.2025

Kesto: 1 päivä

Hinta: 349 euroa

Kouluttaja

Konsultti

Virpi Blom

Katso koulutusesite

Virpin kirjoittamat artikkelit

Yhteensä 70 artikkelia

Näppärä ja kamala sisältöhaitari

15.12.2022

Uskallettaisiinko jo sanoa ääneen, ettei WCAG-vaatimuksia pystytä noudattamaan?

29.11.2022

Careeria.fi muotoiltiin asiakkaiden tilanteiden kautta – North Patrol konseptisuunnittelun kumppanina

8.11.2022

Hyvä navigaatio mobiilissa – alareunassa vai menu-valikon takana?

26.10.2022

Käyttöpolun klikkausten määrä ei ole käytettävyyden mittari

22.9.2022

Konseptisuunnittelun koulutus käynnisti Tullin verkkopalvelu-uudistuksen

7.9.2022

Webinaaritallenne: Navigointivalikoiden parhaat käytännöt

1.6.2022

Kansalaisen haaveena toimivat verkkosivustot hyvinvointialueille

17.11.2021

Käytettävyysklassikko: Milloin linkin kannattaisi avautua uuteen selainikkunaan?

3.11.2021

Video: Uusi evästeohjeistus Suomessa – mitä Traficomin linjauksista kannattaa verkkopalvelun omistajan ajatella?

19.10.2021

“Mobile first”, mutta “desktop wide” never? Otammeko isot näytöt huomioon?

25.8.2021

Tampereen kaupunki sai uudet ohjelmistokehityskumppanit – North Patrol kilpailutuskonsultti

19.8.2021

Loimu sai uuden verkkosivuston, jäsenpalvelun ja verkkolehden

4.5.2021

Uusi Valvontalautakunta.fi – North Patrol kumppanina konseptisuunnittelussa

13.4.2021

HSY.fi-konseptin täysremontti oli kannattava ponnistus

20.1.2021

Väestöliiton uusi digialusta palvelee koko järjestökenttää – North Patrol vaatimusmääritteli

10.9.2020

Salasanasuojattuja verkkosisältöjä jäsenille – mutta millä konseptilla?

3.9.2020

Oulun yliopiston intranetin pääroolissa on palveluhakemisto – North Patrol suunnittelukumppanina

10.8.2020

Asianajajaliitto.fi-uudistuksen menestysresepti – North Patrol suunnittelija ja hankintakonsultti

30.9.2019

Datakatsaus

Kuntasivustojen saavutettavuuden koneellinen arvio

20.9.2019

OAJ ajatteli uudelleen kaikki digikanavansa – North Patrol auttoi teknologiavalinnoissa

23.5.2019

Uusi Lamk.fi – North Patrol vaatimusmääritteli

14.11.2018

Mikä vika megamenussa?

27.2.2018

Fingrid.fi-uudistus loi kokonaiskuvan palveluista – North Patrol vaatimusmääritteli kokonaisuuden

15.2.2018

Vero.fi testattiin käyttäjäystävälliseksi – North Patrol vaatimusmääritteli

10.10.2017

Kansallinen Palvelutietovaranto (PTV) – kannattaako integroida?

11.4.2017

Kunnallinen sote-verkkopalvelu sujuvasti pienhankinnoilla – North Patrol kilpailutuskonsultti

21.11.2016

Käyttöliittymät kuntoon: Tekstikokoa suurennetaan selaimella, ei erillisillä nappuloilla

31.10.2016

Kuntasivuston uudistus – asiantuntijan vinkit projektiin

24.10.2016

Luonnonvarakeskuksen verkkosivuston uudistus – North Patrol suunnitteli ja kilpailutti

18.10.2016

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun