Verkossa myytävien tuotteiden valikoima kytkeytyy sekä tuotteiden luonteeseen että kaupan myyntistrategiaan.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Joitakin tuotevalikoimia (vaikkapa kristallikruunuja, sisustustavaroita tai puhdistusaineita) on tehokasta pitää suuria määriä keskitetyssä varastossa ja myydä niitä verkossa eikä kivijalassa.
Suurikokoisia, särkyviä tai vaikeasti käsiteltäviä tuotteita taas ei kannata lähettää postitse, joten niitä myydään vain kivijalkamyymälässä.
Onko verkkokauppanne tuotevalikoima sama kuin muissa myyntikanavissa?
- 28 % — Rajatumpi kuin muissa myyntikanavissa
- 26 % — Sama kuin muissa myyntikanavissa
- 23 % — Laajempi kuin muissa myyntikanavissa
- 21% — Verkkokauppa on ainoa myyntikanavamme
- 2% — En osaa sanoa
Kysymykseemme siitä, mitä prosesseja verkkokaupan perustaminen eniten muutti, vastasivat miltei kaikki: ”tuotetiedon hallinta”. Myös ”tuotevalikoiman suunnittelu” oli neljänneksi yleisin vastaus eniten muuttuneista sisäisistä prosesseista. Verkkomyyntiin soveltuvien tuotteiden valinta sekä se informaatio, joka tuotteista on tarjottava ostopäätöksen tekemiseksi, ovatkin keskeisiä strategisia kysymyksiä verkkokaupan onnistumisessa.
Myyntiartikkelit ovat useimmiten tavaroita
Kyselyyn osallistuneista verkkokaupoista valtaosa myy kuluttajatavaroita: myynnissä on erityyppisiä tavaroita vaatteista ja sisustusesineistä retkeilytarvikkeisiin ja elektroniikkaan. Muutamat verkkokaupoista myyvät myös elintarvikkeita tai digitaalisia sisältöjä (elokuvat, pelit, verkkokirjat) joko pääartikkeleina tai muiden myyntituotteiden joukossa. Palveluja myydään lähinnä myyntituotteisiin liittyvinä asennuksina tai konsultointeina.
Mitä verkkokauppanne myy? Valitse 1 tai useampi vaihtoehto.
Tavarat | 90 % |
Elintarvikkeet | 8 % |
Palvelut | 8 % |
Digitaaliset sisällöt | 7 % |
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin