Tekoäly verkkokaupan tukena

Tekoäly on ollut terminä kaikkien huulilla viime aikoina. Moni onkin kokeillut ChatGPT:llä erilaisia tekstigenerointeja tai luonut omia kuvia Midjourneyllä tai DALL-E:lla. Nyt alamme olla siinä pisteessä, ettei pelkkä viihdekäyttö enää välttämättä ole niin kiinnostavaa, vaan tekoälyä pitäisi pystyä hyödyntämään aidosti myös liiketoiminnassa ja ylipäätään työelämässä.

Tässä artikkelissa pohdin tekoälyn mahdollisuuksia verkkokaupassa. Tarkastelen asiaa sekä loppukäyttäjän asiakaskokemuksen näkökulmasta että verkkokauppiaan toiminnan tehostamisen kannalta.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

23.1.2024

Mikko Jokela

Henkilökohtaisempi asiakaskokemus

Tekoälyn avulla verkkokaupoista voidaan tehdä vierailijoille entistä henkilökohtaisemman tuntuisia. Sisältöjen personointi on sinänsä ollut teknisesti mahdollista jo pitkään, mutta usein käytännön ongelmaksi on muodostunut sisällöntuotannon työläys. Tekoälyn avulla tällainen usean variantin luominen samasta sisällöstä nousee aivan uudelle tasolle. Erilaisista markkinointiteksteistä voidaan luoda useita versioita automaattisesti. Samaan hengenvetoon näistä eri varianteista voidaan luoda myös tarvittavat kieliversiot. Käytännössä toki lienee järkevää tarkistaa ja viimeistellä nämä tekstit ennen julkaisua. Myös esimerkiksi suomenkielisen sisällön generointi on vielä toistaiseksi hieman vajavaista.

Sama koskee myös kuvamaailmaa. Jokainen meistä on nähnyt vähintään some-virrassaan tekoälyn generoimia kuvia. Tekoälypohjaiset grafiikkageneraattorit ovat kehittyneet valtavasti, joten tuskin menee enää kovin kauaa, kun näitä voidaan hyödyntää aidosti myös verkkokaupoissa. Tietyn tuotteen sovittaminen erilaisiin käyttötilanteisiin ja erilaisille ihmisille kuulostaa jopa suhteellisen helpolta skenaariolta tekoälylle. Automaattinen tuotevideoiden generointi siintää jossain hieman kauempana horisontissa.

Henkilökohtaisempaan kokemukseen liittyvät myös relevantimmat tuotesuositukset. Näiden tarjoamiseen ei välttämättä varsinaista tekoälyä tarvita, mutta mitä enemmän taustalla on käyttökelpoista dataa ja ”älykkyyttä”, sitä osuvampia tuotesuosituksia käyttäjälle pysytään tarjoamaan. Tekoälyn avulla suosituksissa päästään aivan eri tasolle kuin mitä suosittelumenetelmät ovat aiemmin pystyneet tarjoamaan.

Relevantteihin sisältöihin sekä laajemmin löydettävyyden ja palvelukokemuksen parantamiseen liittyvät monipuoliset haku- ja asiakaspalvelutoiminnot. Näitä voivat olla erilaiset botit ja virtuaaliassistentit, jotka pystyvät päivä päivältä todenmukaisempaan keskusteluun, sekä esimerkiksi visuaalisuuteen tai osittaiseen tietämykseen perustuvat haut (“I can’t remember the title, but the book cover was blue, and it had the Eiffel Tower on it.”). Tämän kaltaisissa toiminnoissa tullaan varmasti jatkossa hyödyntämään yhä enemmän myös puheentunnistusta.

Tekoäly voi siis henkilökohtaistamisen lisäksi parantaa asiakaskokemusta myös asioinnin sujuvoittamisella.

Verkkokaupankäynnin tehostaminen

Tarkastellaan asiaa myös verkkokauppiaan näkökulmasta. Jo edellisissä esimerkeissä nostettiin esiin haaste sisällöntuotannon työläydestä. Tähän tekoäly tuo, jos ei nyt aivan valmista vastausta, niin ainakin merkittävän helpotuksen. Mutta verkkokauppiaalle tekoäly mahdollistaa paljon muutakin.

Verkkopalveluiden asiakaskokemusta kehitetään usein A/B- tai monimuuttujatestauksen avulla. Teknisesti valmiudet ovat olleet pitkään olemassa ja testausta on paljon tehtykin, mutta usein juuri edellä mainitun työläyden vuoksi käytännön sovelluskohteet testaukselle ovat olleet lähinnä yksittäisiä kehotteita tai muita suhteellisen yksinkertaisia asioita. Tekoälyn myötä erilaisia sisältöjä voidaan alkaa testaamaan tehokkaammin ihan toisessa mittakaavassa.

Tekoäly voi auttaa myös hintojen optimoinnissa. Dynaamisen hinnoittelun taustalla voi olla joko koodattua logiikkaa tai sitten monitahoisempaa älykkyyttä. Kuluttajakaupoissa hinnoittelun suhteen on toki huomioitava kuluttajasuojalain asettamat vaateet.

Merkittävä mahdollisuus verkkokauppiaille on kuitenkin datan hyödyntäminen liiketoiminnan tukena. Verkkokauppaan liittyy valtava määrä dataa asiakkaista, asiakkaiden käyttäytymisestä, tuotteista, hinnoista, ostohistorioista, jne. Lisäksi toimintaympäristöstä on saatavilla erilaista dataa esimerkiksi kilpailijoista. Tekoälyä voidaan hyödyntää ainakin asiakaskäyttäytymisen analysoinnissa, ennustamisessa ja ennakoinnissa, varastonhallinnan optimoinnissa, sekä markkinointitoimenpiteiden ajoittamisessa ja kohdentamisessa. Oma ulottuvuutensa on myös logistiikan tehostaminen, johon kuuluvat mm. kuljetusroboteilla ja -drooneilla tehtävät toimitukset.

Yksi näkökulma on myös verkkokauppoihin liittyvän ohjelmistokehityksen nopeutuminen. Koodia pystytään generoimaan entistä nopeammin ja laadukkaammin tekoälyn avulla. Verkkokauppias harvoin tekee tätä työtä itse, mutta ulkoisten asiantuntijoiden hyödyntäminen on merkittävä osa verkkokaupan kulurakennetta. Ohjelmistokehityskustannusten pienentyminen mahdollistaa kehityspanostusten kohdentamisen muihin asioihin.

Kehitystä kannattaa seurata

On selvää, että olemme tekoälyn hyödyntämisessä vasta alkumetreillä. Mahdollisuuksia on kuitenkin jo nyt tarjolla ja tulevaisuudessa varmasti paljon enemmän. Erityisesti loppukäyttäjien asiakaskokemusta pystytään kehittämään jo tällä hetkellä vähintään kokeiluluonteisesti. Suosittelenkin seuraamaan tilannetta avoimin mielin ja uteliaana – ja kokeilemaan rohkeasti uusia asioita. ’Segment-of-one’ on ajatuksena ollut olemassa jo kauan, mutta tekoälyn avulla yksilön huomioiminen geneeristen segmenttien sijaan voi pian olla todellisuutta.

Kaiken hypen ja innostuneisuuden keskellä haluan kuitenkin muistuttaa kahdesta perusasiasta:

  • Tekoäly on vain työkalu – oikein hyödynnettynä toki tehokas sellainen.
  • Vain hyvin harvan verkkokaupan menestys nojaa teknologiaan. Onnistumiseen vaaditaan paljon muutakin.

Lisäksi moni verkkokauppa voisi helpottaa asiakkaidensa ostamista ja parantaa heidän asiointikokemustaan ilmankin tekoälyä.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun