Verkkokauppa-alustat Suomessa 2018

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Päivitin SlideSharessa suosittua Verkkokauppajärjestelmät Suomessa 2018 -katsaustani ja kirjasin samalla joukon ennustuksia järjestelmämarkkinan kehityksestä. Tiivistän tähän artikkeliin nuo dekin lopusta löytyvät ennustukset siitä mihin suuntaan uskon asioiden kehittyvän.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Shopify nousee johtavaksi pienten kauppojen alustaksi

Shopify on tullut vauhdilla Suomeen parin viime vuoden aikana, ja tämä on haaste etenkin pienille kotimaisille verkkokauppajärjestelmille. Miten pienet kotimaiset firmat voivat kilpailla raskaasti rahoitettua Shopifya ja sen tuotekehitystä vastaan? Noh, ainakin MyCashFlow ja Vilkas panostavat kovaa omiin tuotteisiinsa ja asiakaspalveluun ja verkostoihinsa. Shopifyn haaste on kuitenkin kova.

Kotimaisille julkaisujärjestelmille kävi muutamassa vuodessa melko ohraisesti kun WordPress alkoi leviämään pienten digitoimistojen suosikkityökaluna. Verkkokauppojen pyörittäjät eivät herkästi vaihda alustojaan, joten tuskin mitään nopeita romahduksia tapahtuu, mutta uusien kauppojen saralla ennustan Shopifyn ottavan johtavan aseman kohtuullisen nopeasti, tai sitten kotimaisten toimijoiden pitää löytää runsaasti kilpailuetuja jotka eivät jostain syystä Shopifysta löydy (sellaisia on vielä jonkin verran).

WordPress + WooCommerce kasvaa keskiraskaan sarjan selkeäksi johtajaksi

WooCommercella tehdään tässä maassa hyvin monenkokoisia kauppoja, jopa niitä ihan pienimpiä mies ja koira -tyyppisiä harjoituksia. WooCommerce on kuitenkin jo kasvanut näistä hieman ohitse. WooCommercen tärkein markkina ovat kaupat joissa valmisteema ei enää sellaisenaan kelpaa, ja kaupan pyörittäminen on vakavaa päivätyötä, ja yhä useammin alustan läpi virtaa satoja tuhansia euroja, ellei jopa miljoonia euroja.

Magento (versio 1) oli aiemmin tällä alueella ylivertainen, mutta Magento2 on jotain aivan muuta, eikä monella Magento1-omistajalla ole varaa päivittää Magento2:seen. WooCommerce tulee näin saamaan asiakkaikseen yhä isompia kauppoja, ja tämä näkyy myös ekosysteemin kehittymisessä yhä vaativampien kauppojen tarpeisiin. Onkin oletettavaa, että kun puhutaan kymppitonnien uudistusbudjeteista, jopa 100 000 euron projekteista, niin WooCommercesta tulee johtava ratkaisu tällä alueella.

WooCommercen laajentumisella on kuitenkin rajansa. Pohjana oleva WordPress ei ole mikään verkkokaupaksi suunniteltu alusta, eikä WooCommercellakaan ole vielä pitkää historiaa vaativien kauppojen saralla. Tämä tulee olemaan monelle Magentoa käyttäneelle asiakkaalle haaste, koska Magento1 oli kuitenkin monta pykälää järeämpi alusta, joka osasi asiakaskohtaista hinnoittelua, monenlaisia tuoteyhdistelmiä ja katalogisääntöjä. Toki vaativissa B2B-verkkokaupoissa Magento1 oli myös ongelmissa, mutta monimutkaisuuden hallintaa oli kuitenkin eri tavalla kuin WooCommercessa.

Tuotteen rajallisuus siis rajoittanee WooCommercen kasvua, ainakin toivottavasti.

Magento2 vie markkinaa jättiläisiltä

Magento2 on todellakin ollut pettymys monelle Magento1:sen käyttäjälle ja sen avulla verkkokauppoja asiakkailleen rakentaneelle toimistolle. Sitävastoin monelle järeämmän alustan asiakkaalle Magento2 on todella kiinnostava uutuus.

IBM:n ja Oraclen ja SAP:in alustat ovat vuosien varrella kasvaneet valtaviin mittoihin, ja niin ovat myös niiden lisenssikustannukset ja pystytyskustannukset. Täten näihin alustoihin tottuneelle asiakaskunnalle Magento2 näyttäytyykin varsin tuoreena ja monipuolisena alustana, jonka avulla saatetaan tehdä jopa merkittäviä säästöjä verrattuna aiempaan alustaan. Täten Magento2:selle on helppo luvata vahvaa tulevaisuutta.

Jonkin verran tämän tulevaisuuskuvan ruusuisuutta varjostaa kuitenkin tuore yrityskauppa, jossa Adobe osti Magenton. Adobella voi olla vahvat syyt integroida Magento osaksi Adoben digiplatformien tuoteperhettä, ja näin Magento itsenäisenä tuotteena voi kadota markkinasta tai ainakin päätyä sivuraiteelle.

Jos kuvattu tulevaisuus toteutuu, niin Suomessa se voi nostaa esimerkiksi Drupal Commercea ja Episerver Commercea, joita käytetään jonkin verran samantyyppisissä palveluissa kuin Magentoa. Myös Intershop voi hyötyä tästä kehityksestä, koska se on kuitenkin ollut monessa markkinassa Magenton suorin kilpailija, joskaan Suomessa sillä ei ole montaa kauppaa tehty.

Varmasti eniten Magenton tulevaisuuden hämärtymiselle hurrataan kuitenkin IBM Commercen ja SAP Hybriksen leirissä, koska näille raskaan sarjaan alustoille Magento2 on ollut merkittävä piikki lihassa jo jonkin aikaa.

Raskaan sarjan markkinassa siis kuohuu ja kohisee, eikä sen markkinan tulevaisuuden suunta ole vielä mihinkään kirjoitettu.

Räätälitoteutuksien markkina kasvaa

Neljäs merkittävä muutosvoima verkkokauppojen järjestelmämarkkinassa ovat räätälitoteutukset, joita tehdään etenkin todella isojen asiakasorganisaatioiden verkkokauppojen kohdalla. Esimerkiksi K-Ruoka-verkkokauppa on täysin räätälitoteutus, jossa ei ole mitään verkkokauppajärjestelmää asiakkaille näkyvän käyttöliittymän pohjana.

Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö Keskon Ruoan verkkokauppaa ”pyöritettäisi” ja ”hallinnoitaisi” raskailla järjestelmillä, ne järjestelmät vain sijaitsevat selkeästi taustakerroksessa, ja käyttäjille näkyvä kerros on tehty täysin erillisenä toteutuksena.

Tällaiset mallit ovat yleisiä etenkin tilanteissa, joissa asiakasorganisaatiolla on jo vahvat taustajärjestelmät, joita voidaan käyttää myös verkkokaupan taustajärjestelminä. Esimerkiksi jos tuotetiedonhallinta, varastot, logistiikka, hinnoittelusäännöt, kampanjointi ja muut keskeiset elementit ovat jo toiminnanohjausjärjestelmän piirissä, niin organisaation toiminnan tehokkuuden kannalta on järkevintä hyödyntää tätä järjestelmää edelleenkin. Ei ole tarvetta ostaa erillistä verkkokauppajärjestelmää, pitää vain toteuttaa jotenkin asiakkaille näkyvä verkkokauppakerros.

Käytännössä tällöin usein puhutaan Javascript-vetoisista toteutuksista, esim. Reactilla, mutta myös julkaisujärjestelmiä käytetään usein tällaisissa tilanteissa, koska silloin saadaan ylläpitäjille parempia työkaluja esimerkiksi pääsivujen, laskeutumissivujen ja nopeiden kampanjointien tekemiseen. Etenkin Drupalia ja Episerveriä on Suomessa käytetty tällaisissa tilanteissa, mutta viime vuosina myös täysin räätälitoteutukset Javascript-vetoisesti ovat yleistyneet.

Kovin laajasta trendistä tai alueesta ei räätälitoteutuksissa ole kysymys, mutta yleensä yksittäinen projekti on useita satoja tuhansia euroja, joten euromääräisesti puhutaan isosta markkinasta. Näiden määrä myös kasvanee jonkin verran koko ajan, kun yhä isompi osa isoista yrityksistä päättää lähteä tosissaan verkkokauppaan – ja monilla isoilla yrityksillä on vahvat taustajärjestelmät, jolloin ei välttämättä tarvita erillistä verkkokauppajärjestelmää.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva webinaarimme: Verkkokaupan uudistaminen ja kehittäminen (7.3.2024 klo 09:15). Varaa paikka

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun