Suomen ja Pohjoismaiden suosituimmat rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät 2024

Rajapintalähtöiset CMS-tuotteet (Headless CMS, API-first CMS, API-Driven CMS) ovat kasvattaneet suosiotaan tasaiseen tahtiin verkkopalveluiden sisällönhallintajärjestelminä. Nämä ratkaisut tuovat joustavuutta verkkopalveluiden esityskerroksen luomiseen. Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät ovat vahvoilla myös aidosti monikanavaisissa ympäristöissä.

Julkaisimme alkuvuodesta 2023 katsauksen suosituimmista rajapintalähtöisistä CMS-tuotteista Suomessa ja Pohjoismaissa. Tuolloin katsauksessa hyödynnetty data oli BuiltWith-palvelusta joulukuulta 2022. Nyt, kun noin puolitoista vuotta tuosta on kulunut, on aika päivittää katsausta ja katsoa, minkälaisia muutoksia tänä aikana on tapahtunut.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tammikuussa 2023 julkaistu katsauksemme, jossa hyödynnenttiin joulukuussa 2022 kerättyä dataa: Suosituimmat ra­ja­pin­ta­läh­töi­set CMS-tuotteet Suomessa ja Pohjoismaissa

Suomessa Contentful jatkaa markkinajohtajana

Tarkastellaan ensin tilannetta Suomessa. Contentful on edelleen Suomen suosituin rajapintalähtöinen CMS ja on hyvin todennäköistä, että tälle alustalle löytyy myös eniten kotimaisia osaajia. Suosion kasvu on kuitenkin hyvin maltillista ollen n. 8% puolentoista vuoden takaisesta. Contentfulia hyödyntävät esimerkiksi Verkkokauppa.com, MTV sekä Reima.

CMSSuomi RuotsiNorjaTanskaYhteensä
Contentful3656781512201 414
Sanity1381 9781 2642083 588
Prismic1022494276469
DatoCMS731764887384
Strapi571436994363
Lähde: BuiltWith, otanta 3.5.2024

Norjalainen Sanity on noussut Suomen toiseksi suosituimmaksi rajapintalähtöiseksi sisällönhallintajärjestelmäksi. Totesimme aiemmassa katsauksessamme seuraavasti: “Sanity vaikuttaa olevan hyvässä nosteessa, joten on todennäköistä, että sen suosio tulee kasvamaan myös Suomessa.” Tämän ennustuksen voidaan sanoa toteutuneen. Kasvua on ollut lähes 82%, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että installaatioiden lukumäärä on edelleen hyvin vähäinen. Suomessa Sanityä hyödynnetään mm. Vexven sekä Unileverin verkkopalveluissa.

Kolmanneksi suosituin rajapintalähtöinen CMS Suomessa on Prismic. Sen avulla on toteutettu esimerkiksi Baronan verkkosivusto sekä Valtiovarainministeriön ylläpitämä julkisten hankintojen Hilma-palvelu.

Vaikka kasvu on Suomessa maltillista, niin joka tapauksessa rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät ovat koko ajan suositumpia. Samaan aikaan WordPressiä lukuun ottamatta lähes kaikkien ”perinteisempien” sisällönhallintajärjestelmien markkinaosuudet ovat kääntyneet lievään laskuun. Osin kyse on kustannuksista, osin trendittömyydestä. Lisäksi välillä tuntuu siltä, että ajoittain asiattomuuksiin menevä monoliiteillä pelottelu on osunut maaliinsa. WordPressistä on myös mainittava, että vaikkei sitä pohjimmiltaan luokitella rajapintalähtöiseksi CMS-tuotteeksi, on sen päälle tehty todennäköisesti enemmän ns. headless-sivustototeutuksia kuin yhdenkään toisen sisällönhallintajärjestelmän.

Sanity on Pohjoismaiden ykkönen

Ei liene yllätys, että norjalaislähtöinen Sanity on Norjassa suosittu. Vastaavasti pienenä yllätyksenä voidaan pitää Sanityn räjähdysmäistä kasvua Ruotsissa. Vielä joulukuussa 2022 Ruotsissa oli 255 Sanity-toteutusta, kun nyt toukokuussa 2024 installaatioiden määrä on peräti 1 978. Pohjoismaiden tasolla installaatioita on jo 3 588 kpl.

Onkin hyvä kysymys, miksei vastaavaa tai edes lähes vastaavaa kasvua ole tapahtunut Suomessa. Oma valistunut arvaukseni asiaan on, että yleisesti ottaen Suomessa ollaan teknologiavalinnoissa suhteellisen konservatiivisia. On turvallisempaa valita teknologia, minkä muutkin ovat valinneet. Lähestymistavassa on toki puolensa, mutta uskallan väittää, että Sanityn suosio tulee kasvamaan entisestään myös Suomessa. Kyseessä saattaa olla hieman muotitrendejä vastaava ilmiö: ruotsalaiset näyttävät mallia ja suomalaiset seuraavat hieman jälkijunassa.

Teknisesti keskeisin ero Sanitylla ja Contentfulilla on se, että Sanityssa varsinainen sisältövarasto ja sisällöntuotantoeditori (Sanity Studio) on eriytetty toisistaan. Editori on kustomoitavissa käyttökokemuksen parantamiseksi. Siinä missä Contentful on kaupallisesti lisensoitu SaaS-tuote, on Sanityn editoriosuus avoimen lähdekoodin ns. SPA-toteutus (single-page application). Tämä mahdollistaa muokattavuuden ja laajennettavuuden myös yhteisön toimesta.

Hinnoittelumielessä Sanity on hieman Contentfulia houkuttelevampi ratkaisu pk-sektorille, mutta molempien tuotteiden ns. enterprise-versiot ovat suhteellisen arvokkaita. Joka tapauksessa nämä molemmat ovat hyviä tuotteita ja yhtä lailla ohjelmistokehittäjien suosiossa.

Tutustu myös muihin verkkopalveluteknologioita käsitteleviin artikkeleihimme:

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Intranet ja digitaalinen työympäristö 2024 -selvityksen tulokset (11.9.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun