B2B-myyntikanava verkossa

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Verkossa tarjottavat B2B-myyntikanavat ovat murroksessa. Yhä useammin digitaalisten palveluiden kehityspanostukset kohdistuvat yritysasiakkaille tarjottaviin kanaviin. Nämä palvelut ovat usein hyvin organisaatiokohtaisia, mutta haasteissa, tavoitteissa ja ominaisuuksissa on myös paljon yhtäläisyyksiä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

13.10.2017

Mikko Jokela

Selvitys suomalaisten B2B-myyntikanavien menestystekijöistä ja haasteista

North Patrol selvitti keväällä 2018 suomalaisten B2B-myyntikanavien rakentamisen ja hallinnoinnin menestystekijöitä ja haasteita. Selvityksen tavoitteena oli ennen kaikkea selvittää, mihin suuntaan nämä kanavat ovat kehittymässä.

B2B-myyntikanava tarkoittaa meille verkkopalvelukanavia,

  • jotka on suunnattu organisaation yritysasiakkaille, jälleenmyyjille tai muille sidoskumppaneille,
  • joihin asiakkaat tyypillisesti kirjautuvat sisään omilla tai yrityskohtaisilla käyttäjätunnuksillaan, sekä
  • joiden kautta asiakkaat voivat tehdä tilauksia, ostaa lisäpalveluita, saada raporttimuotoista informaatiota, saada myynti- tai koulutusmateriaalia käyttöönsä, tai muuten asioida kanavaa tarjoavan organisaation kanssa.

Selvitys toteutettiin kahdessa osassa. Ensin julkaistiin verkkokysely, jonka avulla selvitettiin vastaajien näkemyksiä B2B-kanaviensa luonteesta, ominaisuuksista, asiointikokemuksesta sekä tavoitteista. Kyselyssä oli kaiken kaikkiaan 26 moniulotteista kysymystä ja siinä vastaajia pyydettiin mm. arvioimaan ominaisuuksien ja erilaisten toimenpiteiden tärkeyttä, sekä asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Selvityksen toisessa vaiheessa verkkokyselyn tuloksia täydennettiin ja validoitiin valikoiduilla henkilöhaastattelulla erilaisista organisaatioista.

Selvityksellä haluamme tarjota vinkkejä, neuvoja ja vertaistietoa digitaalisten palveluiden kehityksestä vastaaville henkilöille.

Kyselyn tulokset

Selvityksen tulosartikkelit:

Tarkoitus ja tavoitteet

Asiakkaat ja asiointikokemus

Toiminnallisuudet ja tekniset ratkaisut

Kehittämisen haasteet ja niiden taklaaminen

Osaltaan selvitys vahvisti entisestään käsityksiämme B2B-myyntikanavista, joiden tyypillisimmistä ominaisuuksista ja piirteistä kerroimme jo aiemmin. Lue lisää: B2B-verkkokaupat ja asiointipalvelut – kaikki artikkelit


Vastaajien taustatiedot

Selvityksessä teemahaastateltiin B2B-myyntikanavien ylläpitäjiä kuudesta eri toimialan yrityksestä, ja verkkokyselyymme vastasi 27 eri B2B-kanavan suunnittelijaa tai ylläpitäjää. Osalla vastanneista kanava on vasta suunnitteilla.

Yrityksenne toimiala:

  • 38 % — Teollisuus ja rakentaminen
  • 23 % — Palvelut ja kauppa
  • 8 % — Pankki, rahoitus ja vakuutus
  • 8 % — Tieto- ja viestintätekniikka (ICT)
  • 8 % — Julkishallinto
  • 15 % — Muu toimiala

Yrityksenne vuosittainen liikevaihto:

  • 35 % — yli 200 M euroa
  • 15 % — 50-200 M euroa
  • 27 % — 10-50 M euroa
  • 8 % — 2-10 M euroa
  • 8 % — Alle 2 M euroa
  • 7 % — Ei mainittu

B2B-myynti- tai palvelukanava ollut käytössä:

  • 28 % — 2-5 vuotta
  • 20 % — 6-10 vuotta
  • 16 % — 11-15 vuotta
  • 16 % — yli 15 vuotta
  • 20 % — vasta suunnitteilla

Yllä mainitut taustatiedot on koostettu verkkokyselyn perusteella. Haastateltavien organisaatioita ei luvuissa ole huomioitu.

Selvityksen toteutti teknologioista ja toteuttajatahoista riippumaton konsulttiyhtiö North Patrol. North Patrol auttaa asiakkaitaan vaativien verkkopalveluhankkeiden suunnittelussa, teknologiavalinnoissa ja hankintojen kilpailutuksissa.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat - olit sitten uudistamassa tai jatkokehittämässä, voimme auttaa sinua.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun