Katsaus suomalaisiin Shopify-toimistoihin

Verkkokauppa-alusta Shopify on kasvattanut suosiotaan valtavalla vauhdilla. Myös Suomessa siitä on tullut erittäin suosittu vaihtoehto kuluttajaverkkokaupan alustaksi. Shopifyn pitkälle viety tuotteistus, selkeä tuotepaketointi, läpinäkyvä hinnoittelu sekä tietty huolettomuus houkuttelevat asiakkaita.

Shopify-verkkokaupan voi halutessaan ottaa käyttöön omin voimin, mutta yleensä kumppanin käyttäminen on järkevää. Varsinkin monimutkaisemmissa toteutuksissa, joissa tarpeena on toteuttaa esimerkiksi räätälöityjä laajennoksia tai integraatioita taustajärjestelmiin, on kumppanin hyödyntäminen käytännössä välttämätöntä.

Selvitimme hieman tarkemmin ketkä kaikki toimijat Suomessa pystyvät auttamaan Shopify-projekteissa. Selvitystä tehtiin osin asiantuntijatyönä ja osin toimittajille suuunnatun kyselyn avulla. Kysely oli käytännössä verkkolomake, jonka ennalta esitettyihin kysymyksiin Shopify-toimittajat vastasivat. North Patrolin tukena selvityksessä oli myös Vierityspalkki.fi-blogi. Selvityksestämme kävi ilmi, että toimittajakenttä on yllättävänkin laaja, mutta myös hyvin kirjava. Tärkeää onkin löytää omiin tarpeisiin sopiva kumppani.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

31.8.2022

Mikko Jokela

Olemme tarkastelussamme jakaneet Shopify-toimijat kolmeen kategoriaan:

  1. Kotimainen edelläkävijä Woolman
  2. Keskikokoiset digitoimistot
  3. Pienet ja erikoistuneet toimijat

Seuraavissa luvuissa käsittelemme näitä tarkemmin.

Woolman on kotimainen edelläkävijä

Woolman oli ensimmäinen ja on edelleen yksi harvoista suomalaisista toimijoista, joka on profiloitunut täysin Shopify-tekemiseen. Yrityksen taustalla on pitkän linjan verkkokauppaosaajia, joilla on kokemusta sekä verkkokauppiaana toimimisesta että verkkokauppojen toteutuksesta. Yritysideaa pohdittiin alun perin hieman turhautuneina siihen, miksi verkkokaupan pitää aina olla niin kallista ja monimutkaista. Verkkokauppaan haluttiin helpotusta nimenomaan verkkokauppiaille, jotta he voisivat keskittyä myyntiin ja kaupankäyntiin teknisten haasteiden ratkomisen sijaan. Huolellisen evaluoinnin jälkeen Woolman päätyi Shopifyhin ja alkoi rakentamaan liiketoimintaansa valitun alustan ympärille.

Woolmanista tuli Shopify Plus -partneri hyvin pian yrityksen perustamisen jälkeen jo vuonna 2017. Kasvu on ollut huimaa. Työntekijöitä yrityksessä on jo yli 100 ja asiakastoteutuksia he ovat tehneet kymmenittäin. Woolman onkin laajentunut jo jonkin aikaa sitten Suomen rajojen ulkopuolelle. He avasivat Lontooseen tytäryhtiön alkuvuodesta ja kotimaisten toimipisteiden lisäksi heillä on toimistot myös Tukholmassa ja Amsterdamissa. On kuitenkin huomioitava, että vaikka yritys on kasvanut merkittävästi ja heidän asiakaskuntansa on vakuuttava, on yhtiön tulos silti edelleen pakkasen puolella.

Woolman teki hiljattain yritysjärjestelyn, jonka myötä osa Woolmanin liiketoiminnasta ja asiakkaista siirtyi viime vuonna perustetulle Brancoy Oy:lle. On todennäköistä, että järjestelyn avulla Woolman pystyy keskittymään jatkossa isompiin ja heille strategisesti merkittäviin asiakkuuksiin. Brancoy puolestaan vastaa jatkossa aiemmin Woolmanilla olleista hieman pienemmistä asiakkuuksista tarjoten heille parempaa palvelua. Näin ollen suuremmat, kustannusmielessä useamman kymmenentuhannen euron projektit, hoituvat jatkossakin Woolmanin toimesta, ja suoraviivaisemmista käyttöönotoista vastaa jatkossa Brancoy. Kustannukset muodostuvat kokonaisuuteen tarvittavista kustomoinneista sekä erilaisten konsultointipalveluiden laajuudesta. Usein osaksi toimitusta kuuluu Woolmanin itse kehittämän integraatioalustan hyödyntäminen.

Shopify on osa keskikokoisten digitoimistojen tarjoomaa

Keskikokoisia digitoimistoja, jotka ovat tehneet Shopify-toteutuksia ovat ainakin Crasman, Evermade, hiljattain Geniemiin sulautunut Frantic, Medialuotsi sekä Futurice-konserniin kuuluva Columbia Road. Näistä Medialuotsi on tähän mennessä panostanut Shopify-tekemiseen kaikkein eniten ja he ovatkin toteuttaneet viimeisen parin vuoden aikana yli 20 Shopify-verkkokauppaa. Näistä esimerkkejä ovat mm. Vilikkalan, Suomen Laatulaiturin sekä Session Storen verkkokaupat. Merkittävä osa Medialuotsin verkkokauppatekemiseen liittyvästä liikevaihdosta syntyy Shopify-projekteista ja -konsultaatiosta.

Muiden keskikokoisten digitoimistojen tarjoomassa Shopify on toistaiseksi suhteellisen pienessä roolissa. Nämä toimijat ovat luonteeltaan enemmänkin digipalveluiden moniottelijoita, jotka panostavat mieluummin asiakaskohtaisiin toteutuksiin ja pitempiaikaisiin kumppanuuksiin, kuin pelkkiin valmistuotteiden käyttöönottoihin. Olennaista on myös se, että liiketoimintamallina Shopifyn SaaS-paketointi on hieman hankala monelle toimistolle. Pitkälle viety tuotteistus tarkoittaa käytännössä sitä, että itse tuote on lähtökohtaisesti kaikille asiakkaille samanlainen. Varsinaista ohjelmistokehitystä, joka on digitoimistojen bisneksen ytimessä, ei juurikaan tehdä. Peruskäyttöönotto onkin hyvin suoraviivaista konfigurointia ja mahdollisuudet pitempiaikaiseen laskutukseen ovat rajallisia. Rajapintojen avulla voidaan toki toteuttaa erilaisia räätälöityjä laajennoksia, kuten tarvittavia integraatioita, jolloin teknisen toimittajan rooli korostuu. Myös erilaiset verkkomyynnin ja optimoinnin konsultointipalvelut tuovat tulovirtaa, mutta tällöin asiakkaan tarvitsee olla suhteellisen kunnianhimoinen verkkokauppias.

"Tarjoamme Shopifya vaihtoehdoksi, jos se sopii erityisen hyvin asiakkaan vaatimuksiin, ja näemme asiakkuudessa mahdollisuuksia laaja-alaiseen ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen."

Crasman on ottanut Shopifyn tarjoomaansa viime vuoden aikana. Heidän ensimmäinen isompi toteutuksensa on ollut lemmikkitarvikemyymälä Willin verkkokauppa ja muitakin toteutuksia on parhaillaan työn alla. Evermade on tehnyt sisäaktiviteettipuisto Superparkin verkkopalvelun ja Columbia Road puolestaan muotitalo Onar Studiosin verkkokaupan. Franticin toistaiseksi ainoa Shopify-toteutus on WSOY:n Kirja.-verkkokauppa, jossa kaupan tuotevalikoima, tuotekuvat ja varastosaldot päivittyvät automaattisesti taustajärjestelmistä. Myös tilausten käsittely ja toimitus logistiikkakumppanin kautta on täysin automatisoitu.

Edellä mainittuja hieman pienempiä yrityksiä, mutta tässä katsauksessa keskikokoisiksi luokiteltavia toimijoita ovat myös Eeco, Iona & co, Ideally sekä Meiko. Eeco on tenyt pitkään verkkokauppoja WooCommercella, mutta he ovat hiljattain laajentaneet tarjoomaansa myös Shopify-tekemiseen. He ovat toteuttaneet mm. Jokereiden uuden verkkokaupan sekä ottaneet Orklan Pandan tehtaanmyymälän ja Papu Designin verkkokaupat huostaansa jatkokehitykseen. Myös Iona on tehnyt verkkokauppoja muillakin teknologioilla (mm. BigCommerce ja Commercetools). Heidän Shopify-toteutuksiaan ovat Emmy Clothing, Billebeino sekä Hurtta. Ideallyn Shopify-toteutuksia ovat Metsola, Puutarhakone sekä sisustuskauppa Papurino. Meiko on puolestaan toteuttanut ProCaravanin matkailuajoneuvojen verkkokaupan.

Useimmiten digitoimistojen tekemien projektien kokoluokat ovat yli 20 000 euroa, mutta suhteellisen suoraviivaisia toteutuksia pystytään toteuttamaan myös edullisemmin. Ihan pienimpiin projekteihin näiden keskikokoisten digitoimistojen kanssa ei kuitenkaan kannata lähteä. Valinta kannattaa kustannustehokkaan verkkokaupan pystyttämisen sijaan tehdä laajempaan verkkokaupankäynnin ja digiosaamiseen painottuen. Keskikokoisilla digitoimistoilla on visuaalista-, design-, ja UX-osaamista, kokemusta vaativista integraatioista ja räätälöinneistä sekä konsultointiosaamista esimerkiksi analytiikkatrendien kehityksestä.

Keskikokoisia digitoimistoja suuremmista teknologiatoimijoista Vincit on tehnyt yksittäisiä Shopify-toteutuksia, kuten Urban Armor Gearin verkkokaupan kansainvälisille markkinoille. Myös Digia on hiljattain ottanut Shopifyn valikoimaansa, mutta heillä ei ole vielä yhtään julkaistua verkkokauppatoteutusta. Kraftvaerk on toteuttanut Tanskassa joitakin Shopify-verkkokauppoja, muttei ainakaan vielä toistaiseksi Suomessa.

Pieniä toimijoita on lukumääräisesti paljon

Lukumääräisesti eniten Shopify-toimijoita on hyvin pienissä yrityksissä, jotka työllistävät alle kymmenen henkilöä. Osa näistä toimijoista on mikroyrityksiä, osa taas yksityisiä elinkeinonharjoittajia, jotka toimivat toiminimellä. Moni näistä keskittyy Shopifyihin joko täysin tai ainakin sen osuus yrityksen liikevaihdosta on merkittävä. Maantieteellisesti näitä toimijoita on ympäri Suomea Helsingistä Tornioon ja Turusta Joensuuhun.

Pienemmistä toimijoista Shopify-toteuttajatahoina esiin nousevat täysin Shopify-tekemiseen keskittynyt Solwe, mainostoimisto Bananas, verkkokauppoja sekä Shopifylla että WooCommercella tekevä Nuotio Digital, sekä Konsepto, jonka tarjoomaan kuuluvat myös WordPress ja Drupal. Solwen referenssitoteutuksia ovat Feelia Ruokakauppa, joka sisältää myös paljon räätälöityjä toiminnallisuuksia, HifiStudio, jossa keskeisessä roolissa ovat integraatiot toiminnanohjaus- ja kassajärjestelmiin, sekä MySoda, jonka koko Eurooppaa palveleva D2C-verkkokauppa pystytettiin muutamassa viikossa. Bananas on puolestaan toteuttanut korubrändi Love x Loven verkkokaupan, Palvelu Lahjaksi -kaupan, jossa myytävät tuotteet ovat hyvin erilaisia verrattuna tyypilliseen verkkokauppaan, sekä kenkäkauppaketju ClickShoesin verkkokaupan. Nuotio Digitalin Shopify-asiakkaita ovat mm. CandyTown, Santa's Luxury sekä Alex Lifestyle. Konsepton toteutuksia ovat Discmanian Euroopan verkkokauppa sekä TakeT-teekauppa. Lisäksi Konsepto on toteuttanut Click & Collect -ominaisuuden Haltin verkkokauppaan itse tehdyn räätälöidyn sovelluksen avulla. Edellä mainittujen toimijoiden lisäksi myös ainakin Saleslionilla on Shopify-osaamista.

Yhden henkilön voimin toimiva Monkeyworks on toteuttanut useita Shopify-verkkokauppoja, kuten Nettitiikeri Oy:n sahkoperamoottori.fi-palvelun, L-Beautyn Eco Minerals -verkkokaupan sekä Sisustetalon verkkokaupan. Digikaupat on toteuttanut Kiedon, Taiga Cosmeticsin ja Everyday Designin verkkokaupat. Muita yhden hengen yrityksiä/toiminimiä, jotka toimivat Shopifyn parissa, ovat mm. Ninja-verkkokaupan tehnyt Kimi Siitari, Somestari, Jere Merivirta sekä Elovisual, joka on toteuttanut Leluaitta-verkkokaupan.

Nämä edellä mainitut toimijat keskittyvät erityisesti Shopify-käyttöönottoihin. Moni toimijoista myös konseptoi ja visualisoi verkkokauppoja, auttaa integroinneissa sekä pystyy tarjoamaan pitemmän aikajänteen tukea ja kehitystä. Projektimielessä lähes kaikkien näiden pienten toimijoiden tyypillisten projektien kokoluokka on alle 10 000 euroa. Toki erilaisten konsultti- ja tukipalveluiden myötä summa voi olla reilusti suurempikin.

Varsinaisten käyttöönottojen lisäksi on olemassa toimijoita, jotka tekevät Shopify-appeja. Mielenkiintoinen parivaljakko on joensuulainen kombo Approosters sekä Hellman Corporation, joilla on samaa omistuspohjaa. Näistä Approosters tekee Shopify-appeja ja Hellman puolestaan toteuttaa Shopify-verkkokauppoja. App-kehitykseen on keskittynyt myös Let's Get This Money / Code and Tonic, joka on tosin siirtymässä kohti verkkokauppojen toteutusta.

Käyttöönottojen tai app-kehityksen lisäksi Shopify-verkkokauppoihin on saatavilla myös muuta erikoistunutta tukea. Näistä esimerkkejä ovat:

  • And Now for Something Completely Different: Palvelumuotoilija, joka on erikoistunut kaikenlaisten digitaalisten kauppojen kehittämiseen.
  • Comparo: Tuotetietojen hallinnan, tiedonsiirron ja automaation asiantuntija, joka pystyy auttamaan monimutkaisussa integraatioissa.

Lopuksi on vielä mainittava toisesta juuriltaan suomalaisesta Shopify Plus -partnerista. Sayduck tekee 3D-mallinnusta ja hyödyntää lisättyä todellisuutta ratkaisuissaan. Yksi käytännön sovelluskohde on verkkokauppojen asiakaskokemusta parantavat tuote-esittelyt. Sayduck 3D & AR Configurator on saatavilla Shopifyn App Storesta. Varsinaisia Shopify-käyttöönottoja he eivät tee.

Olennaista on sopivan kumppanin valinta

Kuten tämäkin katsaus osoittaa, on Suomessa kymmeniä toimijoita, jotka pystyvät auttamaan Shopify-alustan käyttöönotoissa sekä tarjoamaan Shopify-toteutuksiin liittyviä lisäpalveluita. Apua on siis saatavilla monenlaisiin tarpeisiin ja eri kokoisiin budjetteihin sopien. Olennaista onkin löytää joukosta se omiin tarpeisiin sopiva toimija - ei välttämättä sitä kaikista kokeneinta tai teknisesti pätevintä.

Shopifyn suosio on kasvussa ja se soveltuu moneen tarpeeseen. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö kasvu jatkuisi myös tästä eteenpäin. Onkin todennäköistä, että myös kumppanikenttä laajenee entisestään tulevien vuosien aikana. Kannattaa toki myös evaluoida soveltuuko Shopify omaan tilanteeseen alkuunkaan vai olisiko joku muu ratkaisu järkevämpi valinta.

Henkilökohtaisesti odotan, että jotkut digitoimistot lähtisivät tosissaan haastamaan Woolmanin asemaa, mutta nähtäväksi jää tuleeko näin tapahtumaan. Liiketoimintamallina Shopifyn "liian hyvä" SaaS-paketointi kun on toteuttajatoimistoille hieman hankala: Ei koodausta, ei laskutusta.

Ota yhteyttä, mikäli kaipaat näkemystä Shopifyn soveltuvuudesta omiin tarpeisiisi tai apua sopivan kumppanin valintaan.

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: B2B-verkkokauppojen eri mallit ja menestystekijät (13.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun