Verkkokaupan alustat ja sisällönhallintajärjestelmät Suomessa

Erilaisia verkkopalveluja, olkoon kyse verkkokaupoista, verkkosivustoista tai erilaisista toiminnallisista online-palveluista, toteutetaan hyvin monimuotoisin tavoin. Käytettävien teknologioiden kirjo on laaja. Joskus laajempia kokonaisuuksia tehdään täysin räätälöityinä ns. ”pitkästä tavarasta”, mutta useimmiten digitaaliseen palveluun liittyy jonkinlainen tuotteistettu ratkaisu, kuten verkkokauppa-alusta, sisällönhallintajärjestelmä tai molemmat nästä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Artikkelia päivitetty 3.6.2025

Mikko Jokela

Toki kokonaisuuteen liittyy paljon muutakin, mutta tämä hakemisto keskittyy yleisimmin käytettyihin verkkokaupan alustoihin sekä sisällönhallintajärjestelmiin ryhmitellen nämä tyypeittäin. Hakemiston pääpaino on Suomen markkinassa. Osan esitellyistä ratkaisuista trendikäyrä on selkeästi nousussa, mutta vastaavasti osan suosio vaikuttaa vähitellen hiipuvan.

Verkkokauppojen alustoina käytettävät ratkaisut voidaan ryhmitellä seuraavasti:

  • Avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustat
  • Palveluna tarjottavat verkkokauppa-alustat
  • Järeät verkkokauppatuotteet
  • Laajempaan järjestelmäkokonaisuuteen sisältyvät verkkokaupparatkaisut

Vastaavasti erilaiset sisällönhallintajärjestelmät voidaan jaotella seuraavasti:

  • Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät
  • Kokonaisvaltaiset DXP-tuotteet
  • Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät
  • Laajemman markkinointiratkaisun sisällönhallintamoduulit

Hakemistoa päivitetään säännöllisesti. Edellinen laajempi päivitys hakemistoon tehtiin syksyllä 2023, jolloin hakemistossa esitellyt ratkaisut jaoteltiin lähestymistavan perusteella. Nyt verkkokauppojen alustoja ja sisällönhallintajärjestelmiä käsitellään selkeästi omina kokonaisuuksinaan. Näkemyksemme markkinatilanteesta perustuu kokemuksemme ja markkinatuntemuksemme lisäksi tekemiimme selvityksiin ja datakatsauksiin, joissa on selvitetty yritysten ja erilaisten organisaatioiden käyttämiä teknologiaratkaisuja. Lisäksi katsausta varten on hyödynnetty erinäisiä verkkosisältöjä sekä AI-työkaluja.

Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi

Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrolin tarjoama arkkitehtuurin ja teknologiavalintojen konsultointi auttaa näkemään vaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.

Verkkokaupan alustat

Verkkokaupan alustat käsitellään seuraavan ryhmittelyn kautta:

  • Avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustat, kuten WooCommerce
  • Palveluna tarjottavat verkkokauppa-alustat, kuten Shopify
  • Järeät verkkokauppatuotteet, kuten Adobe Commerce
  • Laajempaan järjestelmäkokonaisuuteen sisältyvät verkkokaupparatkaisut, kuten Odoo

Avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustat

Avoimen lähdekoodin ratkaisut houkuttelevat erityisesti pk-sektorin yrityksiä. Lisenssimaksuttomuus (tai käytännössä hyvin alhaiset lisenssikustannukset) tuo haettua kustannustehokkuutta, alustat ovat monipuolisesti räätälöitävissä, paikallisia osaajia on usein paljon ja lisäksi näitä paikallisia toimijoita tukee laaja kansainvälinen kehittäjäyhteisö.

Kiinnostavatko ERP-järjestelmät? North Patrol on selvittänyt vuoden 2025 aikana Suomessa suosituimpia toiminnanohjausjärjestelmiä.

Selvityksen tulokset julkistetaan keskiviikkona 3.9.2025 webinaarissa. Tilaisuus on ilmainen. Tule mukaan oppimaan ERP-järjestelmien markkinasta ja hyvän järjestelmävalinnan tekemisestä!

WooCommerce

WordPressin suosio on nostanut myös sen verkkokauppalaajennoksen WooCommercen erittäin suosituksi verkkokaupan alustaksi. Yritysten, joilla on jo WordPress-pohjainen verkkosivusto, on hyvin luontevaa kehittää verkkokauppansa samalla teknisellä alustalla.

WooCommerce soveltuu erityisesti pienten ja suhteellisen suoraviivaisten kuluttajaverkkokauppojen alustaksi, mutta kuten itse WordPressillä, niin myös WooCommercella tehdään jatkuvasti yhä monimutkaisempia verkkokauppatoteutuksia. Vaikka WordPress-osaajia on Suomessa paljon, on verkkokauppiaiden kuitenkin syytä tiedostaa, ettei läheskään kaikilla verkkosivustojen tekijöillä ole kokemusta WooCommerce-verkkokauppojen toteutuksista.

Magento Open Source

Vaikka Magenton omistaja Adobe panostaa vahvasti kaupallisiin ratkaisuihin, on Magenton avoimen lähdekoodin versio edelleen olemassa. Magento on WooCommercea kyvykkäämpi verkkokauppa-alusta ja näin ollen se soveltuukin hieman suuremmillekin yrityksille myös kansainväliseen kauppaan, laajempien ja monipuolisempien tuotekatalogien hallintaan sekä ylipäätään monimutkaisempiin käyttötilanteisiin. On kuitenkin huomioitava, että kolikon kääntöpuolena Magento-toteutukset saattavat kasvaa tarpeettomankin kompleksisiksi, mikä hankaloittaa ylläpidettävyyttä ja nostaa elinkaarikustannuksia.

Magento-osaajia on edelleen suhteellisen paljon, mutta osaajien määrä vaikuttaa enemmänkin olevan hieman laskussa kuin nousussa. Muutenkin kehittäjäyhteisöön on liittynyt haasteita jo pidemmän aikaa. Myös SaaS-tuotteiden nousu on syönyt Magenton markkinaosuutta. Vaikuttaakin siltä, että tällä hetkellä Magento Open Source on hieman riskialtis valinta verkkokaupan alustaratkaisuksi.

Muut avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustat

Muita avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustoja on lukuisia. Suomessa näistä suosituimpia ovat PrestaShop sekä OpenCart. PrestaShop on PHP-pohjainen verkkokaupparatkaisu, jota käytetään Suomessa jonkin verran. Toteutukset tehdään pitkälle paikallisten toimijoiden kanssa, mutta PrestaShop tarjoaa asiakkailleen myös erilaisia maksullisia palveluja. OpenCartia käytetään Suomessa myös jonkin verran, mutta tämän ratkaisun käyttöönotot ovat enemmänkin yksittäisten asiantuntijoiden sekä in-house -tiimien varassa.

Palveluna tarjottavat verkkokauppa-alustat

SaaS-pohjaiset verkkokaupparatkaisut kasvattavat suosiotaan koko ajan. Näiden houkuttelevuus on ennen kaikkea käyttöönoton nopeudessa, ylläpidon vaivattomuudessa sekä skaalautuvuudessa. Nämä tuotteet ovat lähes ”avaimet käteen” -ratkaisuja, joissa SaaS-palvelun tarjoaja hoitaa kaiken teknisen puolen, kuten palvelinympäristön hallinnan, tietoturvan ja tarvittavat päivitykset. Käyttöönotoissa, erityisesti integraatioita sisältävissä skenaarioissa, on kuitenkin suositeltavaa hyödyntää osaavaa kumppania.

Shopify

Shopify on noussut suosituksi kuluttajaverkkokauppojen alustaksi niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Kansainvälisesti katsoen kasvu on ollut viime vuosien aikana suorastaan räjähdysmäistä ja Suomessakin Shopify on saanut vankan jalansijan markkinasta.

Shopify on kuukausimaksullinen SaaS-palvelu, jonka tuotekehitys on keskitettyä ja siihen myös panostetaan merkittävästi. Keskeisenä ideana Shopifyllä on palvelun käyttöönoton helppous ja nopeus. Lisäksi Shopify tarjoaa vaativampiin skenaarioihin laajempaa Shopify Plus -ratkaisuaan, jossa on peruspakettia kattavammat mahdollisuudet verkkokaupankäyntiin ja räätälöintiin. Myös Shopifyn B2B-ominaisuudet ovat kehittyneet viime aikoina merkittävästi, joten alusta alkaa olla varteenotettava vaihtoehto myös näihin tilanteisiin.

Kotimaiset vaihtoehdot: MyCashflow ja Vilkas

MyCashflow ja Vilkas ovat kotimaisia vaihtoehtoja palveluna tarjottavista verkkokaupparatkaisuista. Näistä MyCashflow on kehitetty täysin Suomessa palvelemaan suomalaisia verkkokauppiaita. Tuotteesta on olemassa sekä kuluttajaverkkokauppaversio että B2B-kaupan versio, joka on tarkoitettu erityisesti jälleenmyyntiin. MyCashflow on käytössä erityisesti hieman pienemmissä yrityksissä, mutta jotkut asiakkaat tekevät sillä myös kansainvälistä kauppaa.

Tamperelainen Vilkas on tuotteistanut oman verkkokaupparatkaisunsa ePages-nimisen tuotteen päälle. Lisäksi Vilkas tekee verkkokauppoja PrestaShopilla. Erilaisia tuotteistettuja paketteja heillä on tarjolla useampiakin ja vaihtoehtoja on sekä kuluttajakauppaan että B2B-kauppaan. Mainittakoon myös, että yksi tuotteistettu paketti on tarkoitettu apteekeille.

Näiden toimijoiden ehdoton vahvuus on kotimaisuus. Siinä missä kansainvälisillä verrokeilla on omat vahvuutensa, nojaavat MyCashflow laadukkaaseen asiakaspalveluun, paikalliseen tukeen ja kotimaan markkinaymmärrykseen. Myös Paytrailin verkkokaupparaportissa sekä MyCashflow että Vilkas nostetaan hyvin esille.

Muut palveluna tarjottavat verkkokauppa-alustat

SaaS-liiketoiminta on kasvanut räjähdysmäisesti ja myös SaaS-mallilla toimivia verkkokaupparatkaisuja on lukuisia. Esimerkki kevyemmästä vaihtoehdosta on Wix eCommerce, joka on ikään kuin verkkokaupan kotisivukone. Wixin avulla kuka tahansa saa pystytettyä suoraviivaisen verkkokaupan nopeasti. Järeämmistä SaaS-mallilla toimivista verkkokaupoista esimerkki on BigCommerce, joka on herättänyt kiinnostusta kotimaisessa toimittajakentässä, mutta varsinaisia verkkokauppatoteutuksia sillä on tehty Suomessa vielä hyvin vähän.

Lisäksi useista avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustoista on tarjolla myös kaupallisia hostattuja versioita, jotka voidaan laskea SaaS-palveluiksi.

Järeät verkkokauppatuotteet

Järeät verkkokauppatuotteet ovat maailman johtavien ohjelmistotalojen ratkaisuja. Näiden toimijoiden ratkaisut ovat vuosi toisensa jälkeen kansainvälisten vertailujen (mm. Gartner ja Forrester) kärjessä. Järeillä verkkokauppatuotteilla on suhteellisen järeät lisenssimaksut, mutta vastaavasti lisenssimaksua vastaan saa käyttöönsä maailman johtavaa teknologiaa.

Adobe Commerce (Cloud)

Kuten tunnettua, Adobe hankki aikanaan omistukseensa Magenton, ja jatkoi sen kaupallista kehitystä Adobe Commerce -nimellä. Tuotekehityksen ohella myös tuotepaketointia on kehitetty, ja painotus on vahvasti pilvipohjaisissa ratkaisuissa (sekä SaaS että PaaS). Uudelleenbrändäyksestä huolimatta Magento on edelleen tunnettu nimi, ja kuten aiemmin mainittiin, on sen avoimen lähdekoodin versio edelleen olemassa.

Adobe Commerce on kyvykäs verkkokauppatuote, jolla on toteutettu sekä B2C- että B2B-verkkokauppoja. Verrattuna SAP:in ja Salesforcen ratkaisuihin, Adobe Commerce ei nojaa yhtä vahvasti ekosysteemiin, vaan se toimii luontevasti itsenäisenä ratkaisuna. Suomessa on kohtuullisen paljon Adobe Commerce -pohjaisia verkkokauppoja sekä jonkin verran toimijoita, jotka toimittavat Adobe Commerce -ratkaisuja. Uusia toteutuksia ei viime aikoina kuitenkaan juurikaan ole julkaistu ja Magenton aiempaan suosioon peilattuna trendi on ollut laskeva. Onkin vaikea nähdä, että Adobe Commercen suosio kääntyisi Suomen kaltaisessa pienemmässä markkinassa nousuun.

SAP Commerce Cloud

SAP Commerce Cloud on raskaan sarjan verkkokauppa-alusta, joka on parhaimmillaan monimutkaisten B2B-kanavien alustana. Erityisen hyvin ratkaisu soveltuu niille toimijoille, joilla on jo käytössään SAP:in toiminnanohjausjärjestelmä. Commerce Cloud yhdistettynä SAP:in muuhun CX -tarjoomaan on kiinnostava vaihtoehto myös kuluttajaverkkokauppaan, mutta alustan vahvuudet ovat ehdottomasti kompleksisissa B2B-ratkaisuissa.

SAP Commerce Cloudilla ei toteuteta lukumääräisesti kovin montaa uutta verkkokauppaa vuosittain, mutta uusia toteutuksia syntyy tasaisesti ja voidaankin olettaa, että kompleksisempiin skenaarioihin SAP Commerce Cloud on erinomainen vaihtoehto myös jatkossa. SAP:in kumppaneita on Suomessa jonkin verran ja osalla näistä on myös verkkokaupan osaamista. Lisäksi SAP:illa on Suomessa merkittävän kokoinen maaorganisaatio.

Salesforce Commerce Cloud

Salesforce on kansainvälinen toimija, jonka laajaan tarjoomaan kuuluu myös verkkokaupparatkaisuja. Hieman kuten SAP, myös Salesforce nojaa vahvaan ekosysteemiinsä, joten asiakkaiden on mahdollista saada synergiahyötyjä Salesforcen tarjoomaa kattavasti hyödyntämällä.

Asiakkuudenhallintaratkaisuna Salesforcella on vahva asema suomalaisissa yrityksissä, mutta verkkokauppapuoli ei ole vielä lähtenyt vastaavaan lentoon. Paikallisten kumppaneiden osaaminen onkin enemmän CRM-tekemisessä kuin verkkokaupassa. Joka tapauksessa Suomessa on joitakin Salesforcen teknologioilla toteutettuja verkkokauppoja ja toki myös jonkin verran verkkokauppaosaamista. Salesforcella on historiallisista syistä johtuen erilliset tuotteet kuluttajaverkkokauppaan ja B2B-kauppaan.

Muut järeät verkkokauppatuotteet

Järeitä verkkokauppatuotteita on muitakin, mutta Suomessa näitä on hyödynnetty toistaiseksi vain muutamissa yksittäisissä verkkokaupoissa. Erityisen kiinnostavia näistä muista järeistä tuotteista ovat headless-/composable-mallilla toimivat commercetools ja Spryker. Myös HCL Commercella on toteutettu Suomessa muutamia verkkokauppoja. Nämä kaikki soveltuvat suhteellisen monimutkaisiin B2B-skenaarioihin, joten pienimuotoista ja suoraviivaista verkkokauppaa näillä ei kannata alkaa rakentamaan.

Laajempaan järjestelmäkokonaisuuteen sisältyvät verkkokaupparatkaisut

Joskus verkkokauppoja toteutetaan myös täysin räätälöityinä ratkaisuina, mutta näiden täysin räätälöityjen ratkaisujen osuus on selvästi laskussa. Nousussa sen sijaan ovat koostettavat kokonaisuudet, joissa hyödynnetään useampaa tuotteistettua ratkaisua yhtä aikaa.

Lisäksi verkkokaupparatkaisuja tarjotaan osana laajempia kokonaisratkaisuja, kuten toiminnanohjausjärjestelmää tai muuta liiketoimintajärjestelmää. Tällöin yritys ei ole hankkimassa ensisijaisesti verkkokaupparatkaisua, vaan verkkokauppakyvykkyydet tulevat ikään kuin järjestelmän laajennusmahdollisuuksina. Tässä kerrotaan muutamasta Suomessa suhteellisen paljon käytetystä vaihtoehdosta.

Odoo

Odoo on monipuolinen toiminnanohjausjärjestelmä tai oikeastaan liiketoimintaohjelmisto, joka sisältää myös verkkokauppakyvykkyydet. Mikäli Odoo on jo käytössä, ja yritys harkitsee verkkokaupan perustamista, kannattaa ehdottomasti selvittää tarkemmin myös Odoon verkkokauppakyvykkyyksien soveltuminen tarpeisiin. Odoo onkin ikään kuin ”sveitsiläinen linkkuveitsi”, joka kykenee vastaamaan moneen tarpeeseen, ja se pystyy parhaimmillaan korvaamaan useita käytössä olevia erillisjärjestelmiä yhdellä kokonaisratkaisulla.

Odoo toimii kumppaneidensa kautta siten, että Odoon kanssa solmitaan lisenssisopimus, mutta paikalliset kumppanit vastaavat käyttöönotoista. Odoo tarjoaa myös SaaS-pohjaista versiota kaikista suoraviivaisimpiin skenaarioihin.

Flowvy

Alun perin suomalainen Flowvy kuuluu nykyään osaksi pohjoismaista Confirma Software -konsernia. Heidän ohjelmistoratkaisunsa yhdistää verkkokaupan, kassajärjestelmän ja toiminnanohjausjärjestelmän yhdeksi alustaksi. Verkkokaupparatkaisuna Flowvy on integroitavissa myös muiden valmistajien ohjelmistoihin, mutta Flowvy sopii parhaiten verkkokaupparatkaisuksi esimerkiksi kivijalkakauppiaille, jotka jo hyödyntävät Confirman taustajärjestelmiä toiminnassaan.

Oscar

Oscar Software myy ennen kaikkea ERP-toiminnanohjausjärjestelmää/liiketoiminta-alustaa, jota voidaan laajentaa myös verkkokauppakyvykkyyksillä. Oscar eCommerce soveltuu sekä kuluttajakauppaan että B2B-kauppaan. Olennaista on kuitenkin valmis integraatio Oscarin ERP-ratkaisuun.

Oscarin ERP-ratkaisun päälle voi toteuttaa myös Shopify-verkkokaupan, mutta Oscarin eCommerce-ratkaisu on käytännössä tiukasti sidottu heidän toiminnanohjausjärjestelmäänsä.

Valitse yhteistyökumppanisi harkiten

Kun uudelle järjestelmälle valitaan toteuttaja, solmitaan kumppanuus yhteistyöhön moneksi tulevaksi vuodeksi. Toteuttajakumppanilla on syytä olla oikeanlaiset taidot, teknologiat, tahtotila ja toimintaprosessit myös tulevia tarpeitasi silmälläpitäen.

North Patrolin tarjoama toimittajavalinnan konsultointi auttaa löytämään ja arvioimaan sopivat ehdokkaat, viemään kilpailutusprosessin sujuvasti läpi ja valitsemaan perustellusti oikean kumppanin.

Sisällönhallintajärjestelmät

Sisällönhallintajärjestelmiä käsitellään seuraavan ryhmittelyn kautta:

  • Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät, mm. WordPress
  • Kokonaisvaltaiset DXP-tuotteet, mm. Optimizely
  • Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät, mm. Contentful
  • Laajemman markkinointiratkaisun sisällönhallintamoduulit, mm. HubSpot

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät

Avoimen lähdekoodin ohjelmistojen menestys pohjautuu yhteisöjen voimaan. Suosituimmilla avoimen lähdekoodin ratkaisuilla on globaalit kehittäjäyhteisöt, jotka tuottavat erilaisia laajennoksia ja lisäosia yhteisön hyödynnettäviksi jatkuvasti. Yhteisö myös seuraa jatkuvasti erilaisia tietoturvauhkia ja reagoi näihin nopeasti.

WordPress

WordPress on ollut jo pitkään Suomen ja koko maailman suosituin julkaisujärjestelmä, kun asiaa mitataan verkkosivustojen lukumäärällä. Menestys on tasaisen vahvaa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla läpi toimialojen. Asema markkinoiden selvästi suosituimpana alustana on vahvistunut vuosi vuodelta. WordPress ei ole enää vain pienten sivustojen sisällönhallintajärjestelmä, vaan WordPress taipuu tarvittaessa myös laajojen ja monimutkaistenkin sivustojen alustaksi.

WordPressin suosion taustalla ovat myös vahva kehittäjäyhteisö sekä laaja toimittajakenttä. Tosin toimittajakenttä on myös hyvin kirjava. Lisäksi WordPress-toteutusten elinkaarikustannukset ovat tyypillisesti maltillisia useimpiin muihin alustoihin verrattuna. WordPressille onkin helppo ennustaa menestystä myös tulevaisuudessa, mutta hallitseva asema on nostanut esiin myös kysymyksiä, joten jatkossa enää ihan samanlaista voittokulkua tuskin nähdään. Joka tapauksessa WordPress vakiintunee asemaan, jossa noin puolet kaikista verkkosivustoista toteutetaan WordPressilla, ja toiset puolet joillain muilla alustoilla.

Drupal

Drupal on WordPressin rinnalla toinen suosittu avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä. Pohjoismaista Drupal on vakiinnuttanut asemansa eritoten Suomessa. Alustalla on toteutettu lukemattomia sivustoja niin yksityisen kuin julkisenkin sektorin asiakkaille. Drupal ei ole lukumääräisesti niin suosittu kuin WordPress, mutta asialle on luonteva selitys. Drupalia käytetään tyypillisesti suhteellisen laajojen ja monimutkaisten verkkopalveluiden toteutuksessa, joihin sisältyy usein myös joitain räätälöintitarpeita sekä hienojakoisempaa käyttöoikeushallintaa. Alustaa käytetäänkin jonkin verran myös ns. headless-mallisesti pelkkänä sisältövarastona. Näin ollen käyttöskenaariot ovat tyypillisiä WordPress-skenaarioita kompleksisempia ja toteutusprojektit laajempia.

WordPressin kehittyminen on osaltaan syönyt Drupalin markkinaosuutta. Drupalin käyttö onkin aavistuksen hiipunut viime vuosina, mutta sitä käytetään edelleen laajalti mm. suurten kaupunkien ja yliopistojen verkkopalveluiden alustana. Aseman heikentyminen on siis lievää – ainakin toistaiseksi. Drupalilla on laaja kehittäjäyhteisö, johon voidaan edelleen nojata vahvasti.

Monet organisaatiot hyödyntävät sekä Drupalia että WordPressia rinnakkain. Näin erilaiset tarpeet saadaan ratkaistua niihin hyvin vastaavien teknologioiden avulla.

Muut avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät

Näiden kahden selvästi muita yleisempien julkaisujärjestelmien lisäksi markkinoilla on useita avoimen lähdekoodin vaihtoehtoja. Esimerkkejä tällaisista ovat mm. Joomla!, Concrete CMS sekä ProcessWire. Joomla! on edelleen pitänyt pintansa hieman pienempien verkkosivustojen alustana. Sen markkinaosuus on kuitenkin ollut jo pitkään laskussa, joten Joomla!:n tulevaisuudennäkymät eivät vaikuta kovin ruusuisilta. Myös Concrete CMS vaikuttaa hiipuvan hiljalleen. ProcessWiren asema näyttää sinänsä suhteellisen vakaalta. Ongelma näiden muiden avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien kanssa on, että niiden osaajia on tarjolla suhteellisen vähän. Tekijät ovat joko pieniä digitoimistoja tai yksittäisiä ohjelmistokehittäjiä. Vähänkin suuremmat toimijat kohdistavat osaamispanostuksensa muihin alustaratkaisuihin. Samalla myös näiden muiden avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien kehittäjäyhteisöt näivettyvät vähitellen.

Kokonaisvaltaiset DXP-tuotteet

Kokonaisvaltaiset DXP-tuotteet (Digital Experience Platform) ovat globaaleilla markkinoilla toimivien suurten ohjelmistotoimittajien tarjoamia ratkaisuja, joita on vuosien saatossa kehitetty paitsi tuotekehityksen, myös yritysostojen avulla. Näiden ratkaisujen kyvykkyydet ovat erittäin kattavia ja ne tarjoavat paljon mahdollisuuksia digimarkkinoinnin ja verkkomyynnin tueksi. Tuotteiden/tuoteperheiden taustalla oleva yritys vastaa tuotteen kehityksestä, tuesta, dokumentaatiosta ja nykyään useimmiten myös hosting-ympäristöstä. Varsinaiset toteutusprojektit tehdään puolestaan tuotteita edustavien (paikallisten) toimittajakumppanien toimesta.

Optimizely

Optimizely (ent. Episerver) on ollut jo pitkään Suomen ja Pohjoismaiden suosituin kaupallisesti lisensoitu julkaisujärjestelmä. Tuote on kehittynyt pitkälle ruotsalaisilta juuriltaan ja nykyään Optimizelyn päämarkkina onkin Pohjois-Amerikka. Vankkana perustana toimivaa CMS:ää on laajennettu mm. digimarkkinoinnin orkestroinnin sekä CDP-kyvykkyyksien avulla. Taustalla näissä laajennoksissa ovat yritysostot, joita saattaa hyvinkin tulla vielä lisää.

Optimizely on onnistunut säilyttämään markkina-asemansa Suomessa kohtuullisen hyvin, vaikkakin suosio on hieman hiipumaan päin. Täysin uusia toteutuksia ei viime aikoina ole julkaistu kovinkaan montaa, mutta erityisesti suuremmat yritykset pysyneet Optimizelyn asiakkaina. Eritoten ruotsalainen partneriverkosto Optimizelyllä on kattava ja osaava, mutta myös Suomessa on useita päteviä Optimizely-toimijoita.

Adobe Experience Manager

Adobe on monialainen ohjelmistoyritys, jonka laajaan tarjoomaan kuuluu myös Adobe Experience Manager -julkaisujärjestelmä (AEM). Tuote on ollut jo vuosia kansainvälisten vertailujen kärjessä ja se soveltuu ratkaisuksi ennen kaikkea suurten yritysten myynti- ja markkinointivetoisiin verkkopalvelukokonaisuuksiin.

Adobe Experience Manager on huippuluokan tuote, mutta Suomessa AEM:ia näkee lähinnä kansainvälisten konsernien maasivustojen alustana. Myöskään kotimainen partnerikenttä ei panosta juurikaan AEM:ään, vaan Adoben tarjoomasta houkuttelevampia ovat digimarkkinoinnin työkalut sekä Adobe Commerce.

Muut kokonaisvaltaiset DXP-tuotteet

Tanskalaislähtöinen Sitecore on Adoben ohella yksi isoimmista DXP-markkinan kaupallisista pelureista, joiden tuotteelle löytyy integraattoreita ympäri maailmaa.  Sitecore on tehty erityisesti laajojen myynti- ja markkinointivetoisten sivustojen alustaksi. Alustan personointikyvykkyydet ovat alansa huippua.

Suomessa on tehty jonkin verran toteutuksia Progressin omistamalla Sitefinityllä. Se soveltuu hyvin Microsoft-pohjaisiin ympäristöihin. Sitefinity on hinnoittelultaan edullisempi kuin Optimizely, AEM tai Sitecore.

Kokonaisvaltaisista tuotteista on ehdottomasti mainittava myös Liferay, joka on pitkään ollut suosittu ratkaisu erityisesti julkishallinnon organisaatioissa. Alustan suosio on kuitenkin vähentynyt viime vuosina ja käytännössä markkinaosuutta kannattelee Valtorin tarjoama Liferay-pohjainen YJA-verkkojulkaisualusta.

Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät

Ketterämmät ns. rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät (Headless CMS, API-first CMS, API-Driven CMS) ovat kasvattaneet suosiotaan tasaiseen tahtiin erilaisten verkkopalveluiden sisällönhallintajärjestelminä. Tällaisissa toteutuksissa loppukäyttäjille näkyvä käyttöliittymäkerros toteutetaan räätälöidysti ja sisällönhallintajärjestelmä ikään kuin ”piilotetaan” käyttöliittymän taakse. Tyypillisesti rajapintalähtöinen sisällönhallintajärjestelmä tarjoilee sisältöjä useammalle digitaaliselle kanavalle yhtä aikaa.

Contentful

Suomessa Contentful on rajapintalähtöisten sisällönhallintajärjestelmien markkinajohtaja. Se on erityisesti ohjelmistokehittäjien suosima tuote, joka on toiminut jo pitkään tämän alueen edelläkävijänä. Pilvipalveluna tarjottavan ratkaisun sisältöjä hyödynnetään eri kanavissa vain rajapintojen kautta. Sisältöjä voidaan myös koostaa Contentfuliin eri lähteistä.

Suomessakin moni toimisto on ottanut Contenfulin valikoimaansa. Lisäksi Contentfulilla on paikallinen edustus myös Suomessa.

Sanity

Rajapintalähtöisten sisällönhallintajärjestelmien osalta Contentfulin ykköshaastajaksi on Pohjoismaissa noussut Sanity. Se on erittäin suosittu erityisesti kotimaassaan Norjassa, mutta myös Ruotsissa suosio on kasvanut nopeasti. Keskeinen ero verrattuna Contentfuliin on se, että varsinainen sisältövarasto on eriytetty sisällöntuottajien käyttöliittymistä. Sisältövarastoa hallitaan Sanityn pilvipalvelussa, mutta sisällöntuottajien näkymät voidaan räätälöidä halutuiksi ja niiden ympäristönä voi toimia esimerkiksi asiakkaan oma Azure-ympäristö.

Hinnoittelumielessä Sanity on hieman Contentfulia houkuttelevampi ratkaisu pk-sektorille, mutta molempien tuotteiden ns. enterprise-versiot ovat suhteellisen kalliita. 

Muut rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät

Muitakin rajapintalähtöisiä sisällönhallintajärjestelmiä on useita. Näistä Suomen markkinassa suosituimpia ovat Prismic, DatoCMS sekä Strapi. Lisäksi toimittajien puolella kiinnostusta on herättänyt myös Builder.io, mutta varsinaisia toteutuksia tällä alustalla on Suomessa vielä hyvin vähän.

Tarkemmin rajapintalähtöisistä sisällönhallintajärjestelmistä ja niiden markkinaosuuksista voi lukea erillisestä artikkelista Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät Suomessa ja Pohjoismaissa.

Lisäksi lähes kaikissa verkkokauppatuotteissa on jonkinlainen sisällönhallintaratkaisu, mutta usein verkkokauppojen yhteydessä hyödynnetään jotain rajapintalähtöistä sisällönhallintajärjestelmää varsinaisen kauppamoottorin rinnalla.

Laajemman markkinointiratkaisun sisällönhallintamoduulit

Monissa laajemmissa ja kokonaisvaltaisemmissa markkinointiratkaisussa on oma sisällönhallintaratkaisunsa. Tämä mahdollista verkkosivuston ja markkinoinnin automaation sujuvan yhteispelin ilman raskaita integraatioita.

HubSpot

HubSpot on maailman johtavia markkinoinnin automaatiotyökaluja. Suomessakin HubSpotin suosio on kasvanut jatkuvasti. Vaikka HubSpotin vahvuudet ovat muualla, on sitä hyödynnetty paljon myös verkkopalveluiden sisällönhallintatyökaluna.

Suosion myötä Suomeen on kasvanut merkittävän kokoinen HubSpot-osaajapooli, joten päteviä kumppaneita HubSpot-käyttöönotoille löytyy useita. On kuitenkin huomioitava, ettei HubSpotia oteta käyttöön pelkkänä sisällönhallintajärjestelmänä, vaan nimenomaan markkinoinnin automaatiotyökaluna sekä asiakkuudenhallintaratkaisuna.

Liana

LianaCMS on Liana Technologiesien tarjoomaan sisältyvä sisällönhallintajärjestelmä, joka integroituu saumattomasti Lianan muuhun digimarkkinoinnin työkalupakkiin. Liana on tosin kumppaninsa Evermaden kanssa alkanut yhdistämään Lianan markkinointikyvykkyyksiä WordPress-julkaisujärjestelmään, joten voi olla, että itse kehitetyn CMS-tuotteen elinkaari alkaa olla lopussa.

Näkemystä teknologiavalintoihin

Kun teknistä arkkitehtuuria ja web-teknologioita valitaan, on syytä arvioida vaihtoehtoiset skenaariot kaukonäköisesti monelta kantilta – trendikkyys ei takaa pitkää elinkaarta eikä halvin useinkaan ole parhaiten tarkoitukseen soveltuva.

North Patrolin tarjoama arkkitehtuurin ja teknologiavalintojen konsultointi punnitsee monipuolisesti sen, kuinka eri vaihtoehdot vastaavat vaatimuksiin, miten ne skaalautuvat tulevaisuuden tarpeisiin ja kuinka niiden elinkaarikustannukset muodostuvat. Autamme valitsemaan ratkaisut, jotka soveltuvat tarkoitukseen, kestävät aikaa ja istuvat budjettiin.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja muut asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet sekä liiketoimintaa tukevat tietojärjestelmät. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten tietojärjestelmien ja verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut digipalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Tutustu Mikkoon

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun