Personointia käytännössä: Löydä lähimmät avoimet liikkeet

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Vuoden vaihteessa Suomessa vapautuivat mm. kauppojen aukioloajat, joten moni sivusto saa varmasti nyt keväällä paljon kävijöitä, jotka etsivät tietoa aukioloajoista ja myymälöiden sijainneista – esimerkiksi oman lähikauppansa tai kioskinsa aukioloista.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Aukioloaikoihin ja kauppojen sijainteihin liittyy myös yksi personoinnin tyypillisimmistä ilmentymistä verkkosivustoilla. Nykyisinhän monet julkaisujärjestelmät ja erilaiset lisäpalvelut mahdollistavat oman verkkosivuston personoitumisen käyttäjäkohtaisesti. Näitä mahdollisuuksia aika harva kuitenkin vielä käyttää – ja ne jotka käyttävät, eivät siitä kilpailijoilleen seminaareissa huutele.

Kauppojen helppo löytäminen verkossa on yksi alue, jossa tätä personointia tehdään jo jonkin verran. Esimerkiksi Kesko on ymmärtänyt hyvin mitä varten K-kauppojen sivustolle* usein tullaan: 1) löytämään lähin kauppa ja 2) varmistamaan moneenko se on avoinna. Sivusto ei tätä tarjoa valitettavasti aivan etusivulla, mutta kun menee Kaupat-osioon* (ja valitsee karttanäkymän), niin sivusto pyytää käyttäjältä lupaa sijaintitietoon, jonka jälkeen se osaa kertoa mikä kauppa on käyttäjän sijaintia lähimpänä. Nokkelasti sivusto osaa myös kertoa kuinka pitkään kauppa on vielä avoinna.

2016-01-13 17.34.04

Yksittäisten liikkeiden sivut ovat myös hyvin optimoitu Googlelle ja näiden sivuilta näkee myös erittäin selkeästi sen miten pitkään liike mahdollisesti on vielä avoinna.

2016-01-13 17.48.03

Myös esimerkiksi R-kioskilla on suoraan etusivulla näppärä toiminto, jolla saa nopeasti listan omaa sijaintia lähimpänä olevista R-kioskeista. Jos R-kioskin listaus vielä näyttäisi mitkä näistä kioskeista ovat avoinna, niin kiireisen mobiilikäyttäjän palvelukokemus olisi jo varsin loistava.

2016-01-13 17.45.40

Muitakin esimerkkejä tästä maasta jo löytyy, mutta nämä mainitut jo varmasti avaavat peruskonseptin siitä mitä personointi voi yksinkertaisimmillaan olla. Muita järkeviä, sijaintitietoa käyttäviä myymälähakuja on esimerkiksi Gigantilla ja Musti&Mirrillä.

Personoinnin käyttäminen kasvaa tällä hetkellä etenkin USA:ssa, jossa on paljon ketjuja, jotka toimivat koko maassa. Tällöin personointia halutaan käyttää ohjaamaan koko sivuston toimintalogiikkaa mahdollisimman paljon. Asiakkaille ei yksinkertaisesti haluta näyttää sisältöjä, tuotteita tai palveluita, jotka eivät ole saatavilla asiakkaan alueella. Suomessa, ja ylipäätään Euroopassa, personoinnin tarve ei ole tyypillisesti yhtä suuri kuin USA:ssa, koska jo kielirajat lokeroivat markkina-alueita tehokkaasti.

Etenkin Suomessa sijaintiin perustuvan personoinnin mahdollisuudet liittyvät eniten juuri isoihin myymäläketjuihin. Esimerkiksi K-rauta käyttää personointia sivustokonseptissaan jo paljon enemmän kuin pelkästään myymälälistauksien parantamiseen. Tällöin aletaan jo olla tasolla, jossa asiakas voi kokea saavansa selkeästi henkilökohtaisempaa ja kohdennetumpaa palvelua. Ja siitähän personoinnissa on oikeasti kyse, henkilökohtaisemman palvelukokemuksen tarjoamisesta.

Tämä artikkeli avasi sijaintiperusteisen personoinnin tyypillisimpiä käyttökohteita. Jatkoartikkeleissa sukelletaan hieman monimutkaisempiin personoinnin käyttötapauksiin. 

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat - olit sitten uudistamassa tai jatkokehittämässä, voimme auttaa sinua.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun