Kirjoitin aiemmin Danske Bankin uudesta etusivusta, joka mukautuu erilaiseksi, jos käyttäjä on tunnistettu asiakkaaksi. Toinen tuore esimerkki järkevästä personoinnista tulee Volvo Construction Equipmentilta. Volvo CE käyttää personointia hienosti asiakkaiden ohjaamisessa oikeaan maasivustoon, vaikka asiakas olisikin saapunut Googlesta suoraan.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Volvolla on englanninkielinen globaali sivusto sekä maakohtaiset sivustot, joissa luonnollisesti esitellään vain maakohtainen tarjonta ja kyseisen maan jälleenmyyjät. Globaali sivusto on kuitenkin esimerkiksi Googlessa parhaiten sijoittuva sivusto, ja monet ostajat varmasti selaavat englanninkielistä sivustoa, koska se on selvästi laajin sivusto. Näinhän on monilla brändeillä, koska kaiken sisällön kääntäminen kaikille eri kielille olisi valtava urakka, ja usein ammattiostajat osaavat myös englantia varsin hyvin.
Täten haasteena on se, että miten ohjataan järkevästi globaalilta sivustolta maasivustoille siinä vaiheessa kun ostajaa alkaa kiinnostaa jälleenmyyjän kontaktointi, tai jos kävijä on vain ”eksynyt” Googlesta globaalille sivustolle.
Volvon ratkaisu on varsin yksinkertainen, ja siksi nerokas.
Volvon sivusto tunnistaa käyttäjän sijainnin, mutta erilaisten ärsyttävien kielivalinta-pop-uppien sijasta Volvo vain täydentää tämän tiedon perusteella sivustolle erilaisia ohjaus/nosto-elementtejä, tai bannereita, jos niin haluaa kutsua.
Esimerkiksi globaalin sivuston etusivulla on automaattisesti ohjaus Suomen sivustolle, jos käyttäjä tulee Suomesta.
Jos käyttäjä taas tulee USA:sta, niin sivu suosittelee siirtymistä USA:n omalle sivustolle.
Jopa yksittäisten tuotesivujen sisällä on ohjauksia paikalliselle sivustolle. Näissä ohjauksissa myös kerrotaan selvästi, että paikallisten jälleenmyyjien tiedot löytyvät paikalliselta sivustolta.
USA:sta tultaessa tuotesivut suosittelevat luonnollisesti USA:n sivustolle siirtymistä paikallisten jälleenmyyjien löytämiseksi.
Volvon toteutus on hyvä esimerkki siitä miten personoinnilla voidaan parantaa etenkin kansainvälisten konsernien sivustokokonaisuuksien toimintaa, ja saada sivustot paremmin ohjaamaan käyttäjiä niille sivustoille, jotka tarjoavat heidän kannaltaan relevanteimmat sisällöt ja palvelut. Volvon esimerkki on myös erittäin hyvä esimerkki käyttäjän kannalta kohteliaasta toteutuksesta, joka jättää käyttäjälle valinnanvaraa, eikä yritä automaattisesti ohjata käyttäjää.
Volvon toteutus on Sitecore-järjestelmällä tehty, mikä ei ole valtavan yllättävää, koska Sitecore on ollut yksi personoinnin isoista edelläkävijöistä. Nämä esimerkit eivät kuitenkaan ole mitään sellaisia mitkä olisivat kovin järjestelmäsidonnaisia.