Personointia käytännössä: Volvo Construction Equipment

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Kirjoitin aiemmin Danske Bankin uudesta etusivusta, joka mukautuu erilaiseksi, jos käyttäjä on tunnistettu asiakkaaksi. Toinen tuore esimerkki järkevästä personoinnista tulee Volvo Construction Equipmentilta. Volvo CE käyttää personointia hienosti asiakkaiden ohjaamisessa oikeaan maasivustoon, vaikka asiakas olisikin saapunut Googlesta suoraan.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Volvolla on englanninkielinen globaali sivusto sekä maakohtaiset sivustot, joissa luonnollisesti esitellään vain maakohtainen tarjonta ja kyseisen maan jälleenmyyjät. Globaali sivusto on kuitenkin esimerkiksi Googlessa parhaiten sijoittuva sivusto, ja monet ostajat varmasti selaavat englanninkielistä sivustoa, koska se on selvästi laajin sivusto. Näinhän on monilla brändeillä, koska kaiken sisällön kääntäminen kaikille eri kielille olisi valtava urakka, ja usein ammattiostajat osaavat myös englantia varsin hyvin.

Täten haasteena on se, että miten ohjataan järkevästi globaalilta sivustolta maasivustoille siinä vaiheessa kun ostajaa alkaa kiinnostaa jälleenmyyjän kontaktointi, tai jos kävijä on vain ”eksynyt” Googlesta globaalille sivustolle.

Volvon ratkaisu on varsin yksinkertainen, ja siksi nerokas.

Volvon sivusto tunnistaa käyttäjän sijainnin, mutta erilaisten ärsyttävien kielivalinta-pop-uppien sijasta Volvo vain täydentää tämän tiedon perusteella sivustolle erilaisia ohjaus/nosto-elementtejä, tai bannereita, jos niin haluaa kutsua.

Esimerkiksi globaalin sivuston etusivulla on automaattisesti ohjaus Suomen sivustolle, jos käyttäjä tulee Suomesta.

volvo-ce-global

Jos käyttäjä taas tulee USA:sta, niin sivu suosittelee siirtymistä USA:n omalle sivustolle.

volvo-global-site-linking-to-us2

Jopa yksittäisten tuotesivujen sisällä on ohjauksia paikalliselle sivustolle. Näissä ohjauksissa myös kerrotaan selvästi, että paikallisten jälleenmyyjien tiedot löytyvät paikalliselta sivustolta.

volvo-ce-global-product-page

USA:sta tultaessa tuotesivut suosittelevat luonnollisesti USA:n sivustolle siirtymistä paikallisten jälleenmyyjien löytämiseksi.

volvo-global-site-linking-to-us3

Volvon toteutus on hyvä esimerkki siitä miten personoinnilla voidaan parantaa etenkin kansainvälisten konsernien sivustokokonaisuuksien toimintaa, ja saada sivustot paremmin ohjaamaan käyttäjiä niille sivustoille, jotka tarjoavat heidän kannaltaan relevanteimmat sisällöt ja palvelut. Volvon esimerkki on myös erittäin hyvä esimerkki käyttäjän kannalta kohteliaasta toteutuksesta, joka jättää käyttäjälle valinnanvaraa, eikä yritä automaattisesti ohjata käyttäjää.

Volvon toteutus on Sitecore-järjestelmällä tehty, mikä ei ole valtavan yllättävää, koska Sitecore on ollut yksi personoinnin isoista edelläkävijöistä. Nämä esimerkit eivät kuitenkaan ole mitään sellaisia mitkä olisivat kovin järjestelmäsidonnaisia.

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva webinaarimme: Verkkokaupan uudistaminen ja kehittäminen (7.3.2024 klo 09:15). Varaa paikka

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Markkinointi verkossa

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun