Personoinnin ensiaskeleita verkkosivustoilla

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Personoinnin ensiaskeleista eivät asiakkaat paljon huutele seminaareissa. Kuitenkin moni kokeilee ensimmäisiä mallejaan jo, ja yhä useampi suunnittelee uudistuksen myötä aloittavansa kokeilut. Mitä nämä kokeiluaskeleet tyypillisesti ovat?

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tässä muutamia tyypillisimpiä ensiaskeleita, joita me olemme North Patrolissa olleet suunnittelemassa tai joihin olemme asiakkuuksissamme törmänneet.

1. Etusivun mukauttaminen

Tyypillisin personoinnin malli on etusivun elementtien lisääminen kun selailuhistoriaan perustuvat säännöt täyttyvät. Yksinkertaisimmillaan etusivu saa lisää elementtejä pelkästään, jos käyttäjä on jo aiemmin vieraillut sivustolla. Palaavaa käyttäjää kun kannattaa usein puhutella hieman käytännönläheisemmillä nostoilla kuin ensimmäistä kertaa sivustolle saapuvaa.

Ehkä ensimmäisen käynnin perusteella on myös pystytty antamaan kävijälle jokin ryhmätieto, jotta tiedetään onko käyttäjä yksityisasiakas tai yritysasiakas tai vaikkapa sijoittaja. Tämän tiedon perusteella etusivun pääelementit voivat jo olla aika tarkastikin kohdennettuja. Esimerkiksi matkailualan sivustot voivat mukauttaa etusivun ”tarjotintaan” varsin paljonkin sen perusteella mihin kohteisiin kävijän edellinen surffailusessio keskittyi eniten. Esimerkiksi jos käyttäjä on selkeästi surffaillut aurinkomatkakohteita, niin palatessaan saitille seuraavana päivänä hänelle ei välttämättä kannata esitellä laskettelureissujen mainoksia ensimmäisenä enää.

2. Tarkkojen yhteystietojen aktiivinen tarjoilu

Toinen tyypillinen personoinnin ensiaskel on esittää käyttäjälle lähimmäksi arvioidun toimipisteen yhteystiedot vaikkapa suoraan etusivulla. Esimerkiksi Pohjois-Suomesta tulevalle käyttäjälle voidaan tarjoilla etusivulla suoraan Oulun toimipisteen yhteystiedot.

Jos myyntipisteitä on paljon, voidaan jopa kysyä GPS-sijaintia ja arvioida tämän perusteella lähimmän myymälän sijainti (Tämä onnistuu parhaiten mobiililaitteella, ja tästä käyttötapauksesta on tässä blogissa kirjoitettu aiemmin laajemmin.) Tämänkaltainen sijainnin perusteella tapahtuva erittäin kohdennettujen yhteystietojen esittäminen yleistyy tällä hetkellä varsin nopeasti. Monet kauppaketjut ja esimerkiksi terveysasemat tarjoavat sijaintitiedon perusteella ehdotuksia kävijälle jopa jokaisella sivulla.

3. Kohteliaampi puhuttelu tunnetuille kävijöille

Yhteystietojen kohdennettu esittäminen on hyvä alku, mutta joissain tapauksissa kohdennettua puhuttelua voidaan viedä pidemmällekin. Jos käyttäjä esimerkiksi tiedetään nykyiseksi asiakkaaksi, sivustolla voidaan esittää monessa kohtaa enemmän ja tarkempia yhteystietoja, ja kannustaa yhteydenottoon suoraan sopivimpaan myyntiedustajaan. Monet yritykset esimerkiksi lähettävät asiakkailleen uutiskirjeitä, ja näistä uutiskirjeistä sivustolle tulevat kävijät voidaan helposti ”leimata” nykyisiksi asiakkaiksi tämän viitetiedon perusteella.

Yhteistä näille tempuille on kohteliaisuuden lisääminen sivustolle, jotta jo jonkinlaisessa suhteessa olleet asiakkaat kokevat tulevansa puhutelluksi suoremmin. Esimerkiksi myyntipäälliköiden kuvalliset ja puhelinnumeroilla varustetut yhteystietokortit voivat olla tehokas tapa kannustaa yhteydenottoon. Jotkut verkkokaupat jopa esittävät erikoiskuponkeja ja alennuksia asiakkaille, jotka ovat kampanjoiden piirissä, mutta eivät jostain syystä ole vielä tehneet ostoksia.

4. Nykyisten asiakkaiden ohjaaminen itsepalvelukanavaan

Jos merkittävä osa sivuston kävijöistä menee etusivulta suoraan kirjautumisnäkymään, esimerkiksi verkkopankkiin, voidaan näille kävijöille tarjoilla etusivulla vahvempi ohjaus itsepalvelutoimintoihin. Tällä tavalla esimerkiksi verkkopankin etusivulle lähes päivittäin saapuva asiakas ei altistu uusille asiakkaille kohdennetuille tarjouksille, vaan pääsee helposti kirjautumaan verkkopankkiin. Uusien asiakkaiden houkuttelutarjoukset voidaan vaikka vaihtaa nostoiksi asiakaslehden artikkeleista, kun kerran tiedetään käyttäjän olevan jo jonkinlaisessa asiakassuhteessa meihin.

Tämänkaltaisen paremman palvelun tarjoaminen ei myöskään edellytä mitään kovin ihmeellistä personointiteknologiaa, mutta voi nostaa merkittävästi nykyisten asiakkaiden kokemaa palvelukokemusta.

5. Paremmat tuotesuositukset

Verkkokauppojen harrastama tuotesuosittelu on varmasti kaikkien tuntema personoinnin muoto, ja yleisyyden näkökulmasta tämän pitäisi tietysti olla listan kärjessä. Tämä kuitenkin tehdään yleensä täysin automaattisesti (esim. Noston tai vastaavan työkalun avulla). Jos automaattinen suosittelu ei tule kysymykseen, niin silloin yleensä tarvitaan juuri personoinnin kyvykkyyksiä.

Esimerkiksi monien B2B-brändien tai -palveluntarjoajien sivustoilla tuotesuosittelua voisi myös tehdä, mutta käytännössä toimivan tuotesuosittelun rakentaminen on pitkälti manuaalinen määrittelytyö – esimerkiksi jos vaikkapa Vaisala haluaisi opastaa sääasemiensa ostajia sopivien lisävarusteiden valinnassa, niin automaattinen suosittelusysteemi todennäköisesti aiheuttaisi vain katastrofin asiakaspalvelulle. Toimiva suosittelusysteemi on silti potentiaalisesti erittäin arvokas toiminnallisuus myös näille brändeille. Siksi näihinkin panostetaan tällä hetkellä monessa paikassa.

Tässä tiivis katsaus tyypillisimpiin personoinnin alueisiin, joihin me olemme törmänneet, ja joita olemme olleet suunnittelemassa. Toivottavasti tästä oli apua, mikäli personointi kiinnostaa tai olet vaikkapa suunnittelemassa oman verkkopalvelusi konseptia.

Jos haluat apua suunnittelutyöhön, ole yhteydessä North Patroliin.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Hakukoneoptimointi sisällöntuottajille ja uuden sivuston suunnittelijalle (30.10.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun