B2B-verkkokaupan tavoiteasetanta: ota iisisti

B2B-verkkokaupoista viime vuonna tehdyn selvityksemme yksi isoimpia yllätyksiä liittyi siihen miten harva koki saavuttaneensa tavoitteensa verkkokauppojensa uudistuksissa. Moni haaveiltu tavoite oli lopulta pitänyt lykätä tulevaisuuteen, tai jättää kokonaan toteuttamatta. Onnistumiset rakentuivat monilla varsin perustavaa laatua olevien asioiden varaan, esimerkiksi asiakastyytyväisyyden parantumiseen ja tasaiseen myynnin kasvuun.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Moni kertoi, että verkkokaupan uudistukseen oli ladattu suuret odotukset niin myynnillisesti kuin kaupan tarjoamien uusien kyvykkyyksien osalta. Lähes poikkeuksetta isoimmat tavoitteet olivat vielä saavuttamatta, ja osa kommentoi niiden olevan jopa vuosien päässä. Syinä vaikeuksiin toistui kolme asiaa ylitse muiden:

  1. Nykyisten asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu hitaasti. Miellyttävästä verkkokaupan käyttökokemuksesta huolimatta, asiakkaat eivät kovin helposti siirry online-kanavaan, jos aiempi tilaustapa (puhelin, sähköposti, jne.) kerran toimii edelleen. Asiakkaat tarvitsevat porkkanoita, ja eri asiakkaille toimivat erilaiset porkkanat. Kaikkien asiakasryhmien systemaattinen houkuttelu uuden kanavan käyttäjiksi voi kestää vuosia.
  2. Oman organisaation muutosnopeus voi olla yllättävän hidas, ellei uusiin kanaviin siirtymiseen ole vahvoja kannustimia. Esimerkiksi myyntiorganisaation kannalta verkkokauppa voi olla jopa sisäinen kilpailija, johon ei puheista huolimatta omia asiakkaita systemaattisesti kannusteta siirtymään. Vakiintuneet tavat neuvotella hinnoista, tai antaa alennuksia, eivät myöskään välttämättä siirry online-kanavaan kovin helposti, ja tällaisten muutosten läpiviennissä puhutaan helposti useista vuosista.
  3. Moni uusi ja hieno verkkokaupan toiminnallisuus nojaa muihin yrityksen tietojärjestelmiin ja voi vaatia isojakin muutoksia vaikkapa CRM:aan tai ERP:hen ennenkuin toiminto voidaan tarjota verkkokaupassa asiakkaille. Esimerkiksi jopa ostohistorian näyttäminen asiakkaalle voi olla yllättävän haastava asia, jos aiemmin kauppaa on tehty eri kanavissa, eri järjestelmillä, jopa eri hinnoilla, myyjästä riippuen.

Selvityksen tuloksista syntyikin vaikutelma, että moni asiakas jopa hieman katui kunnianhimoisten tavoitteiden asettamista B2B-myyntikanavalle, kun vauhti lupausten lunastamisessa oli osoittautunut paljon ennakoitua hitaammaksi.

Täten vinkkinä on helppo sanoa, että B2B-verkkokaupan uudistuksessa kannattaa olla varsin realistinen, kun asettaa tavoitteita ja lupaa muutoksia myyntiin tai kaupan kyvykkyyksiin.

Uudistuksen onnistumisen mittarina kannattaa esimerkiksi keskittyä uusien asiakkaiden tyytyväisyyteen ja palautteeseen, koska vanhojen asiakkaiden siirtymä voi kestää vuosia, eikä aina ole edes järkevää, koska kaikkea ”vanhan mallin” mukaista sopimista ja diilaamista ei edes aina kannata viedä uuteen online-kanavaan.

Epätoivoon ei tietenkään kannata vaipua, ja oppeina voi pitää esimerkiksi viestintään ja lanseeraukseen panostamista. Nykyisiä asiakkaita ja omaakin organisaatiota pitää herätellä, ja hyvä lanseerausmarkkinointi toimii kummallekin ryhmälle.

Kunnianhimoisten tavoitteidenkin asettaminen on yleensä hyvä asia, kunhan odotusten aikajänteen osaa asettaa realistisesti. Kuuta ei kannata luvata heti seuraavana vuonna, mutta pitkän tähtäimen tavoitteissa pitääkin olla kunnianhimoinen, jopa hieman epärealistisen visionäärinen!

Yhteenvetona voinee todeta, että B2B-verkkokaupan pitkän tähtäimen tavoitteet kannattaa asettaa korkealla ja kauas, koska muutokset ovat hitaita, mutta lyhyen tähtäimen tavoitteissa kannattaa olla realistinen!

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Myynti verkossa

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat, jotta voit ryhtyä pyörittämään menestyvää verkkokauppaa.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun