Tuoreessa jutussaan Tivi avaa Google Analyticsin haastavaa tilannetta, ja haastattelee North Patrolin konsultti Perttu Tolvasta. North Patrolin asiakkaita on viime aikoina askarruttanut Google Analyticsin tilanne, kun samaan aikaan on iso versionvaihto käynnissä ja koko palvelun yksityisyyshaasteet ovat myös saaneet paljon julkisuutta. Perttu kommentoi tuoreessa artikkelissa erityisesti Googlen uuden GA4-version tilannetta ja sen eurooppalaisia vaihtoehtoja.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
”Googlen analytiikkapalvelut muuttuvat merkittävästi, kun yhtiö lakkauttaa nykyisen Universal Analytics -palvelunsa vuoden 2023 aikana. Tilalle tuleva Google Analytics 4 eli GA4 on kokonaan erillinen tuote, eikä se ole taaksepäin yhteensopiva. Se on myös edeltäjäänsä nähden järeämpi ammattityökalu.
Alun perin Google Analyticsin liiketoiminnallinen idea oli houkutella asiakkaita Googlen mainosratkaisujen pariin”, sanoo North Patrolin konsultti Perttu Tolvanen.
Tarve ajatella vaihtoehtoisia ratkaisuja tulee juuri nyt monesta suunnasta. Tivikin avaa jutussa EU:n ja USA:n epäselvää sopimuksellista tilannetta, joka on ehdottomasti yksi isoimpia vaikuttajia.
”EU-oikeus kumosi kesällä 2020 mannertenvälisen Privacy Shield -sopimuksen, joka takasi EU-kansalaisten tiedoille GDPR-tasoisen tietosuojan myös Yhdysvaltoihin siirrettäessä. Tämän niin kutsutun Schrems II -päätöksen myötä useat amerikkalaispalvelut ovat joutuneet Euroopassa kyseenalaisiksi. Nykyisessä maailmantilanteessa uuden sopimuksen syntyminen on epätodennäköistä.”
Pitkittyvän epäselvän tilanteen välttämiseksi Perttukin suosittelee artikkelissa vahvasti eurooppalaisten vaihtoehtojen kartoittamista.
”Tietosuojariskeistä huolestuneelle organisaatiolle Universal Analyticsin lakkautus on tuhannen taalan paikka hankkia analytiikkajärjestelmä, jonka tietosuoja pitää vettä tulevinakin vuosina. Eurooppalaisen analytiikkaratkaisun valinta takaa, että data on valmiiksi Euroopassa, mikäli EU tiukentaa sääntelyä. Tolvasen mukaan kaikkein varminta on valita eurooppalainen palveluntarjoaja.”
Jutussa käsitellään myös Google Analyticsin keskeisiä haastajia ja näiden eroja hinnoittelun ja asennusvaihtoehtojen näkökulmasta.
”Googlen merkittävimmät haastajat Euroopassa ovat avoimeen lähdekoodin perustuva Matomo sekä Piwik Pro. Vaikka Matomon taustayhtiö on Uudessa-Seelannissa, sen pilvipalvelu toimii kokonaisuudessaan Frankfurtista käsin. Puolalaisen Piwik Pron käyttäjä voi valita haluamansa palvelinkeskuksen Euroopasta. Omille palvelimille tallentaminen on molemmissa myös mahdollista, joskin kallista ja monimutkaista.”
Perttu on kirjoittanut aiheesta myös aiemmassa blogiartikkelissa, jossa hän myös toteaa juuri nyt tilanteen olevan aika haastava asiakkaiden näkökulmasta (Vierityspalkki,13.4.2022). Jos on mahdollista odottaa, pieni maltti voi tehdä juuri nyt hyvää.