Kun kunta uudistaa verkkopalvelunsa, yksi palvelukonseptin keskeisimpiä asioita on ratkaista, tehdäänkö yksi iso sivusto vai monta pientä. Me North Patrolista olemme olleet pelkästään kuntasivustojen suunnittelussa mukana useita kymmeniä kertoja ja nähneet monenlaisia malleja. Tässä artikkelissa tarkastellaan erillissivustojen kysymystä kuntasivustojen konseptien ja vaatimusten näkökulmasta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Erillissivustot voi tehdä isommin tai pienemmin. Suurimmillaan ne ovat laajoja sivustoja ja pienimmillään yhden supersivun varaan koottuja sisältöjä. Lähdetään selvittämään, miltä tilanne näyttää muutamien lähiaikoina julkaistujen kuntasivustojen kautta ja kuristetaan sivustoihin käyttäjän näkökulmasta eli näyttäytyykö käyttäjälle yksi iso sivusto vai useampi.
Kunta | Pääsivusto | Matkailu | Elinkeinopalvelut | Muita sivustoja |
---|---|---|---|---|
Iitti | X | X | X | X |
Jyväskylä | X | X | X | X |
Kuopio | X | X | X | X |
Oulu | X | X | X | X |
Hamina | X | X | X | |
Iisalmi | X | X | X | |
Kalajoki | X | X | ||
Kirkkonummi | X | X | X | |
Rauma | X | X | X | |
Taivalkoski | X | X | ||
Outokumpu | X | X | X | |
Janakkala | X | X | X | |
Hollola | X | |||
Laitila | X | X |
Suuntaa-antava kaavio kertoo, että viime aikoina julkaistut kuntasivustot ovat usein useamman sivuston kokonaisuuksia. Erillisiä sivustoja on tehty muun muassa matkailulle, museoille, potentiaalisille asukkaille, lukioille, elinkeinopalveluille ja verkkolehdille. Osalla näistä on tarkkarajainen kohderyhmä ja osalla on erityisiä toiminnallisia tarpeita, esimerkiksi elinkeinopalveluilla on erilaisia rekistereitä ja verkkolehdet vaativat omanlaisen käyttökokemuksen.
Mikä ratkaisee, riittääkö yksi sivusto vai tarvitaanko useampia?
Kunnan kokoa voisi päätellä yhdeksi syyksi, koska etenkin isommat kaupungit ovat tehneet useita erillissivustoja. Mutta kunnan koko ei vaikuta olevan pääasiallinen syy, koska erillissivustoja on myös pienillä kunnilla ja vastaavasti tukeva pääsivusto voi riittää keskikokoisellekin kunnille.
Entä sitten teknologia? Näiden esimerkkien kuntasivustoja on tehty WordPressillä, Drupalilla ja Infowebillä. WordPress soveltuu sivustokokonaisuuksien alustaksi Multisite-toiminnallisuutensa vuoksi. Jos pääsivusto on tehty Drupalilla, erillissivustojen alusta on usein WordPress. Lisäksi on tarjolla erikoistuneita järjestelmiä erikoistuneisiin tarpeisiin, esimerkiksi matkailun tarpeisiin on tehty erillissivustoja Eventz.today-tuotteen avulla tai lukiosivustoja Pedanetiin. Teknologia ei sanele sitä, tehdäkö erillissivustoja vai ei, mutta toki eri julkaisujärjestelmissä on erilaisia kyvykkyyksiä erillissivustojen tekoon.
Ratkaisu ei löytynyt kunnan koosta tai sivustojen julkaisualustasta. Se voisi löytyä kunnan toimintaympäristöstä, kohderyhmien palvelemisesta ja resursseista.
Organisaation ja käyttäjän ehdoilla
Toimintaympäristöstä riippuen kunta hoitaa muun muassa matkailu- ja elinkeinopalvelut itse tai yhdessä muiden toimijoiden kanssa esimerkiksi seudun muiden kuntien tai yritysten kanssa. Kun tehdään yhdessä, saattaa matkailulla ja elinkeinopalveluilla olla eri omistaja/hallinnoija, oma brändi ja eri päivittäjiä kuin kunnan pääsivustolla. Aina matkailu- ja elinkeinopalvelut eivät edes ole kunnan omaa palvelutuotantoa.
Esimerkiksi Jyväskylässä Visit Jyväskylä -matkailusivusto on yhdessä Keski-Suomen matkailualueen kanssa ja Haminassa business-sivusto yhdessä Kotka-Haminan kanssa.
Matkailijoilla ja yrityksillä on erilainen motiivi verkkosivuston käyttöön kuin kunnan palvelujen käyttäjillä.
Kun kohderyhmä on selkeärajainen, kuten matkailijat ja yritykset, heillä on verkkopalvelun käyttöön selkeä tavoite: matkailijat etsivät kiinnostavia käyntikohteita ja yritykset juuri heille suunnattuja palveluja. Organisaatiolla on myös selkeä tavoite: houkutella kuntaa vierailijoita ja yrityksiä ja tarjota heille sopivia palveluita. Tavoitteet poikkeavat kuitenkin pääsivuston ensisijaisista tavoitteista, jotka tähtäävät nykyisten kuntalaisten palvelemiseen.
Esimerkiksi Kuopiossa Hello Kuopio -matkailusivustolla ja Iisalmen invest-sivuilla puhutellaan vahvasti sivuston ensisijaisia käyttäjiä.
Jo kunnan pääsivuston pitäminen kunnossa ja kiinnostavana on täysipäiväinen työ.
Jokainen verkkosivusto nielee resursseja. Sivusto pitää luoda ja sen jälkeen sitä pitää ylläpitää ja kehittää, joten tarvitaan ihmisiä, aikaa ja rahaa.
Lisäksi erillissivustojen olemassaoloon on hyvin inhimillinen syy. Ajatellaan, että jos toiminnolla on verkkosivut, se on merkityksellinen toimija. Tottahan se on, mutta kävijöiden pitää löytää sivusto ja se pitää pitää elävänä.
Verkkosivustot tarvitsevat satsausta ja suunnittelua
Kuten viime aikoina julkaistut kuntasivustot näyttävät, ei ole valmista ratkaisua siihen, tehdäkö yksi iso sivusto vai monta pientä. Jokainen kunta tekee ratkaisun toimintaympäristönsä ja resurssiensa puolesta, ja sen jälkeen suunnittelee verkkosivustokokonaisuuden huolella. Meiltä North Patrolista löytyy kokemusta kymmenien kuntasivustojen suunnittelusta – erillissivustoilla ja ilman, joten olemme miellämme sparrailemassa verkkosivustokokonaisuuden luonnissa.
Onko erillissivustoille tarvetta?
Jos painit erillissivustojen kanssa, voit arvioida kysymysten avulla erillissivuston tarvetta:
- Olisiko sivustolla oma brändi-ilme? Tarvitsisiko se oman identiteetin?
- Pitäisikö käyttökokemuksen olla erilainen? Olisiko puhuttelutapa erilainen?
- Olisiko sivustolla täysin omanlaista sisältöä, toiminnallisuuksia tai kieliversioita?
- Voisiko se toimia itsenäisesti ilman pääsivuston tukea, esim. navigointi?
- Olisiko sillä oma omistaja/hallinoija? Ehkä myös eri ylläpitäjät?
Jos vastaukset ovat enemmän päänpyöritystä kuin nyökkäilyä, voi eri kohderyhmien tai teemojen ympärille tehdä pääsivustoon oman sisältökuplan, kuten esimerkiksi monissa kunnissa elinkeinopalvelujen ympärille on tehty. Kuplien sisällä voidaan varioida visuaalisuuden, sisällön ja puhuttelun kanssa, jotta kuplan käyttäjät tuntevat sen omakseen ja niissä voi välittää viestit organisaation tavoitteiden mukaan.
Ratkaise erillissivustoja tehdessäsi
Kun olet päätynyt erillissivustojen luonnista, ratkaise
- Kukin sivuston palvelukonsepti, kuten sivustoilla liikkuminen, sisältöjen esittäminen, navigointiratkaisut, haku
- Samojen tietojen liikkuminen eri sivustojen välillä, kuten palvelut, henkilöt tai uutiset
- Linkitykset taustajärjestelmiin, kuten palvelutietovaranto, yhteystiedot
- Tietojen löytyminen hakukonetta käyttäville, jotta omat sivustot eivät kilpaile toistensa kanssa
- Kehittäminen ja muutoksenhallinta, kuten sisällöt ja konseptit, tekninen ympäristö
- Kustannukset sivustoa tehdessä ja elinkaaren aikana, kuten ylläpito- ja käyttöpalvelut, jatkokehitys
- Laadusta huolehtiminen mm. sisällöt, saavutettavuus ja tietoturva
- Ylläpito ja hallinta esim. sivustojen ylläpitäminen ja oikeudet, uusien sivustojen luominen ja vanhojen poistaminen
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin