Liferay DXP – huulipunaa possulla

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Mikä oikein riivaa kaikkia portaali- ja sisällönhallintajärjestelmiä?! Miksi kaikkien pitää juosta yhden ainoan tavoitteen perässä? Uusin Liferay (versio 7, lisänimeltään ”digital experience platform”) on tästä hullutuksesta viimeisin tyylinäyte. Kyvykkään ja monipuolisen portaalituotteen päälle on ripoteltu iso kasa trendikkäitä markkinointiominaisuuksia, on käyttäjätiedon seurantaa ja analysointia, kirjautumattomien käyttäjien kokemuksen personointia ja vaikka mitä. Miksi?

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Maailmassa on kymmenittäin web-julkaisujärjestelmiä jotka palvelevat markkinointi-ihmisiä varsin hyvin. Maailmassa ei kuitenkaan ole kovin paljon järjestelmiä joilla saa tehtyä vaativia itsepalvelukanavia, tilausjärjestelmiä ja muita oikeasti monimutkaisia verkkopalveluita. Liferay on hyvä järjestelmä näihin vaativiin skenaarioihin, mutta se ei edelleenkään pärjää vaativiin markkinointiskenaarioihin suunnitelluille kilpailijoilleen kuten Episerverille tai Sitecorelle, Adobesta puhumattakaan. Miksi Liferayn markkinointi silti kopioi suoraan näiden kilpailijoiden markkinointia?

Huulipunaa on siis markkinointiosastolla räiskitty tuotteen päälle paksu kerros. Tämä ei helpota ostajien elämää ollenkaan, ja se on kovin valitettavaa. Etenkin kun toimittajat tietysti yhtyvät kuoroon ilman kritiikin hiventäkään.*

Jutun otsikossa oleva possuvertaus ei kuitenkaan Liferayn kohdalla aivan tee kunniaa. Tässä tapauksessa on kyse mallikelpoisesta ja kyvykkäästä portaalituotteesta, jonka ominaisuuksille ja kumppaneille on markkinassa aidosti kysyntää. Tuotteen oma markkinointiosasto tuntuu kuitenkin häpeävän omaa tuotettaan. Mitään muuta järkevää selitystä en paksulle, punaiselle huulipunakerrokselle keksi.

Melko perusteellisesti uudistuneen Liferayn isoimmat muutokset eivät myöskään aidosti liity näihin markkinoinnin vouhottamiin ”experience”-ominaisuuksiin. Uudessa versiossa on paljon enemmän kyse teknisen pohjan uudistuksesta kuin aivan uuteen markkinaan hyökkäämisestä. Tuotteen perusfilosofia on edelleen sama, peruskyvykkyydet samat. Isointa uutta on vain aivan uusi markkinointikulma, jota ei voida edes perustella uusien kyvykkyyksien kautta.

Seuraavan vuoden-parin ajan tullaan Liferayn uudesta versiosta varmasti vouhkaamaan merkittävästi. Asiakkaita kehotan aiheessa terveeseen kriittisyyteen uuden kuorrutuksen kanssa.

Aikanaan SharePointistakin vouhotettiin maailmanluokan web-julkaisujärjestelmänä, mutta vasta kun Microsoft tajusi sen olevan parhaimmillaan intraneteissä ja ryhmätyötiloissa, alkoi sen todellinen valtakausi.

Liferaylla on kaikki edellytykset nousta isoksi peluriksi vaativissa itsepalvelukanavissa ja monissa digitalisaatiokehityksen tuomissa palvelukanavissa. Markkinointiosaston toiminta ei tätä tavoitetta juuri nyt kuitenkaan edistä.

Lue lisää: Aina ajantasainen tilanne löytyy North Patrolin ylläpitämästä Julkaisujärjestelmät ja verkkokauppajärjestelmät -hakemistosta.

Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi

Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Arkkitehtuurin ja teknologiavalintojen konsultointi

Autamme arkkitehtuurin suunnittelussa, vaihtoehtoisten toteutusmallien tunnistamisessa ja sopivimpien teknologioiden valinnassa. Tavoitteenamme on löytää ratkaisut, jotka vastaavat vaatimuksiin, ovat kestäviä ja täyttävät tarkoituksensa kustannustehokkaasti.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun