Mikä on organisaatiosi digitaalinen unelma?

Professorini yliopistossa (20 vuotta sitten) tapasi aina haastaa meitä opiskelijoita miettimään, mitä ongelmia jäisi, jos teknologia olisi täydellistä. Tämä on hyvä muistutus vielä näin 2020-luvullakin, koska harva meistä pystyy vaikuttamaan teknologiseen kehitykseen, mutta moni meistä voi vaikuttaa siihen, miten teknologiaa käytetään organisaatiossamme ja kuinka asiakkaamme teknologiaa hyödyntävät.

Useimmille organisaatioille suurimmat esteethän tulevat ihmisten rajallisesta kyvystä nähdä uusia toimintamalleja tai ihmisten hitaasta uudistumiskyvystä. Joskus on kyse oman organisaation asiantuntijoiden haluttomuudesta muuttua, joskus taas kyse on asiakkaiden tottumuksista. Ihmisten muutosvauhti voi myös olla hyvin vaikeata ennustettavaa, ja joskus muutos ei tapahdu ilman jotain isoa mullistusta tai erittäin huomattavia muita kannustimia.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Esimerkiksi pandemia auttoi meitä monia ottamaan erilaisia digitaalisia loikkia uudenlaiseen työskentelytapaan, ja jotkut organisaatiot se pakotti jopa aivan uudenlaisiin liiketoimintamalleihin. Ruoan verkkokauppa esimerkiksi ei olisi todennäköisesti mennyt yhtä paljon eteenpäin edes 10 vuodessa ilman pandemiaa, vaikka moni alan asiantuntija kyllä näki sen tulevan, mutta hitaasti.

Sama tilanne on monella muullakin alalla. Asiantuntijat ehkä tietävät, mikä on tulevaisuus omalla alalla, mutta eivät tiedä milloin se tulevaisuus saapuu. Aina ratkaisevaa ei ole myöskään kuluttajien odotustaso, vaan monella alalla isot hypyt otetaan vasta, kun kilpailu pakottaa siihen. Hiljattain K-ryhmänkin verkkokaupasta vastaava taho myönsi Kauppalehden haastattelussa, että norjalaisen Odan tulo Suomen markkinaan auttoi kiihdyttämään kehitystä myös Keskon sisällä. Keskoa tosin auttoi se, että verkkokauppaa oli jo mietitty pitkään, pilotteja oli ollut, ja logistiikan uudelleenjärjestelyä oli suunniteltu. Visio oli siis olemassa, toteutuksessa vain oli oltu varovaisia, kun ei ollut ulkoista painetta.

Kesko ehkä uskalsi myöntää tuon asian juuri siksi, että heillä oli verkkokaupan tuloa jo mietitty paljon, Keskon digitaalinen unelma tiiviimmästä asiakassuhteesta digitaalisten kanavien kautta ja asiakkaiden ennakkotilauksista ruokaostoksilleen oli olemassa. Keskon omassa digitaalisessa unelmassa asiakkaat ehkä hakivat enemmän ruokia omatoimisesti kauppojen pihalta, koska kotiinkuljetus on tunnetusti varsin tappiollista hommaa kaupoille, mutta siitä huolimatta Keskon visio tulevaisuuden kaupasta oli jo pitkällä, ja varsin samansuuntainen toteutuneen todellisuuden kanssa.

Kun unelma oli valmiina, ja organisaatio tiesi mikä on tavoitteena, Kesko pystyi nopeuttamaan käytännön toimenpiteitä ja vastaamaan Odan tuomaan kilpailuhaasteeseen.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miksi digitaalinen unelma on tärkeätä olla olemassa. Teknologinen muutos tai kilpailutilanne voi muuttaa omaa toimintaympäristöä nopeasti. Silloin pitää tietää, mikä on oman liiketoiminnan seuraava askel, mikä on se tavoite, jota kohti mennään, vaikka teknologia tai asiakkaat eivät vielä olisikaan aivan valmiita.

Me North Patrolissa esimerkiksi unelmoimme, että asiakkaamme voisivat ostaa konsultointipalveluitamme täysin digitaalisesti ja omatoimisesti verkosta, saaden apua juuri silloin kun heille sopii, mahdollisimman nopeasti ja kitkattomasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Unelmoimme siitä, että meidän tekemämme työ integroituisi saumattomasti asiakkaiden omaan projektityöhön ja helpottaisi asiakkaidemme toteutuskumppaneiden työtä samalla tavalla, saumattomasti heidän työprosesseihinsa integroituen.

Noh, tämä meidänkään digitaalinen unelma ei ole vielä kaikilta osin todellisuutta, mutta voimme silti työskennellä sitä kohti päivittäin, välillä ottaen isompia, välillä pienempiä harppauksia sitä kohti.

Hyvä digitaalinen unelma lähtee juurikin ajatuksesta, miten organisaatiomme toimisi, jos teknologia ympärillämme olisi täydellistä, eikä rajoittaisi toimintaamme, ja asiakkaamme ja omat työntekijämme käyttäisivät sitä teknologiaa sujuvasti, kaikki sen mahdollisuudet hyödyntäen. Millä tavalla silloin toimisimme? Millä tavalla myisimme tuotteitamme? Millä tavalla toimittaisimme projektimme?

Ja kun unelman saa konkretisoitua, pitää kysyä itseltään ja organisaatioltaan, teemmekö jatkuvasti asioita, jotka vievät meidät lähemmäksi tuota unelmaa?

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun