Verkkopalveluja tehdään nykyisin monilla eri tavoilla. Usein pääteknologian lisäksi on käytössä monenlaisia lisätyökaluja sekä digitaalisen markkinoinnin välineistöä. Esimerkiksi hakukoneet, suosittelutyökalut, personointityökalut, liidilomakkeet sekä erilaiset botit ja chatit ovat tyypillisiä täydentäviä teknologioita erilaisille verkkosivustoille ja verkkokaupoille.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Teimme laajan selvityksen suomalaisten verkkopalveluiden teknologioista. Analysoimme 2500 eri organisaation verkkopalvelut, ja mukana on kattava otos suuryrityksiä, verkkokauppoja, julkishallinnon organisaatioita sekä järjestöjä. Asiantuntijamme Kimmo Parkkinen ja Mikko Jokela avaavat webinaarissa tämän selvityksen tuloksia. Webinaari pidettiin 29. toukokuuta, ja tallenne on nyt katsottavissa YouTubessa.
Sisällönhallintamarkkinan trendit
Sisällönhallintajärjestelmien markkinatrendit ovat helposti arvattavissa:
- WordPress dominoi: WordPressin asema markkinoiden selvästi suosituimpana alustana on vahvistunut entisestään. Se ei ole enää vain pienten sivustojen sisällönhallintajärjestelmä, vaan WordPress taipuu tarvittaessa myös laajojen ja monimutkaistenkin sivustojen alustaksi. Lisäksi toteutusten elinkaarikustannukset ovat tyypillisesti maltillisia muihin alustoihin verrattuna.
- Perinteisten julkaisujärjestelmien suosio on vähitellen hiipumassa: Pitkään markkinassa mukana olleet Drupal, Optimizely (ent. Episerver) sekä Liferay ovat pikkuhiljaa menettäneet markkinaosuuttaan. WordPressin suosion kasvu on syönyt Drupalin osuutta suuremmissa verkkopalveluissa. Vastaavasti Optimizelyn ja Liferayn nousseet hinnat ovat heikentäneet niiden kilpailukykyä Suomen markkinoilla.
- Ketterät sisällönhallintajärjestelmät kasvattavat markkinaosuuttaan: Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät (Headless CMS, API-first CMS, API-Driven CMS) ovat kasvattaneet suosiotaan tasaiseen tahtiin verkkopalveluiden sisällönhallintajärjestelminä. Suomessa Contentful on näiden järjestelmien markkinajohtaja, mutta Pohjoismaiden tasolla Sanity on selvä ykkönen.
On todennäköistä, että jatkossakin noin puolet verkkopalveluista rakennetaan WordPressin päälle. Vastaavasti kakun toisesta puoliskosta on kova taistelu. Järkevä teknologiavalinta riippuu todellisista tarpeista. Sekä perinteisemmille julkaisujärjestelmille että ketterämmille CMS-tuotteille on varmasti paikkansa.
Tutustu tarkemmin Verkkopalvelujen alustat Suomessa 2024 -selvitykseemme sekä rajapintalähtöisten sisällönhallintajärjestelmien markkinatilanteeseen.
Verkkokaupan teknologiat
Myös verkkokauppaan liittyvä teknologiakenttä on hyvin monimuotoinen. Tässä yhteydessä on toki huomioitava, että myös ratkaistava tekninen problematiikka on usein hankalampaa kuin markkinointiviestinnällisissä verkkopalveluissa.
Suomen suosituimmat verkkokaupan teknologiat voidaan jakaa neljään kategoriaan seuraavasti:
- Kuluttajien tavarakaupan alustat: Lukumäärissä mitattuna kuluttajille suunnatut tavarakaupat ovat yleisin verkkokaupan muoto. Vaikka näitäkin verkkokauppoja toteutetaan useilla eri teknologioilla, ovat WordPressin verkkokauppalaajennos WooCommerce sekä Shopify aivan omaa luokkaansa tässä kategoriassa.
- Kompleksisen verkkokaupan alustat (myös B2B): Järeämmistä verkkokauppatuotteista Suomen selvästi suosituin ratkaisu on Adobe Commerce. Tässä on luonnollisesti taustalla Magenton suosio. Kokonaisuutena Adobe Commercen osuus on kuitenkin pienentynyt ja muutenkin avoimen lähdekoodin Magenton tulevaisuus on jo pitkään näyttänyt epävarmalta. Muita järeitä verkkokaupparatkaisuja ovat mm. enemmän ekosysteemeihin nojaavat SAP Commerce Cloud ja Salesforce Commerce Cloud.
- Kotimaiset haastajat: Näistä katsauksessamme erottuvat edukseen Confirman Flowvy sekä MyCashflow. Molemmat ovat jo vuosia olleet suosittuja kotimaisia vaihtoehtoja.
- Räätälöidyt ratkaisut: Räätälöidyt verkkokaupat tehdään hyvin harvoin täysin ”pitkästä tavarasta”. Näitäkin toki on olemassa, mutta useimmiten räätälöidyissä verkkokaupoissa hyödynnetään tuotteistettuja komponentteja, kuten sisällönhallintajärjestelmää ja hakumoottoria, sekä valmiita kirjastoja ja ohjelmistokehyksiä. Joskus taustalla saatetaan hyödyntää myös osaa tuotteistetun verkkokauppa-alustan kyvykkyyksistä.
Lue lisää verkkokaupan suosituimmista teknologioista (tulossa).
Verkkopalvelukokonaisuutta täydentävät teknologiat
Verkkosivustoja, verkkokauppoja ja koko digipresenssiä täydennetään usein erilaisilla täsmäteknologioilla. Tällaisia ovat esimerkiksi:
- Markkinoinnin automaation työkalut, joista Suomessa suosittuja ovat Hubspot sekä Custobar. Hubspot on monipuolinen myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkalupakki, joka on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti. Nykyään myös Hubspotin CMS on suhteellisen laadukas sisällönhallintajärjestelmä. Custobar puolestaan on kotimainen asiakasdatan alusta (CDP, Customer Data Platform), joka mahdollistaa mm. markkinoinnin kohdentamisen dynaamisille segmenteille.
- Käyttäjäinteraktion välineistössä kotimaisuus tuntuu olevan valttia. Esimerkkejä suosituista käyttäjäinteraktion työkaluista ovat Giosg, joka tarjoaa generatiivisen tekoälyn tukemia chat-ratkaisuja, Leadoo, jonka ohjaavat chatit ovat suosittuja, sekä Askem, joka on palautteenkeruu ja -analysointi -työkalu.
- Web-analytiikan teknologioiden osalta ei liene yllättävää, että Google Analytics on selvästi suosituin työkalu. Aineiston pohjalta hieman yllättävä havainto kuitenkin on se, että todella monella sivustolla hyödynnetään edelleen Google Analyticsin vanhoja versioita. Yleisin vaihtoehto Googlelle on Matomo. Heatmap-työkalu Hotjar on suosittu varsinaista sivustoanalytiikkaa tukeva ratkaisu.
- Hakuratkaisuista Algolia on suurten ja suorituskykykriittisten sivustojen suosittu hakumoottori. Klevu on puolestaan suunniteltu eritoten verkkokauppa-alustojen hakuratkaisuksi. Näiden lisäksi eri teknologioilla olevat sisällöt samaan hakuindeksiin yhdistävä AddSearch on suosittu vaihtoehto.
Lisäksi erilaisissa digipalveluissa käytetään paljon esityskerroksen JavaScript-teknologioita, palvelinpuolen ohjelmointiteknologioita sekä hosting- ja CDN-ratkaisuja.
Tutustu tarkemmin erilaisiin digitaalisen markkinoinnin järjestelmiin ja työkaluihin.
Katso tallenne Youtubesta: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin