Webinaaritallenne: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024

Katso tallenne

Verkkopalveluja tehdään nykyisin monilla eri tavoilla. Usein pääteknologian lisäksi on käytössä monenlaisia lisätyökaluja sekä digitaalisen markkinoinnin välineistöä. Esimerkiksi hakukoneet, suosittelutyökalut, personointityökalut, liidilomakkeet sekä erilaiset botit ja chatit ovat tyypillisiä täydentäviä teknologioita erilaisille verkkosivustoille ja verkkokaupoille.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

10.6.2024

Mikko Jokela

Teimme laajan selvityksen suomalaisten verkkopalveluiden teknologioista. Analysoimme 2500 eri organisaation verkkopalvelut, ja mukana on kattava otos suuryrityksiä, verkkokauppoja, julkishallinnon organisaatioita sekä järjestöjä. Asiantuntijamme Kimmo Parkkinen ja Mikko Jokela avaavat webinaarissa tämän selvityksen tuloksia. Webinaari pidettiin 29. toukokuuta, ja tallenne on nyt katsottavissa YouTubessa.

Sisällönhallintamarkkinan trendit

Sisällönhallintajärjestelmien markkinatrendit ovat helposti arvattavissa:

  1. WordPress dominoi: WordPressin asema markkinoiden selvästi suosituimpana alustana on vahvistunut entisestään. Se ei ole enää vain pienten sivustojen sisällönhallintajärjestelmä, vaan WordPress taipuu tarvittaessa myös laajojen ja monimutkaistenkin sivustojen alustaksi. Lisäksi toteutusten elinkaarikustannukset ovat tyypillisesti maltillisia muihin alustoihin verrattuna.
  2. Perinteisten julkaisujärjestelmien suosio on vähitellen hiipumassa: Pitkään markkinassa mukana olleet Drupal, Optimizely (ent. Episerver) sekä Liferay ovat pikkuhiljaa menettäneet markkinaosuuttaan. WordPressin suosion kasvu on syönyt Drupalin osuutta suuremmissa verkkopalveluissa. Vastaavasti Optimizelyn ja Liferayn nousseet hinnat ovat heikentäneet niiden kilpailukykyä Suomen markkinoilla.
  3. Ketterät sisällönhallintajärjestelmät kasvattavat markkinaosuuttaan: Rajapintalähtöiset sisällönhallintajärjestelmät (Headless CMS, API-first CMS, API-Driven CMS) ovat kasvattaneet suosiotaan tasaiseen tahtiin verkkopalveluiden sisällönhallintajärjestelminä. Suomessa Contentful on näiden järjestelmien markkinajohtaja, mutta Pohjoismaiden tasolla Sanity on selvä ykkönen.

On todennäköistä, että jatkossakin noin puolet verkkopalveluista rakennetaan WordPressin päälle. Vastaavasti kakun toisesta puoliskosta on kova taistelu. Järkevä teknologiavalinta riippuu todellisista tarpeista. Sekä perinteisemmille julkaisujärjestelmille että ketterämmille CMS-tuotteille on varmasti paikkansa.

Verkkokaupan teknologiat

Myös verkkokauppaan liittyvä teknologiakenttä on hyvin monimuotoinen. Tässä yhteydessä on toki huomioitava, että myös ratkaistava tekninen problematiikka on usein hankalampaa kuin markkinointiviestinnällisissä verkkopalveluissa.

Suomen suosituimmat verkkokaupan teknologiat voidaan jakaa neljään kategoriaan seuraavasti:

  • Kuluttajien tavarakaupan alustat: Lukumäärissä mitattuna kuluttajille suunnatut tavarakaupat ovat yleisin verkkokaupan muoto. Vaikka näitäkin verkkokauppoja toteutetaan useilla eri teknologioilla, ovat WordPressin verkkokauppalaajennos WooCommerce sekä Shopify aivan omaa luokkaansa tässä kategoriassa.
  • Kompleksisen verkkokaupan alustat (myös B2B): Järeämmistä verkkokauppatuotteista Suomen selvästi suosituin ratkaisu on Adobe Commerce. Tässä on luonnollisesti taustalla Magenton suosio. Kokonaisuutena Adobe Commercen osuus on kuitenkin pienentynyt ja muutenkin avoimen lähdekoodin Magenton tulevaisuus on jo pitkään näyttänyt epävarmalta. Muita järeitä verkkokaupparatkaisuja ovat mm. enemmän ekosysteemeihin nojaavat SAP Commerce Cloud ja Salesforce Commerce Cloud.
  • Kotimaiset haastajat: Näistä katsauksessamme erottuvat edukseen Confirman Flowvy sekä MyCashflow. Molemmat ovat jo vuosia olleet suosittuja kotimaisia vaihtoehtoja.
  • Räätälöidyt ratkaisut: Räätälöidyt verkkokaupat tehdään hyvin harvoin täysin ”pitkästä tavarasta”. Näitäkin toki on olemassa, mutta useimmiten räätälöidyissä verkkokaupoissa hyödynnetään tuotteistettuja komponentteja, kuten sisällönhallintajärjestelmää ja hakumoottoria, sekä valmiita kirjastoja ja ohjelmistokehyksiä. Joskus taustalla saatetaan hyödyntää myös osaa tuotteistetun verkkokauppa-alustan kyvykkyyksistä.

Lue lisää verkkokaupan suosituimmista teknologioista (tulossa).

Verkkopalvelukokonaisuutta täydentävät teknologiat

Verkkosivustoja, verkkokauppoja ja koko digipresenssiä täydennetään usein erilaisilla täsmäteknologioilla. Tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Markkinoinnin automaation työkalut, joista Suomessa suosittuja ovat Hubspot sekä Custobar. Hubspot on monipuolinen myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun työkalupakki, joka on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti. Nykyään myös Hubspotin CMS on suhteellisen laadukas sisällönhallintajärjestelmä. Custobar puolestaan on kotimainen asiakasdatan alusta (CDP, Customer Data Platform), joka mahdollistaa mm. markkinoinnin kohdentamisen dynaamisille segmenteille. 
  • Käyttäjäinteraktion välineistössä kotimaisuus tuntuu olevan valttia. Esimerkkejä suosituista käyttäjäinteraktion työkaluista ovat Giosg, joka tarjoaa generatiivisen tekoälyn tukemia chat-ratkaisuja, Leadoo, jonka ohjaavat chatit ovat suosittuja, sekä Askem, joka on palautteenkeruu ja -analysointi -työkalu.
  • Web-analytiikan teknologioiden osalta ei liene yllättävää, että Google Analytics on selvästi suosituin työkalu. Aineiston pohjalta hieman yllättävä havainto kuitenkin on se, että todella monella sivustolla hyödynnetään edelleen Google Analyticsin vanhoja versioita. Yleisin vaihtoehto Googlelle on Matomo. Heatmap-työkalu Hotjar on suosittu varsinaista sivustoanalytiikkaa tukeva ratkaisu.
  • Hakuratkaisuista Algolia on suurten ja suorituskykykriittisten sivustojen suosittu hakumoottori. Klevu on puolestaan suunniteltu eritoten verkkokauppa-alustojen hakuratkaisuksi. Näiden lisäksi eri teknologioilla olevat sisällöt samaan hakuindeksiin yhdistävä AddSearch on suosittu vaihtoehto.

Lisäksi erilaisissa digipalveluissa käytetään paljon esityskerroksen JavaScript-teknologioita, palvelinpuolen ohjelmointiteknologioita sekä hosting- ja CDN-ratkaisuja.

Katso tallenne Youtubesta: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun