Webinaaritallenne: Verk­ko­si­vus­to­jen personointi suhteessa tietosuojaan ja eväs­teoh­jeis­tuk­siin

Katso tallenne

Jatkuva evästelupien kysyminen on tällä hetkellä yksi suurimmista ärsytyksen aiheuttajista internetin käyttäjien keskuudessa – ja usein lupaa ei edes tarvitsisi kysyä. Asiantuntijamme Virpi Blom ja Perttu Tolvanen keskustelivat webinaarissamme 27.3.2024 evästeohjeistusten nykytilanteesta ja siitä, mitä evästeillä voi tehdä ilman erillistä luvan antamista.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

8.4.2024

Tuija Latva

”Evästeluvan kysyminen” on harhaanjohtava termi, koska oikeasti siinä kysytään lupaa käyttäjän laajaan seuraamiseen muuallakin kuin vain luvankysyjän omalla sivustolla (mm. mainosten näyttämistä varten eri alustoilla). Eräiden lähteiden mukaan vain 20–30 prosenttia käyttäjistä ylipäätään sallii seurannan.

Evästeitä eli keksejä voi asettaa ilman lupaakin, kunhan niiden toiminta on mietitty EU:n määräysten ja Traficomin ohjeiden kannalta kuntoon eli käyttäjän yksityisyys on otettu huomioon.

Valitsemalla evästelupalapulta ”vain välttämättömät evästeet” on sama asia kuin jos jättäisi lupalapun huomioimatta. Ja sivuston on oltava käytettävissä, vaikka mitään ei olisi valinnutkaan. Käytännössä siis koko näytön peittävät evästeiden kyselylakanat, joita ei saa suljettua ilman valinnan tekemistä, ovat kiellettyjä. Valitettavasti niitä on internet pullollaan edelleenkin.

Empatian lisääminen välttämättömien evästeiden avulla

Välttämättömiä (ei-luvanvaraisia) evästeitä voidaan käyttää sivustolla personointiin ja empatian lisäämiseen käyttäjää kohtaan. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa tiedon löytämisen helpottamista tarjoilemalla linkkejä aiemmin vierailluille sivuille tai mahdollistamalla oman suosikkilistan kerryttämisen. Käytännössä verkkokaupoissa jo käytössä olevia, ei hyväksyntää tarvitsevia keinoja (esim. ostoskorin sisällön tallentamisen), voi hyvinkin tuoda osaksi myös tietopalveluja.

On huomioitavaa, että personointi ei ole sama asia kuin profilointi, ja nimenomaisesti tähän jälkimmäiseen evästeluvan kysymisellä halutaan (ja lain mukaan tarvitaan) käyttäjältä suostumus. Personointia puolestaan voi tehdä ilman käyttäjän yksityisyyden loukkaamistakin.

Webinaaritallenne: Verkkosivustojen personointi suhteessa tietosuojaan ja evästeohjeistuksiin (Youtube)

Muita webinaarimateriaaleja

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Tuija Latva

IT-tradenomi Tuija Latva on käytettävyyden, saavutettavuuden ja digipalvelujen toteutuksen asiantuntija. Tuija konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa, käyttökokemuksen muotoilussa ja tarkoituksenmukaisten toteutusratkaisujen määrittelyssä.

Tuijan osaaminen kattaa käyttökokemuksen kaikki ulottuvuudet asiakasymmärryksestä käyttöliittymien esitystapoihin, toiminnallisuuksiin, visuaaliseen ulkoasuun ja tekniseen toteutukseen. Tuija on kokenut käyttöliittymien, design systeemien, mallinnusten, saavutettavuusratkaisujen ja käyttäjätestausten suunnittelija.

Tuija on ollut IT-alalla yli 20 vuotta ja taustanaan hänellä on koodarin kokemus niin verkkopalveluista kuin taustajärjestelmistäkin. Vuodesta 2016 lähtien hän on keskittynyt käyttöliittymien suunnitteluun, visualisointiin ja toteutukseen. Uransa aikana hän on toiminut sekä konsultin roolissa että myös osana toteutustiimejä.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun