Webinaari tekee asiantuntijan tutuksi

Pandemia-aikaan podcasteja ja webinaareja syntyi niin paljon, että niistä tuli jo vitsi. Nauruun ei kuitenkaan ole asiantuntijaorganisaatiossa syytä, sillä nämä verkon kautta tarjottavat lyhyet ilmaispätkät ovat oivallinen tapa markkinoida asiantuntijoittesi osaamista, tehdä heitä tutuksi ja madaltaa kynnystä yhteydenottoihin.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

29.1.2024

Virpi Blom

Meillä North Patrolissa on 10 konsulttia, joista suurin osa esittelee joka päivä asiakkailleen oman asiantuntemuksensa ydinaiheita. Kun konsulteilla on paljon osaamista ja näkemystä, haluamme myös levittää niitä näkemyksiämme ja töniä toimialamme keskusteluja sellaiseen suuntaan, jota pidämme pitkän kokemuksemme perusteella mielekkäänä. Tästä syystä olemme vuosia kannustaneet konsultteja tuottamaan blogiartikkeleita verkkoon, ja webinaarien pitäminen on tälle luontevaa jatkoa.

Webinaari on letkeä tietoisku

Webinaarin idea on tyypillisesti se, että ryhmä ihmisiä – mieluusti asiantuntijoita – kokoontuu yhteen juttelemaan tietystä rajatusta aiheesta. Se ei ole käsikirjoitettu ja tavoitteellinen koulutus, mutta onhan siinä opetustilanteen piirteitä: webinaarin pitäjät tarjoavat kuulijoille jotakin informaatiota, joka näiden on hyvä tietää.

Varmasti on monenlaisia webinaari-konsepteja, mutta katsojalle/kuuntelijalle webinaarin lupaus tai odotus on usein sellainen keskusteluote, luontevuus ja harjoittelemattomuus, joka leimaa podcastejakin.

Webinaarissa asiantuntijat esittelevät aiheitaan omalla äänellään, omalla tyylillään ja omista lähtökohdistaan. Webinaarissa esiintyvästä asiantuntijasta välittyy siis hänen persoonallinen otteensa ja asenteensa substanssiaiheeseen: tämä on kuin maistiainen siitä, millaista tuon asiantuntijan kanssa olisi työskennellä, jos tältä ostaisi palveluja.

Webinaarin pitäjät ilmeilevät.
Webinaarissa konsultin naama ja tyyli tulee tutuksi.

Maistiaisen tavoin webinaarin on syytä olla pieni makupala: vapaamuotoinen tilanne ei oikein kanna pitkää aikaa, ja kuulijoiden pinna on lyhyt. Webinaarin ihanteellinen kesto lienee yhden tunnin tietämillä.

Ja yhteen tuntiin ei mahdu kovinkaan monta aihetta tai pointtia. Teema-aihe on syytä pitää tarkasti rajattuna, ja kovin syvällistä uppoamista aiheeseen ei pysty tekemään. Tietty kursorisuus ja ylätasoisuus leimaakin webinaareja, eikä kuulijoille oikeastaan kannata luvatakaan kovin syvällistä perehdytystä aihealueeseen.

Meillä North Patrolissa olemme päätyneet kaatamaan webinaareissa oikein ylilaidallisen asiaa: kerromme tiukkaa asiaa monipuolisista näkökulmista, mutta selvällä rajauksella. Webinaariemme letkeys muodostuu (toivottavasti) asiantuntijoidemme persoonallisesta otteesta, ei hitaasta tai löysästä jutustelusta.

Webinaareja seurataan toisella korvalla

Tiiviisti rajattujen aihealueiden lisäksi webinaareihin on syytä sisällyttää toistoja, kertauksia ja väliyhteenvetoja, koska kuulijakunta ei ole järin keskittynyttä.

On aivan tyypillistä, että puolet webinaarin kuulijakunnasta syö aamiaistaan, seuraa somea, hoivaa kotieläintään ja neuloo sukkaa samalla kun seuraa webinaaria. Kuulijoilta voi siis välistä mennä ohi kokonaisia virkkeitä. Eikä tästä keskittymiskyvyn puutteesta voi syytää kuulijoita, vaan tällaista elämä on.

Webinaarin sisältö on suunniteltava niin, että tärkeimmät pointit menevät perille, vaikka yleisö kävisi välissä vessassa ja hääräisi omiaan.

Monet kuulijat osallistuvat webinaareihin vain siksi, että kokisivat olevansa perillä siitä, mistä puhutaan ja millä tavalla puhutaan. Asenne siis ratkaisee, ja webinaarin tärkein ”asiantuntijaviesti” voi olla ihan vain se, että jokin teema on otettu webinaarin aiheeksi: tämä teema on siis tapetilla ja tärkeä.

Asiantuntijan olennainen tehtävä on antaa jonkinlainen tulkintakehikko tai ”asenne” ajankohtaiseen aiheeseen. Tämäkin taas tukee asiantuntijan osaamisen markkinointia: tällaisella otteella asiantuntija suunnittelisi kanssasi asioita, jos ostaisit häneltä palveluja.

Webinaari on siis vähän kuin ilmainen kokeilujakso asiantuntijan tarjoamista palveluista – jos kuulija tahtoisi tällaista konsultointia lisää, on sitä asiantuntijalta tarjolla, jos vain tilauksesta sovitaan.

Kun palvelujen ostamisen lähtökohtana on webinaarin mahdollistama henkilökohtainen kohtaaminen, syntyy asiantuntijaan tunnetason kytkös, jonka pohjalta on luontevaa ryhtyä puhumaan omaan toimeksiantoon liittyvistä asioista. Pohja yhteistyölle syntyy siis paljon inhimillisemmällä kontaktilla kuin kirjallisia tarjouspyyntöjä ja tarjouksia vaihdellen.

Kuka osallistuu webinaariin reaaliaikaisesti?

North Patrolin webinaareihin ilmoittautuneista yllättävän suuri osa osallistuu webinaariin ”paikan päällä” eli oikea-aikaisesti, vaikka niistä tarjotaan jälkikäteen videonauhoite.

Webinaarin nauhoitushetkellä siihen osallistuminen tarjoaa oikeastaan vai yhden lisäarvoisen mahdollisuuden: jos mieleen tulee jotakin kysyttävää, kysymyksen voi suoraan osoittaa asiantuntijoille.

Webinaarien kuulijakunnan osallistumisaktiivisuus on Suomessa tyypillisen hillittyä: ehkä kourallinen ihmisiä uskaltautuu esittämään kysymyksiä tai kommentteja, ja näitä esitetään mieluiten anonyymina.

Mahdollisuus kysymysten ja vastausten esittämiseen on kuitenkin kuulijakunnalle jälleen yksi tapa testata vuorovaikutusta asiantuntijan kanssa: asiantuntijan tapa vuorovaikuttaa ja käsitellä hänelle esitettyjä kysymyksiä on esimerkki siitä, millaisella meiningillä sujuisi yhteistyö hänen kanssaan.

Ja ehkä asiantuntijapalvelujen ostaminen tuntuu tämän jälkeen vähän helpommalta?

Webinaarin markkinointi

North Patrolin webinaarien aiheet suunnitellaan siten, että ne kytkeytyvät loogisesti kaiken viestintämme kantaviin palveluluokkiin. Tätä konsepti-ideaamme asiantuntijapalvelujen esittelyyn olemme avanneet artikkelissa: Hyvä verkkopalvelukonsepti asiantuntijapalvelujen esittelyyn.

Webinaarien uutisoinnissa ja markkinoinnissa keskeinen tukijalka ovat uutiskirjeemme, jotka on suunnattu – aivan kuten webinaarimmekin – tietylle harkitulle kuulijakunnalle eli asiakassegmentille. Uutiskirjeidemme konsepti-ideaa esittelee artikkeli: Uutiskirje on edelleen asiantuntijaorganisaation ykkösväline markkinoinnissa.

Tiedot tulevista webinaareistamme sekä tallenteet pidetyistä webinaareista on koottu muiden koulutustemme kanssa sivulle: NorthPatrol.fi/koulutukset

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun