Kokemuksia kaupungin verkkosivustosta WordPressillä

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Riihimäen kaupungin verkkosivusto julkaistiin keväällä 2015. Valu Digital toteutti sivuston WordPressillä. Tänä syksynä Valu Digital julkaisi GitHubissa kuntasivuston perusrungon ja listan ratkaisuun soveltuvista lisäosiosta. Valu kirjoittaa*, että julkaistuun pakettiin on koottu kuntaviestijän kannalta olennaisimmat toiminnot ja sivupohjat, jonka päälle voi lähteä rakentamaan monipuolistakin kuntasivustoa.

Riihimäen kaupungin projekti avasi Valulle latua WordPress-pohjaisen kuntasivustoratkaisun kehittämiseen. Sittemmin Valun on julkaissut kuntasivustoja muun muassa Kalajoelle, Janakkalalle ja Raumalle, joista löytyy Riihimäen sivustosta tuttuja toiminallisuuksia.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

27.11.2017

Anna Availa

Ennen North Patrolille konsultiksi siirtymistä työskentelin Riihimäen kaupungin viestintäpäällikkönä ja vastasin verkkosivuston uusimisesta kokonaisuudessaan: ideoin työpajoissa, johdin projektia, tuotin sisältöjä ja koulutin päivittäjiä.

Vetovoima ja viestintä samassa sivustossa

Riihimäen kaupungin verkkosivusto konseptointiin ennen teknistä toteutusta, ja sen tuloksena päädyttiin tekemään yksi sivusto, joka täyttää markkinointiviestinnälliset ja viestinnälliset tarpeet. Sivuston piti siis välittää vetovoimaista kuvaa tuleville asukkaille ja yrityksille sekä matkailijoille. Sen piti olla kiinnostava nuorille ja toimiva eri vammaisryhmille.

On aivan selvä, että kun tehdään sivusto kaikille, se on kompromissi: sivusto on hyvännäköinen, mutta ei kikkaile. Esimerkiksi isoja imagotasoisia kuvia on käytössä, mutta ne eivät vaihdu eivätkä vilku. Vetovoimasivustona se olisi ollut enemmän matkailusivustojen kaltainen ja viestinnällisenä sivuna virastojen sivustojen kaltainen.

Sivuston rakentamiseen tarvittiin muutamien sivupohjien lisäksi kasa erilaisia toiminnallisuuksia kuten aineistopankkia, yhteistietohakemistoa, tapahtumakalenteria ja nostoelementtejä. Verkkosivusto toteutettiin WordPressin Multisite-ominaisuudella, joten siinä on omat sivustonsa päättäjien extranetille, verkkolehdelle, asumisen kampanjasivustolle sekä museoiden sivustoille. Extraa lukuun ottamatta näillä sivustoilla on oma ulkoasunsa. Kriisiviestintäsivusto ei kuulunut aloitusvaiheessa sivustokokonaisuuteen, mutta sitä on kaivattu jo monta kertaa.

Tärkeät tiedot nopeasti

Riihimäkeläiset ovat löytäneet parhaiten kouluihin ja liikuntaan liittyvät asiat, päätöksenteon ja osan kohderyhmäsivuista. Nämä ovatkin sellaisia asioita, joita kuntalaiset kaipaavat. Asiat löytyivät klikkauksella tai kahdella eikä niiden löytämiseen suttaudu aikaa.

Päätöksentekosivu on ollut erityisesti päättäjien ja toimittajien mieleen. Osioiden etusivut taas ovat napanneet hakukonehaahuilijat heti asian äärelle. Osallistu ja vaikuta -sivu on osoittanut hyödyllisyytensä, joten sitä on helppo lähteä kasvattamaan sitä mukaan, kun sähköisen asioinnin keinoja tulee lisää.

Sivuston sisäinen haku on toiminut kohtuullisesti. Haku löytää kaikki osumat eikä erottele onko osuma tiedotteesta, sivusta vai yhteystiedosta. Uimahallin yhteystiedon hakijaa nämä kaikki löydökset hieman turhauttavat, vaikka kaivattu tieto löytyisikin ensimmäiseltä hakutuloksia listaavalta sivulta.

Kohderyhmäsivuille kiitosta

Kohderyhmäsivut ansaitsevat erityiskiitoksen, sillä niitä on yksinkertaista pitää elävinä, vaikka kukaan ei päivitä niitä aktiivisesti. Erilaisia sisältötyyppejä luodessa päivittäjä valitsee missä kohtaa ja kenelle julkaistava asia tulee näkyville. Kohderyhmäkohtaisesti hän klikkaa näkyviin tarvittavat usein kysytyt kysymykset ja asiointitavat sekä sopivat nostot.

Kohderyhmäsivut ovat löytäneet myös yleisönsä. Eikä ihme, sillä esimerkiksi lapsiperheiden sivu kokoaa juuri lapsiperheiden palvelut kaupungin koko palvelutarjonnasta. Heille hyödyllisiä palveluita kun tarjoavat sivistys-, sosiaali- ja tekninen toimiala. Myös pienemmän joukon yleisöt kuten opiskelijat tai maahanmuuttajat ansaitsevat sivunsa, sillä sivuille voi tällöin koota juuri heitä kiinnostavia asioita laajalta sivustolta kuten aikatauluja, liikuntapaikkoja tai vuokra-asuntoja.

Riihimäen sivustossa on hyvä, että kohderyhmäsivuja voi luoda enemmän kuin niitä on etusivulla näkyvissä. Syksyllä voi laittaa näkyviin opiskelijoiden sivun ja kesällä matkailijoiden.

Päivitys helppoa kaikille

WordPressillä toteutetussa sivustossa päivitys on helppoa. Riihimäen yli sata hyvin eritasoista päivittäjää omaksui nopeasti julkaisujärjestelmän käytön. Vaikka henkilö ei päivittäisi kuin muutaman kerran vuodessa, hän pystyy helposti tekemään yksittäiset päivitykset. Toki jatkuvasti päivittävän henkilön täytyy muistaa muutamia kikkoja esimerkiksi silloin, kun hän liittää palvelukuvauksiin palveluajat näkyviin. Erillistä ohjeistusta ei tehty, sillä WordPressillä on paljon suomenkielisiä ohjevideoita auttamassa vaikka aineistopankin käyttöön.

WordPressin perusasennuksessa ei pysty rajamaan sisällönmuokkausta muuten kuin käyttäjäroolien avulla artikkeleita julkaistaessa. Riihimäellä oli käytössä lisätoiminnallisuus, jonka avulla esimerkiksi sivuston etusivulla pystyy uutisvirtaa lukuun ottamatta julkaisemaan vain muutama henkilö.

Päivitykset rikkoivat tapahtumakalenteria

Konseptoidessa satsasimme siihen, että kaupunkilaiset pääsevät osallistumaan sivuston ulkoasuun ja sisältöön. Ikävä kyllä Riihimäellä mahdollisuus ei lähtenyt lentoon: pääkuvia ei ole tarjottu kuin muutama, alatunnisteen ”Siksi mä <3 Riihimäkeä” -kohta ei juurikaan ole kerännyt kommentteja eikä kohderyhmiä ole ehdottanut kukaan.

Päivittäjät taas eivät ole ottaneet omakseen usein kysytyt kysymykset -toiminnallisuutta. Usein kysyttyjen kysymysten vastaukset taatusti tyydyttäisivät monen tiedon tarvitsijan heti osioiden pääsivulle päätyessään.

Multisite-ominaisuus kokoaa eri sivustot saman julkaisujärjestelmän alle, mutta sen avulla ei voi hyödyntää toisten sivustojen sisältöjä kuten kuvia, dokumentteja, tapahtumia tai yhteystietoja. Kullakin sivustolla on oma visunsa ja käyttäjänsä.

Jos sivustossa on käytetty useita toiminnallisuuksia, saattavat ne mennä rikki WordPress-päivitysten yhteydessä. Riihimäen sivustossa haavoittuvin osa on ollut tapahtumakalenteri. Jos tapahtumakalenteri ei toiminut niin kuin ennen, kannatti ensin olla yhteydessä tekniseen ylläpitäjään, joka nopeasti jäljitti ongelman ja korjasi sen.

Kelpo keskikokoiselle kunnalle

Riihimäen kokemusten perusteella pienen kaupungin sivuston alustana WordPress toimii hyvin. Se on sopivan kevyt ja edullinen, ja siinä on monia kunnalle tarpeellisia toiminnallisuuksia valmiiksi.

Valun kuntasivuston perusrungon ja ratkaisulistan avaaminen lisää WordPress-toteutuksia keskisuurten kuntien julkaisujärjestelmänä, mutta ainakin riihimäki.fi-kokemusten perusteella kannattaa projektin alkaessa selvittää, mitä WordPressin kanssa saa helposti ja mitkä asiat ovat ehkä vaikeampia.

Lue lisää alustojen markkinasta Suomessa: Julkaisujärjestelmät ja verkkokauppa-alustat Suomessa -hakemisto


Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi

Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun