Verkkopalvelun sisältötyö on kuin omenapuun kasvatusta

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

21.5.2024

Anna Availa

Verkkopalvelu on niin hyvä kuin sen sisältö on. Sisältötyö on kuin omenapuun kasvatusta: huolehtia vankoista juurista, tukevasta rungosta, tuuheasta lehvistöstä ja kauniista kukista – jotta pääsee poimiman mehevimmät hedelmät.

  1. Juuret: Organisaation tahtotila ja käyttäjien tarpeet
  2. Runko ja oksat: Keskeiset teemat ja rakenne, käyttäjäpolut
  3. Lehvät ja kukat: Sisältöjen esittäminen verkossa
  4. Omenat: Tyytyväinen käyttäjä

Kun puhumme verkkopalvelujen sisältötyöstä, puhumme verkkopalvelun palvelukonseptin toteuttamisesta, joka on sisältökonseptin soveltamista ja työkalujen käyttämistä. Palvelukonsepti kertoo, mikä on verkkopalvelun tehtävä ja miten se toimii. Viestintästrategiasta johdettu sisältökonsepti ohjaa sisältöjen tekoa käyttäjille, ja työkalut auttavat sisältöjen esittämistä verkossa.

Kun verkkopalvelun sisältötyö saa omenapuun muodon, sillä on kaksi haaraa, joista toinen keskittyy sisältökonseptin toteuttamiseen ja toinen työkalujen käyttämiseen.

Vankat juuret – tarpeet ja tahtotila

Verkkopalvelun palvelukonseptin ytimessä on kirkastaa organisaation tahtotila ja selvittää käyttäjien tarpeet. Organisaation näkökulmasta mietitään, mikä on verkkopalvelun rooli ja tehtävä sekä mitä, kenelle ja miten verkossa halutaan asioista kertoa – halutaanko antaa tietoa, houkutella asiakkaita tai myydä jotain.

Sisältötyön ytimessä on organisaation tahto ja käyttäjien tarpeet.

Kun tutustumme verkkopalvelun kohderyhmiin ja käyttäjiin, tunnistamme heidän tapojaan ja tiedontarpeitaan ja tiedämme, mitä sisältöä tarvitaan ja miten. Esimerkiksi täsmätietojen tarvitsijat haluavat nopeita reittejä, kun taas selailevat käyttäjät kaipaavat maisemareittejä houkuttelevine sisältönostoineen.

Sisältöjen tunnistamisessa auttavat nykysivuston analysointi, avainsanatutkimus, käyttäjäkyselyt, markkinoinnin ja myynnin data, asiakaspalvelusta kerätyt palautteet sekä avainhenkilöhaastattelut.

Sisältöjen tunnistamisen jälkeen alkaa informaatioarkkitehtuurin hahmotus, jotta verkkopalvelun sisältö on käyttäjille helposti löydettävää ja käytettävää.

Koska puhumme sisältöjen esittämisestä verkossa, tarvitsemme erilaisia sisältötyyppejä, joita ovat esimerkiksi casekuvaukset, uutiset ja yhteystiedot. Sisältötyypit jalostuvat ylläpidon työkaluiksi kuten sivumalleiksi, sivupohjiksi ja sisältöelementeiksi.

Tukeva runko ja tuuheat oksat – sisältörakenne ja käyttäjäpolut

Informaatioarkkitehtuuri konkretisoituu sisältörakenteen ja etenkin päänavigaation luomisena, joka on yksi sisältötyön haasteellisimmista tehtävistä. Jos sisältöä on paljon, ei kannata lähteä tyvestä puuhun vaan etenemään oksista: tunnistaa tärkeimmät sisältökokonaisuudet.

Jos sisältöä on paljon, kannattaa edetä oksista.

Käyttäjäpolut rakennetaan sen mukaan, mitä sisältöjä käyttäjät tarvitsevat polkunsa varrella. Poluilla tarvitaan kiinnostavaa sisältöä tietoisuuden herättämiseksi, tietoa ja vakuuttelua harkinnan tueksi, syventävää tietoa sitoutumisen edistämiseksi sekä asiakkuutta vaalivia ja vahvistavia sisältöjä.

Vehreä lehvistö ja kauniit kukat – sisältöjen tuottaminen verkkoon

Omenapuun lehvistö ja kukat syntyvät, kun sisällöntuottajat tuottavat sisältöjä käyttäjälähtöisesti. Sisältökonsepti ohjaa, millä tyylillä sisältöä muotoillaan ja miten verkossa ylipäätänsä viestitään. Sisältöä tuotettaessa otetaan käyttöön sisällöntuotannon konkreettiset välineet eli sivutyypit, -mallit ja -pohjat, jotta sisällöntuottajat pääsevät luomaan etusivuja, laskeutumissivuja, uutisia tai vaikka palvelusivuja hyödyntäen sisältöelementtien kirjastoa.

Verkkoviestijälle tukea tuovat erilaiset sivumallit ja sisältöelementit.

Sisällöntuottajan tukemiseen kuuluu tuki ja ohjaus verkkosivujen tekemiseen ja sisältöstrategian mukaiseen sisällöntuottoon aina pääviestejä ja äänensävyä myöten – unohtamatta saavutettavia ja hakukoneoptimoituja sisältöjä.

Mehevät omenat – tyytyväinen käyttäjä

Mitä ovat ne sisältötyön hedelmät? Ne kiteytyvät positiiviseen kierteeseen, jossa käyttäjä saa tarvitsemansa tiedon ja osaa toimia oikein. Hänen verkkopalvelukokemuksensa on myönteinen ja organisaatiosta välittyy positiivinen mielikuva. Asiakassuhde lujittuu, ja hän kertoo myönteisestä kokemuksesta muillekin. Ja tulee uudelleen hyvillä mielin verkkopalveltavaksi.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Intranet ja digitaalinen työympäristö 2024 -selvityksen tulokset (11.9.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun