North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Verkkopalvelukonseptin tärkein tehtävä on piirtää kokonaiskuva
Verkkopalveluiden konseptista puhutaan paljon etenkin silloin, kun verkkosivustoja ollaan uudistamassa. Se, mitä konseptilla oikeasti tarkoitetaan, vaihtelee kuitenkin paljon. Palvelukonseptin ytimessä on aina kysymykset mitä, kenelle ja miksi. Näihin on tärkeä vastata, mutta ne eivät vielä kerro, mitä meidän pitäisi tehdä ja miten.
Verkkopalveluiden suunnittelua voikin verrata talojen rakennuttamiseen. Yksittäisten elementtien tunnistaminen ei vielä kerro meille, minkälainen talo tulisi rakentaa, vaan kokonaisuus pitää suunnitella. Ilman selkeää kokonaiskuvaa, riskinä on, että uusi verkkopalvelu jää pilvilinnaksi, jossa ei ole kiva asua, tai jota ei voida oikeasti toteuttaa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Verkkopalveluiden konseptisuunnittelussa lähdetään tyypillisesti liikkeelle käyttäjien tunnistamisella ja heidän tarpeidensa ja käyttötapojensa kartoittamisella. Näin myös me usein teemme – luomme käyttäjäpersoonia ja tunnistamme, mitä heidän käyttäjäpolkujensa varrella tarjotaan. Nämä ovat tarpeellisia lähtökohtia ja palvelukonseptin osia, mutta eivät tarjoa vielä suoraan vastauksia, siitä millainen verkkopalvelu tulisi luoda, sillä samat tarpeet voidaan täyttää usealla eri tavalla. On kuitenkin suuri ero sillä, olemmeko rakentamassa kerrostaloa, rivitaloa vai omakotitaloa.
Esimerkiksi nelihenkisen perheen toiveena voi olla kolme makuuhuonetta, avokeittiö ja sauna, mutta tämä ei itsessään kerro, minkälaista kotia ollaan etsimässä. Koti, kuten verkkopalvelu on enemmän kuin osiensa summa. Onko uudessa kodissa esimerkiksi kaikki makuuhuoneet samassa kerroksessa vai halutaanko erottaa lastenhuoneet ja vanhempien makuuhuone eri puolille taloa? Tarvitaanko oma sauna, jos taloyhtiössä on tarjolla yleinen sauna? Mikä ratkaisee, että kodissa viihdytään ja se toimii juuri oman perheen tarpeisiin? Yleistä vastausta ei ole, sillä se mikä toimii yhdelle perheelle ei välttämättä toimi toiselle.
Aivan kuten perheelle kotia etsiessä, myös verkkopalveluissa käyttäjien tarpeisiin voidaan vastata usealla eri tavalla, ja konseptissa pitäisi tarttua siihen, mikä tapa soveltuu meille parhaiten. Otetaan vaikka verkkopalvelun kieliversiointi tähän esimerkkinä.
Kieliversiointi voidaan ajatella yksinkertaisesti julkaisujärjestelmän ominaisuutena. Jos kuitenkin tarkastellaan vaikka ison, monikansallisen yrityksen verkkopalvelua, niin kielitarpeet voidaan ratkaista monella tavalla. Yksi tapa on, että luodaan yksi iso verkkopalvelu, joka käännetään eri toimintakielille. Toinen vaihtoehto on luoda toisistaan irralliset sivustot eri kielillä. Jos toiminta on samanlaista eri maissa ja sisältö tuotetaan keskitetysti, julkaisujärjestelmän kieliversio riittää, mutta jos toiminta poikkeaa eri kielialueilla toisistaan, eri sivustot voi olla liiketoiminnan kannalta järkevämpi ratkaisu.
Konseptuaalisesti tässä on yhtä iso ero kuin siinä, rakennammeko kerrostaloa vai kylää. Käyttäjän kannalta tarpeet täyttyvät molemmissa vaihtoehdoissa, mutta organisaation intressien tulisi ratkaista, millä tavoin tarpeisiin vastataan, samalla tavalla, kuin vanhemmat päättävät, minkälainen koti ja minkälaiset ratkaisut tukevat parhaiten perheen arkea.
Konseptissa huomioitava myös tylsät perusasiat
Jos nykyinen verkkopalvelu ei koeta toimivaksi, se ei parane pintaremontilla ja uusilla härpäkkeillä – eikä sillä, että vaihdetaan samankaltaiseen, mutta vähän uudempaan ratkaisuun. Konseptivaihe on oikea aika haastaa omia käsityksiä ja pohtia ratkaisuja myös laatikon ulkopuolelta. Joskus hullunkurinenkin idea voi loppupelissä olla toimiva ja organisaatiolle oikea.
Lennokkaita ratkaisuja on kiva ideoita, mutta pelkästään niiden varaan ei kuitenkaan voida verkkopalvelun konseptia rakentaa.
Tekninen tila ei luo kodin wow-effektiä, mutta sellainen tarvitaan silti. Tylsiä perusasioita on verkkopalveluissa riittämiin, ja monet näistä on hyvä huomioida jo palvelukonseptia luotaessa. Tekoälyn ja chattibottien hyödyntämistä tai applikaatioiden rakentamista on kiva miettiä, mutta nämä ovat usein vasta se kirsikka kakun päällä – tai kromihana kylpyhuoneessa.
Sen lisäksi, että mietitään, miten perusasiat kokonaisuuteen istuu, pitää myös uskaltaa jättää asioita kokonaisuuden ulkopuolelle.
Chattibotin käyttö voi olla hyvinkin perusteltua, ja kuulua yrityksen palvelukonseptiin, mutta se ei ole kiinteä osa verkkopalvelua. Sitä voisi verrata vaikka siihen mainitsemaani taloyhtiön saunaan. Sitä ei ole omassa kodissa, mutta se on silti käytettävissä, ja alkuperäinen tarve tulee täytettyä. Se ei kuitenkaan näy kodin pohjapiirustuksessa.
Tavoitteena selkeä pohjapiirustus
Verkkopalvelukonseptia ei luoda huvin vuoksi, vaan tavoitteena on aina saattaa konsepti toteen. Tässä kokonaisuuden kuvaaminen on avainasemassa. Jos kodin konsepti jätetään tarvetasolle ja keskitytään vain yksittäisiin toiminnallisuuksiin, lopputulos voi olla sisään muuttavalle perheelle aikamoinen pettymys, vaikka urakoitsija kuinka alleviivaisi, että on tehty sitä, mitä on pyydetty.
Siitä huolimatta, että verkkopalvelukonsepti on vielä ideatasolla oleva visio, siinä tulisi olla mukana myös reilu annos realismia. Parhaimmassa tapauksessa verkkopalvelun konseptista pystytään suunnittelutyön lopuksi laatimaan karkea piirustus – minkälainen talo on kyseessä, miten huoneet suurin piirtein jakautuvat, miten talossa liikutaan ja mitä missäkin tehdään sekä mitä jätetään rakentamatta.
Jos kokonaisuus on realistinen, selkeä ja hyvin kuvattu, siitä on insinöörien ja sisustusarkkitehtien helppo lähteä tarkentamaan yksityiskohtia. Samaten verkkopalvelun konseptista on helppo jatkaa tarkempaan määrittelyyn ja toteutukseen asti – kunhan ensin tiedetään, minkälaista taloa ollaan rakentamassa – ja mihin meillä on oikeasti varaa.
Jos olette tekemässä verkkopalvelukonseptia ja tavoitteena on luoda uusi verkkosivusto, huolehtikaa siitä, että koko kokonaisuus tulee kuvattua, mukaan lukien ne tylsät perustukset. Jos kaipaatte työhön apua, meiltä sitä saa.
Sen lisäksi, että selvitämme käyttäjätarpeita ja organisaation tahtotilaa, tarjoamme erilaisia näkökulmia ja realistisia ratkaisuvaihtoehtoja, joista keskustella. Haastamme käsityksiä ja muistutamme perusasioista ja lopuksi tilkitsemme aukot ja nivomme kokonaisuuden yhteen. Lopputulemana teemme teille realistisen ja toteutettavan pohjapiirustuksen, josta jatkaa kohti toteutusta.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Hakukoneoptimointi sisällöntuottajille ja uuden sivuston suunnittelijalle (30.10.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.
Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.
Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.
Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.
Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.
Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Emme myy koodausta emmekä lisenssejä
Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.