Yleisin syy verkkokaupan perustamiseen on ilmeinen: myyntiä halutaan lisää. Kolmannes kyselyymme vastanneista kaupoista perustui koko liikeidealtaan verkossa myymiseen, joten verkkokauppa on nähty tavaksi tehdä kustannustehokasta myyntityötä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Strategisiakin lähtökohtia verkkokauppojen perustamiselle esitettiin: hyvin moni pyrkii saamaan edelläkävijän asemaa toimialallaan, ja neljännes tavoittelee tuotealueensa markkinajohtajuutta. Vajaa kolmannes vastaajista pyrkii verkkokaupalla ottamaan haltuun uusia markkina-alueita.
Jotta myymälän aukioloajat eivät rajoittaisi myyntityötä, on kolmannes vastaajista perustanut verkkokaupansa 24/7 saatavuuden varmistamiseksi. Muita keskeisiä syitä verkossa käytävälle kaupalle ovat myös valikoiman laajentaminen ja toiminnan tehostaminen.
Viidennes vastaajista on erikoistunut kapealle tuotealueelle, joten verkkokaupan avulla on mahdollista laajentaa potentiaalista asiakaskuntaa.
Kysymykseemme ”Miksi perustitte verkkokaupan?” pyydettin valitsemaan 1–4 tärkeintä syytä annetuista vaihtoehdoista. Monet vastaajista olivat kuitenkin valinneet paljon useampiakin vaihtoehtoja.
Miksi perustitte (tai olette perustamassa) verkkokaupan?
- 61 % — Kokonaismyynnin lisääminen
- 44 % — Edelläkävijyyden tavoittelu toimialallamme
- 32 % — Koko liikeideamme perustuu myymiseen verkossa
- 32 % — 24/7 saatavuuden varmistaminen
- 29 % — Uuden markkina-alueen haltuunotto
- 24 % — Markkinajohtajuuden tavoittelu tuotealueellamme
- 22 % — Valikoiman laajentaminen
- 22 % — Toiminnan tehostaminen
- 20 % — Erikoistuminen kapealle tuotealueelle
- 19 % — Asiakkaiden sitouttaminen ja osallistaminen
- 14 % — Asiakasrekisterin kasvattaminen
- 10 % — Myynnin lasku muissa kanavissa
- 10 % — Säästöt myymäläkustannuksissa
Jokin muu, mikä/mitkä?
Kansainvälistyminen
Omnichannel
Infokanava kivijalkaan
Mahdollisuus myydä mainos- ja liikelahjavalikoimaa myös yksityisille asiakkaille
Asiakaslähtöisyyden kehittäminen
Kannattavuuden parantaminen suoramyynnillä suoraan loppuasiakkaalle
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin