Miten lisätä intranetin käyttöä?

Fakta: Jokaisen intranetin käyttöä voi lisätä. Tässä 10 hyväksi havaittua keinoa intranetin käytön lisäämiseksi. Mitkä niistä sopisivat sinun organisaatioosi?

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

24.9.2025

Anna Availa

1. Työhön liittyvät sisällöt suoraan intranetistä

    Miksi avaat työpäiväsi aikana tietokoneen? Todennäköisesti työskennelläksesi muissa järjestelmissä kuin intranetissä. Mutta entä jos työhösi liittyvät asiat löytyisivätkin intranetistä? Samalla voisit seurata myös organisaation ajankohtaisia asioita.

    Ihanteellisessa tapauksessa työntekijä näkee kirjautumisen jälkeen henkilökohtaisen näkymänsä, josta hän pääsee nopeasti ja helposti työntekoon liittyville areenoille.

    2. Ajankohtaiset sisällöt oman toimialan ja yksikön näkökulmasta

      On mukavaa lukea organisaation ajankohtaisia uutisia intranetistä, mutta vielä mukavampaa olisi, jos ne koskisivat myös oman yksikön tai tiimin asioita.

      Parhaassa tapauksessa intranetin etusivu kokoaa käyttäjälleen relevantit uutiset – joko automaattisesti järjestelmän tai uutisten julkaisijan toimesta, tai käyttäjän omien valintojen pohjalta.

      3. Lisää yhteisöllisyyttä

        Intranet voi olla se ainoa yhteinen digitaalinen alusta, joka liimaa työyhteisöä yhteen. Koska ihmiset ovat lähtökohtaisesti uteliaita ja kiinnostuneita toisistaan, he mielellään lukevat tarinoita toisistaan ja kertovat hyviä asioita työpaikastaan eteenpäin.

        Tunnettua on myös se, että verkkopalvelujen käyttäjät tykkäävät painella erilaisia painikkeita ja nappuloita, joten tarjottakoon niitäkin sopivissa määrin myös työkontekstissa. Pienet interaktiiviset elementit, kuten gallupit ja kyselyt, houkuttelevat osallistumaan ja tuovat vaihtelua työkontekstiin.

        4. Sisällöstä houkuttelevaa

          Ihmiset viihtyvät verkkopalveluissa, joissa sisältö on heiltä innostavaa ja kiinnostavaa. Intranetin sisältö kannattaa muotoilla käyttäjää ajatellen ja tehdä siitä visuaalisesti houkuttelevaa. Intranet-sisältöjen näkökulma on ikävän usein organisaatiolähtöistä – myös tyyliltään – ja silloin se etäännyttää lukijoitaan.

          Hauskat kampanjat ja kevyet kilpailut voivat myös lisätä sitoutumista ja motivaatiota käyttää intranetiä. Sisältöjen muotoilu ei ole vaikein tehtävä, mutta vaatii hieman aikaa sovittaa sanoja kullekin yleisölle. Mutta mikä parasta, tähän generatiivinen tekoäly on hyvä apuri tuottamaan vaihtoehtoisia, erilaisia sisältöjä.

          5. Intranetin pääsy helpoksi

            Intranetiin pääsemisen ensimmäinen askel saattaa muodostua liian korkeaksi, jos sinne pitää kirjautua ja jotta pääsee kirjautumaan, pitää olla salasana. Käyttäjäystävällinen ratkaisu on yksinkertainen SSO-kirjautuminen (Single Sign-On), joka mahdollistaa automaattisen pääsyn kaikkiin työntekijän tarvitsemiin tietoihin.

            Lisäksi organisaatioilla on hyviä kokemuksia intranetin etusivun avautumisesta sisäverkossa ilman kirjautumista tai jopa niin että intranetin etusivu on kaikille julkinen, jolloin esimerkiksi oppilaitosten opiskelijat voivat nähdä isot intranet-uutiset ilman kirjautumista.

            6. Laitteet kaikille

              Kenttätyöntekijät, asiakaspalvelijat ja verkostoissa toimivat ovat henkilöitä, joiden työpäivä saattaa kulua ihan muualla kuin tietokoneen äärellä. Älypuhelimella intranetiä voisi käyttää lyhyissäkin hetkissä. Mutta kenen älypuhelinta? Väitän, että älypuhelimia löytyy jokaisesta taskussa, mutta ovatko ne käytettävissä myös työasioissa.

              Organisaatioissa on linjattava, voiko omia laitteita käyttää työasioiden hoitoon, ja  ratkaistava, kuinka käyttöä tuetaan. Ja jos linjauksena on, että ei voi käyttää, niin seuraava askel on hankkia kaikille älypuhelimet.

              7. Vähennetään muuta kohdennettua viestintää

                Jotta viestit tavoittavat työntekijät mahdollisimman hyvin, saatetaan koostaa  intranetin uutisista uutiskirjeitä. Ajatus on viestinä perillemenon näkökulmasta oikein hyvä, mutta samalla se on ylipalvelua.  

                Vaikka uutiskoosteet voivat parantaa viestinnän tavoittavuutta, ne samalla vähentävät tarvetta intranetin käyttöön. Parempi ratkaisu on ohjata käyttäjät suoraan intranetiin, jossa kaikki tarpeellinen tieto löytyy yhdestä paikasta ja vain kerran tuotettuna.

                8. Tuetaan ja koulutetaan

                  Intranet saattaa jäädä käyttämättä, jos ei tiedetä, miten sinne pääsee, mitä siellä on tai miten sitä käytetään. Intranet-suhde alkaa jo heti työsuhteen alkamisen myötä. Uusi työntekijä on kenties motivoitunein intranetin lukija, joten hetkeä ei kannata hukata. Ihanteellisessa tapauksessa aloittaville työntekijöille on perehdytyspolkuja ja omia osioita, joista he löytävät nopeasti vinkkejä sekä koulutusvideoita ja oppaita.

                  Mutta ei kannata unohtaa konkarityöntekijöiden tuen tarvetta, sillä intranetin uudistuessa, työtehtävien muuttuessa tai laitteiden vaihtuessa hekin tarvitsevat tukea.

                  9. Personoidaan sisältöä

                    Intraneteissä on valtavasti sisältöä ja suurin osa siitä on sellaista, jota käyttäjä ei juuri sillä hetkellä tarvitse. Personointi voi merkittävästi lisätä intranetin käyttöä tekemällä siitä käyttäjäkohtaisesti relevantin ja hyödyllisen.

                    Intranetin houkuttelevuutta ja käyttöastetta parantavat esimerkiksi käyttäjäkohtaisen sisällön tarjoaminen etusivulta asti, henkilökohtaisen navigoinnin tukeminen pikalinkkien avulla, suositukset ja muistutukset tulevista koulutuksista tai dynaamiset sisältönostot omista työryhmistä ja projekteista.

                    10. Tekoäly apuriksi

                      Tekoäly voi merkittävästi parantaa intranetin käytettävyyttä ja houkuttelevuutta tekemällä siitä tehokkaamman ja käyttäjälähtöisemmän. Hyviä tekoälyyn nojaavia ratkaisuja ovat esimerkiksi älykkäämmät haut epämuodollisiin tai -tarkkoihin kysymyksiin, chatbotit vastaamassa yleisiin kysymyksiin tai kohdennetut ilmoitukset uutisista tai tehtävistä.

                      Intraneteissä tekoälystä on myös tehokkaaksi sisällöntuottajaksi esimerkiksi silloin, kun se haastattelee uudet työntekijä ja kirjoittaa heistä kivat esittelyjutut tai tulkitsee mittareiden tuloksia ja laatii niistä tiiviit raportit.

                      PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Intranetin sisältöjen kehitys ja ideoita kevyeen uudistusprojektiin (8.10.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

                      Lue palveluistamme Pyydä tarjous

                      Anna Availa

                      FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

                      Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

                      Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

                      Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

                      Tutustu Annaan

                      Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

                      Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

                      Lue palveluistamme

                      Pyydä tarjous

                      North Patrol auttaa onnistumaan

                      Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

                      Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

                      Ota selvää firmastamme

                      Miksi valita North Patrol?

                      • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

                        Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

                      • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

                        Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

                      • Projekti etenee aikataulussa

                        Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

                      Siirry takaisin sivun alkuun