North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tiekartan rooli ja merkitys tietojärjestelmähankkeiden johtamisessa
Tietojärjestelmähanketta voidaan hyvin harvoin ajatella yksittäisenä kehitysprojektina tai -toimenpiteenä. Hankkeet linkittyvät lähes poikkeuksetta laajempiin kehittämiskokonaisuuksiin ja niillä on monenlaisia niin teknisiä, strategisia kuin operatiivisiakin riippuvuuksia sekä oman organisaation sisällä että esimerkiksi erilaisiin toimitusketjuihin tai kumppanuuksiin liittyen.
Kehittämisen tiekartta (roadmap) toimii työkaluna tietojärjestelmähankkeiden suunnittelussa ja johtamisessa. Se tuo selkeyttä ja johdonmukaisuutta laajojenkin kehittämiskokonaisuuksien hallintaan sekä auttaa priorisoinnissa ja päätöksenteossa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tiekartta on visuaalinen rakenteinen esitys suunnitelluista kehitystoimenpiteistä sekä toimenpiteiden arvioidusta aikataulutuksesta ja riippuvuuksista. Tiekarttoja voidaan ajatella olevan ainakin kahdenlaisia:
Visiokartta tai ylätason tiekartta kuvaa ns. iso kuvaa. Sen tarkoitus on hahmottaa eri hankkeiden keskinäiset riippuvuudet, pitkän aikavälin priorisoinnit ja resurssitarpeet, esimerkiksi digikehittämisen kokonaisbudjetit ja henkilöstön resursointi seuraavien 2–3 vuoden aikana. Yksittäisiä hankkeita ei viedä tässä vaiheessa tehtävätasolle, vaan fokus on kokonaisuuksien johtamisessa. Alla havainnollistava esimerkki organisaation yhden kehityssalkun näkökulmasta tehdystä ylätason kehittämisen tiekartasta.
Hankekohtainen tiekartta pureutuu konkreettisesti yhteen hankkeeseen. Se pilkkoo toteutuksen vaiheisiin ja jopa yksittäisiin tehtäviin, jäsentää niiden välisiä riippuvuuksia ja prioriteetteja ja auttaa suunnittelemaan mm. kunkin vaiheen resursointia. Tällainen tiekartta toimii käytännön työkaluna projektitiimille arjen tekemisen suunnittelussa ja ohjaamisessa. Alla suuntaa antava havainnollistus hankekohtaisesta tiekartasta, joka voisi kuvata esimerkiksi verkkopalvelu-uudistuksen läpivientiä.
Sekä ylätason visiokarttojen että hankekohtaisten tiekarttojen tehtävänä on kuvata mitä tehdään, milloin tehdään ja miksi tehdään. Tiekartat tekevät näkyväksi myös sen, mitä ei tehdä nyt tai lähitulevaisuudessa. Molempia myös tarvitaan, sekä yhdessä että erikseen. Oikein tehtynä hankekohtainenkin tiekartta pakottaa projektivastuulliset pohtimaan sitä, miten oma uudistushanke linkittyy laajemmin organisaation toimintaan. Toisaalta ilman ylätason kehittämisen tiekarttoja riskinä on edelleen, että yksittäisiä kehityshankkeita viedään eteenpäin reaktiivisesti ja toisistaan irrallaan yksittäisten tarpeiden pohjalta. Myös mm. riski huonojen teknologiavalintojen tekemiseen kasvaa, mikäli tietojärjestelmähankkeiden suunnittelussa ei oteta huomioon organisaation yleisarkkitehtuuria ja sen kehittämiseen liittyviä strategisia linjauksia.
Miten tiekarttaa voi hyödyntää tietojärjestelmähankkeissa?
Tiekartta on erittäin monikäyttöinen työkalu ja sen eri muodot palvelevat hieman eri tarkoituksia:
1. Hankkeen vaiheistaminen
Hankekohtaisessa tiekartassa yksittäinen järjestelmähanke pilkotaan pienempiin osakokonaisuuksiin. Käyttöönottoa voidaan vaiheistaa ja ns. siirtymävaiheeseen voi liittyä uusien ja vanhojen järjestelmien rinnakkaiskäyttöä. Tiekartan avulla hahmotetaan, missä järjestyksessä osa-alueet kannattaa toteuttaa, mitkä riippuvuudet vaikuttavat etenemiseen ja milloin eri sidosryhmät tulee osallistaa suunnitteluun, toteutukseen tai käyttöönottoon. Mikäli tietojärjestelmähanke edellyttää esimerkiksi uuden toteuttaja- tai toimittajakumppanin tai uusien järjestelmätuotteiden kilpailutusta ja hankintaa, tulee myös nämä näkökulmat ottaa huomioon hyvissä ajoin tiekarttaa ja sen avulla hankkeen läpivientiä suunniteltaessa.
Jos taas kyse on organisaation laajemmasta kehittämisen visiokartasta, vaiheistus koskee hankkeiden keskinäistä järjestystä ja ajoitusta. Esimerkiksi uuden asiakaspalvelujärjestelmän hankinta voi olla riippuvainen taustalla tehtävästä tietovarastouudistuksesta tai verkkopalvelu-uudistuksen käynnistämisen edellytyksenä on meneillään olevan brändiuudistuksen valmistuminen.
2. Johtamisen ja viestinnän tuki
Tiekartat palvelevat myös kommunikaatiovälineinä johdon, IT:n ja liiketoiminnan välillä. Niiden avulla voidaan konkretisoida kehittämisen tavoitteita ja tehdä erilaisia kehityspolkuja näkyväksi myös niille, jotka eivät itse ole kehittämishankkeiden ytimessä.
Ylätason visiokartta konkretisoi strategisia tavoitteita ja näyttää kaikille sidosryhmille, mihin kokonaisuuksiin organisaatio aikoo investoida, millä pitkän aikavälin aikataululla ja miten suunnitellut hankkeet liittyvät toisiinsa.
Hankekohtainen tiekartta taas auttaa projektitiimiä ja ohjausryhmää pysymään kärryillä ja raportoimaan eteenpäin hankkeen etenemisestä ja tekemään oikea-aikaisia päätöksiä vaiheistuksen ja priorisointien suhteen.
3. Budjetoinnin ja resurssien suunnittelun tuki
Realistisesti laaditut tiekartat toimivat myös budjetoinnin ja resurssien hallinnan työkaluina. Niiden avulla voidaan helpommin ja läpinäkyvämmin perustella tarvittavia investointeja.
Visiokartta antaa näkymän kehittämisen kokonaisbudjetteihin ja resurssitarpeisiin useammaksi vuodeksi eteenpäin. Hankekohtaisen tiekartta puolestaan auttaa tekemään oikea-aikaisia hankintoja ja varautumaan hankkeen eri vaiheiden muuttuviin asiantuntijatarpeisiin.
Omissa asiakasprojekteissamme juuri hankekohtaisten tiekarttojen laatiminen on usein hetki, jolloin projektivastuullisille kirkastuu hankkeen todellinen laajuus ja tehtävien määrä. Näin käy usein huolimatta siitä, että jo visiokarttavaiheessa on tunnistettu, että kyseessä on laaja ja monimutkainen kokonaisuus.
4. Ketterän ja käyttäjälähtöisen kehittämisen rytmittäminen
Tiekartat eivät palvele pelkästään pitkäjänteisen suunnittelun välineinä, vaan niillä on oma roolinsa myös ketterässä kehittämisessä. Hankekohtainen tiekartta auttaa rytmittämään kehitystyötä helposti hallittaviksi kokonaisuuksiksi, MVP-toteutuksesta aina jatkokehitykseen saakka. Sen avulla voidaan tuoda määrättyä rakennetta jatkuvaan kehittämiseen ilman että ketteryys kuitenkaan kärsii. Tiekartta tarjoaa näkymän siihen, mihin suuntaan ollaan menossa ja mitä yhteisesti sovittuja tavoitteita eri vaiheilla on määritetty, vaikka kehitystyötä tehdäänkin iteratiivisesti ja mm. käyttäjien palautetta kuunnellen.
Konkreettisesti tiekarttaa voidaan ketterän kehittämisen mallissa hyödyntää esimerkiksi sprinttien ja julkaisujen suunnitteluun, priorisoitujen parannusten aikatauluttamiseen sekä erilaisten pilotointien jäsentämiseen osaksi suurempaa kokonaisuutta. Hyvin laadittu tiekartta auttaa kirkastamaan jatkuvan kehittämisen suuntaa.
Webinaarissa avasimme tarkemmin sitä, miten hyvä tiekartta rakennetaan, mitä sille kannattaa kuvata ja miten sitä konkreettisesti hyödynnetään projektin johtamisessa, viestinnässä ja päätöksenteossa koko hankkeen ajan.
Hyvä tiekartta on tavoitteellinen jatkuvan kehittämisen väline
Hyvä tiekartta pohjautuu organisaation strategisiin tavoitteisiin sekä kehittämisen kohteena olevien järjestelmien käyttäjätarpeisiin, mutta huomioi samaan aikaan mm. organisaation käytettävissä olevat resurssit sekä tekniseen arkkitehtuuriin liittyvät reunaehdot.
Tiekartta ei ole staattinen suunnitelma, vaan jatkuvan kehittämisen ja keskustelun väline, jota tulee päivittää muuttuvien tarpeiden, prioriteettien, resurssien ja aikataulujen sekä matkan varrella tapahtuvan oppimisen pohjalta.
Visiokartta ja hankekohtainen tiekartta täydentävät toisiaan. Visiokartta antaa kehittämisen suuret raamit ja perustelut investoinneille, kun taas hankekohtainen tiekartta varmistaa käytännön toteutuksen hallittavuuden. Hyvinkään laadittu tiekartta ei toki yksinään takaa menestyksekästä tietojärjestelmähanketta, mutta sillä on kuitenkin oma tärkeä roolinsa osana fiksua ja hallittua tietojärjestelmäkehittämistä.
Kiinnostaisiko sparrata organisaatiosi kehittämisen tiekartasta tai hakea sille konkretiaa?
North Patrol auttaa tunnistamaan vaihtoehdot, priorisoimaan kehitystä, rakentamaan juuri teille sopivan etenemissuunnitelman sekä luomaan toimivat mallit tiekartan hyödyntämiseen jatkuvan kehittämisen tukena.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Korjaa nyt ainakin nämä! Verkkosivustojen yleisimmät ikuisuusongelmat (10.12.2025 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
KTM Noora Linnermo on digitaalisen liiketoiminnan ja palvelukonseptien asiantuntija. Noora konsultoi asiakkaita tietojärjestelmien suunnittelussa, hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelyssä.
Nooralla on vuosien kokemus erilaisten tietojärjestelmähankkeiden johtamisesta ja hän osaa auttaa hankkeiden suunnittelussa huomioiden sekä organisaation, loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet. Noora osaa tukea suunniteltavan ratkaisun organisaatiolle tuomien hyötyjen tunnistamisessa, hankkeen vaiheistuksessa ja tavoitteiden asetannassa.
Aiemmin työurallaan Noora on osallistunut tietojärjestelmäprojekteihin sekä tilaajan, toimittajan että konsultoivan asiantuntijan rooleissa. Projekteissaan hän on vastannut mm. tarvekartoituksista, toiminnallisista sekä teknisistä määrityksistä, käyttäjätestauksista ja käyttöönotoista sekä koulutuksista. Hän on toiminut myös teknisenä tuotepäällikkönä sekä järjestelmä- ja kehityspäällikkönä osallistuen organisaation IT-ratkaisuiden kokonaisvaltaiseen suunnitteluun ja kehitykseen.
Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon
Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Projekti etenee aikataulussa
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.