Tekoäly muuttaa intranetin roolin

Jos tekoäly kaivaa vastaukset työntekijöiden tavallisimpiin tiedontarpeisiin mm. loma-asioista, palkkauksesta tai työterveydestä, mikä on intranetin rooli tulevaisuudessa. Suomalaisten organisaatioiden intranetien rooli on perinteisesti ollut henkilöstön ohjeistamista, ajankohtaisviestintää, ponnahduslautana oloa, yhteenkuuluvuuden lisääjää tai johtamisen välinettä (Intranet ja digitaalinen työympäristö 2024 -selvitys).

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

5.9.2025

Anna Availa

Kun tekoäly hoitaa jatkossa ohjeistuksen ja ohjauksen muihin järjestelmiin, intranetin tehtäväksi jää

  • Tiedottaminen ja ajankohtaisviestintä
  • Yhteenkuuluvuuden lisääminen
  • Johtaminen.

Millainen intranetin rooli voisi tekoälyn kaverina olla?

Intranet mediana

Jos intranetin ensisijainen tehtävä olisi kertoa organisaation ajankohtaisista asioista, se voisi olla verkkolehtimäinen media, jonka tavoitteena olisi kertoa kiinnostavasti ajankohtaisista asioista ja saada työntekijät viihtymään sisältöjen äärellä. Kun tietoa tulee lisää, kasvaa myös sitoutuminen omaan työpaikkaa kohtaan.

Mediamaisuus korostuisi etusivulta lähtien, jossa uutiset olisivat näyttävästi esillä: iso hero-nosto uutiskarusellin kera ja journalistismaiset otsikot ja ingressit (ei kuitenkaan klikkiotsikoita).  Etusivulta löytyisivät myös erilaiset sisältönostot suosituksineen luetuimpiin ja tärkeimpiin uutisiin, vinkit ja tärpit, somevirrat ja uutiskoonnit sekä lounaslistat ja vaikkapa sää.

Mediamaisen intranetin etusivu tarjoilisi uusimmat, luetuimmat ja tärkeimmät uutiset verkkolehtimäisesti. Esimerkki on generatiivisen tekoälyn luoma.

Mediamaisuus voisi jatkua itse sisällössä. Juttujen yhteydessä olisi sisältösuosittelua ja kommentointimahdollisuutta. Erilaisille ajankohtaissisällöille voisi tehdä omia sisältötyyppejä sisältökonseptin ohjaamana. Omat sisältötyyppiset voisi suunnitella esimerkiksi uutisille, tiedotteille (media-, häiriö- ja kriisitiedotteet) ja artikkeleille (esittelyt, uratarinat ja onnistumiset).

Kiinnostavat jutut saavat työntekijät viihtymään intranetin äärellä.

Perinteiseen intranetiin verrattuna käyttökokemus olisi hyvin erilainen, sillä typografialla, kuvilla ja taitolla on iso merkitys sisältöjen esittämisessä. Joka tapauksessa käyttäjille verkkolehti on tuttu käyttöliittymä – myös mobiilisti.

Muiden medioiden tapaan juttuja pitäisi jakaa muissa kanavissa, kuten Slackissä, joista saavuttaisiin lukemaan itse juttu ja jatkamaan muiden kiinnostavien juttujen äärelle.

Huomioitavana on, että mediamaiseen intranetiin on tuotettava kiinnostavaa sisältöä – paljon. Se vaatii sisäisen uutisoinnin uudelleenajattelua ja ehkä laajentaa sisältövastuuta enemmän työntekijöillekin.

Mediamaiseen intranetiin esimerkiksi WordPress tarjoaa hyvän alustan, jolla voi rakentaa näyttäviä sisältötyyppejä rikkaiden sisältöelementtien avulla.

Intranet me-hengen nostattajana

Jos intranet olisi kuin virtuaalinen kahvihuone, siellä jaettaisiin kokemuksia ja tietoa, tutustuttaisiin ja kannustettaisiin työkavereita. Nyt intranetin tavoitteena olisi saada jokainen (etäileväkin) työntekijä tuntemaan olevansa osa työyhteisöä ja tarjomaan kontakteja eri puolille organisaatiota – niin työasioiden kuin yhteisten kiinnostusten kohteiden äärelle. Yhteisöllisen intranetin etusivulta lähtien käyttäjä pääsisi seuraamaan keskusteluja, postauksia ja tapahtumia – ja etenkin osallistumaan.

Yhteisöllisyys syntyy intranetissä niin sisältöjen kuin toiminnallisuuksien avulla. Esimerkki on generatiivisen tekoälyn luoma.

Erilaiset toiminnallisuudet tukisivat matalan tason osallistumista ja innostaisivat siihen.

Toiminnallisuus voisi olla esimerkiksi

  • Reagointia: sisältöjen ja kommenttien peukuttamista ja työkavereiden palkitsemista
  • Vastaamista kyselyihin, gallupeihin, äänestyksiin
  • Osallistumista: kirppistelyä, harrasteryhmissä toimimista, haasteisiin tarttumista
  • Kommunikointia: keskustelua, kommentointia, kyselyä
  • Ideoiden, aloitteiden, kokemusten ja tärppien jakamista
  • Sisältöjen tuottamista: kirjoittamalla blogeja tai esittelyjä, ottamalla kuvia ja videoita

Jokainen työntekijä kokee olevansa osa työyhteisöä.

Toiminnallisuuksia ei ole ilman sisältöä, joten sisältöä pitäisi tuottaa – eri puolilla organisaatiota – ja osallistumiseen pitäisi kannustaa ja innostaa erilaisten tempausten, kisojen ja gallupien avulla. Yhteisöllinen intranet tarvitsisi oman managerinsa, joka pitäisi huolta aktiivisesta ja eläväisestä digitaalisesta yhteisöstä.

Yhteisöllistä intranetiä varten on valmiita tuotteita esimerkiksi Unily ja Interact tarjoavat hyvän alustan, jossa on jo valmiiksi toiminnallisuuksia valmiina.

Intranet tiedolla johtajana

Jos intranet olisi tietämyksen hallinnan keskus, se tarjoaisi keskitetyn alustan, jossa organisaation tieto, osaaminen ja parhaat käytännöt olisivat helposti saatavilla. Keskeistä sisältöä olisivat yhteiset tietokannat ja prosessit – ja etenkin niistä saatavat tulokset. Tietämyksen hallinnan tehtävä ei toteudu nippelitiedolla, vaan kokonaiskuvan esittäjänä, jolloin se toimisi suunnan näyttäjänä.

Intranetin tehtävä olisi koota organisaation tietämystä ja havainnollistaa, miten organisaatiossa menee esimerkiksi tuomalla tarjolle eri järjestelmistä tietoja ja tarjoamalla nopean reitin eri tietokantoihin. Näkyvän tiedon jakamisen lisäksi keskeistä olisi myös hiljaisen tiedon kerääminen ja siilojen purkaminen eri yksiköiden ja osastojen kesken.

Yhdellä silmäyksellä tieto siitä, missä mennään – ja mihin pitäisi mennä.

Intranetin etusivulta lähtien seurattaisiin valittujen strategisten mittareiden tuloksia havainnollisten graafien avulla.  Organisaatioista riippuen ne voisivat liittyä esimerkiksi

  • Talouteen kuten liikevaihtoon, kannattavuuteen tai myyntiin
  • Asiakkaisiin kuten asiakastyytyväisyyteen, asiakasuskollisuuteen, uusien asukkaiden tai palautteiden määrää
  • Henkilöstöön kuten henkilöstötyytyväisyyteen, poissaoloihin tai koulutuspäiviin
Tietämyksen hallintaa tukeva intranet tarjoilisi havainnollisia graafeja ja niitä tukevia ja taustoittavia juttuja. Esimerkki on generatiivisen tekoälyn luoma.

Sisällöllinen konsepti vaatisi viilausta, jotta graafit saisivat lihaa luittensa ympärille ja ne tukisivat yhteisen ymmärryksen luomista ja olisivat ohjaamassa tavoiteltuun suuntaan.

Tietämykseen hallintaan pohjautuvan intranetin alustana voi olla vaikka Microsoftin SharePoint Online Intranet ja sen lisäksi hyödynnettäisiin erilaisia dynaamisia graafeja tuottamalle ne esimerkiksi Power BI:llä, Tableaulla tai Databoxilla järjestelmistä saatavan datan pohjalta.

Tekoäly vaikuttaa intraneteihin isosti

Mikä näistä suunnista voisi sopia sinun organisaatioosi? Yksi kunnolla käyttöön vai vähän jokaisesta?

Tekoäly ei tule vaikuttamaan vain intranetin konseptin valintaan, vaan se tulee vaikuttamaan taustalla agenttina tai aktiivisena sisällöntuottaja – voit vain kuvitella, miltä nämä konseptit näyttävät parin vuoden päästä, kun tekoäly haastattelee työntekijöitä ja johtajia, kirjoittaa juttuja, innostaa työntekijöitä ja laatii raportteja.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Intranetin sisältöjen kehitys ja ideoita kevyeen uudistusprojektiin (8.10.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tutustu Annaan

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun