Palta uudisti verkkopalvelunsa – North Patrol konseptointiapuna

Palvelualojen työnantajaliitto Palta päätti uudistamaan verkkopalvelunsa vuonna 2024, vaikka alkuperäinen tavoite oli kehittää vanhaa. Palta lähti syksyllä 2023 North Patrolin kanssa kirkastamaan sivuston palvelukonseptia tavoitteena luoda verkkopalvelulle kehittämissuunnitelma. Prosessin aikana syttyi kuitenkin useampi lamppu, ja paltalaiset totesivat, että palvellakseen Paltan tavoitteita, oli verkkopalvelu laitettava uuteen uskoon.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Palta on palvelualojen työnantajaliitto, joka edustaa noin 2600 jäsenyritystä, ollen näin Elinkeinoelämän Keskusliiton toiseksi suurin jäsenliitto. Sen lisäksi, että Palta edustaa työnantajia lukuisilla eri palvelualoilla, on Palta myös vaikuttajaorganisaatio, joka tekee töitä näiden palvelualojen onnistumisen eteen ja pyrkii vauhdittamaan kestävää kasvua.

Paltan verkkosivusto ei ollut kovinkaan monta vuotta vanha, mutta siinä oli jo ilmennyt kehittämistarpeita. Myös strategia oli muuttunut, ja tämä asetti paineita verkkopalvelun kehittämiselle. Paltan tiimi oli kuitenkin pääpiirteittäin tyytyväinen vanhaan verkkopalvelukonseptiin, ja kehittämisprojektin lähtökohtana oli, että sivustoa ei räjäytetä atomeiksi, kuten myöhemmin verkkopalvelun projektipäälliköksi siirtynyt viestintäsuunnittelija Vilma Hovi totesi. Ajatuksena oli, että skarpataan pienissä asioissa ja tarkistetaan rakennetta. 

Konseptointityöpajoissa ravisteltiin ajatuksia

North Patrol fasilitoi kehittämisprojektissa kaksi konseptityöpajaa, joissa tarkoituksena oli kirkastaa verkkosivuston palvelukonsepti sekä tarkastella sisältöjä ja käyttökokemuksia.

Verkkopalveluita suunnitellaan tyypillisesti hyvin käyttäjälähtöisesti, ja käyttäjien tarpeet ovat keskiössä. Nyt käännettiin kuitenkin ajattelua ja pohdittiin ensisijaisesti, mitä Palta haluaa verkkopalvelulla saavuttaa, ja miten se voisi palvella Paltan tavoitteita.

Konseptointityöpajoissa kirkastui ajatus, että uuden verkkopalvelun tulisi entistä paremmin toimia vaikuttamisen välineenä. Jotta tämä toteutuisi, on Paltan tavoitteet ja palvelualojen rooli yhteiskunnassa tuotava verkkopalvelun kärkeen.

Vaikka suunnittelun lähtökohtana oli Paltan tarpeet ja tavoitteet, ei käyttäjiä voi unohtaa verkkopalvelun suunnittelusta. Suurimpia oivalluksia olikin se, että vanhoilla sivuilla toimialat ja Paltan vaikuttamisviestit ovat olleet liian erillään toisistaan. Ei riitä, että toisaalla verkkopalvelussa puhutellaan eri toimialoilla toimivia jäsenorganisaatioita tai potentiaalisia jäseniä, ja toisaalla puhutellaan vaikuttajia kertomalla mitä mieltä Palta on eri teemoista, vaan nämä on saatettava yhteen. Jäsenten on tunnistettava, mitä Palta tekee juuri heidän eteensä ja muiden kohderyhmien on ymmärrettävä, kenen suulla Palta puhuu ja kenen puolesta toimii.

Palta tuottaa paljon vaikuttamiseen liittyviä sisältöjä, mutta nämä jäivät vanhassa verkkopalvelussa irrallisiksi. Sisällöt eivät linkittyneet toisiinsa eivätkä yhdistyneet Paltan teemoihin. Uudistuksen johtotähtenä oli ottaa täysi hyöty irti Paltan vaikuttamisviestinnästä ja nivoa se joko strategisiin teemoihin tai toimialoihin tai molempiin.

Hyvä dokumentaatio helpottaa myös toteutusvaihetta

Kun verkkopalvelun konsepti oli saatu kirkastettua, kävi suhteellisen nopeasti selväksi, että vanhaa verkkopalvelua olisi vaikea taivuttaa uuteen muotoon. WordPress sinänsä todettiin Paltalle toimivaksi alustaksi, mutta totutus tulisi tehdä hiukan toisella tavalla.

Palta pyysi North Patrolita jatkoapua uuden verkkopalvelun määrittelyyn ja toteutusprojektin kilpailutukseen.

Vaatimusmäärittelyyn dokumentoitiin niin uusi palvelukonsepti kuin uuden verkkopalvelun toiminnalliset ja ei-toiminnalliset vaatimukset. Sen lisäksi, että vaatimusmäärittelyn avulla toimittajaehdokkaat pystyivät arvioimaan työmääriä ja tekemään Paltalle selkeän ja pitävän tarjouksen, toimi määrittely myös Paltan kollektiivisena muistina ja tukena toteutusprojektin aikana auttaen projektia pysymään scopessa. 

― Perusteellinen suunnittelu oli meille tarpeen ja kattava dokumentaatio oli erittäin hyödyllinen, sillä sen avulla pystyi muistuttamaan sekä itseä että muita siitä, mitä asioista olikaan ajateltu tai päätetty aiemmin ja miksi näin oli tehty, Paltan projektipäällikkö Vilma Hovi muistelee.

Uuden toimittajan kanssa kohti pitkäaikaista kumppanuutta

Tarve uudistaa verkkopalvelu teknisesti avasi myös mahdollisuuden Paltalle tarkastella, minkälaista yhteistyötä toivoo verkkopalvelukumppaniltaan. Paltan toiveena oli löytää tekninen toteuttaja, joka lähtisi kehittämään verkkopalvelua Paltan kanssa pitkäjänteisesti ja jolle Palta olisi sopivan kokoinen asiakas.

Teknisen osaamisen ja hyvien projektikäytäntöjen lisäksi, vaakakupissa painoi myös projektin jälkiset palvelut. Koska haettiin kumppania tositarkoituksella, myös henkilökemioilla on merkitystä. Siksi oli tärkeä tavata kärkiehdokkaat. North Patrol osallistui tapaamisiin varmistaen, että Palta sai päätöksentekonsa tueksi riittävät tiedot irti toimittajista.

Tiukan kisan jälkeen Palta valitsi uudeksi verkkopalvelukumppaniksi Karhu Helsingin, jolla on alalla hyvä maine erityisesti asiakkaiden huolenpidosta. Myös itse toteutusprojekti sujui mallikkaasti, ja Vilma Hovi pääsi kehumaan Karhu Helsingin tiimiä heti sivuston julkaisun jälkeen. Vaikka uusi Palta.fi on nyt julki, niin tiekartalla on jo uusia projekteja näköpiirissä, jossa Karhu Helsinki pääsee näyttämään kyntensä.

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun