Hakukoneiden tulevaisuus on ”Kysy tai hae”

Tekoälybotit ja chatbotit ovat saaneet monet asiakkaat miettimään, mikä on näiden bottien ja sivuston sisäisen hakukoneen roolitus – vai korvaako botti hakukoneen kokonaan?

Vastaus tähän on mielestäni yllättävän selkeä. Kummallakin on nimittäin aivan oma, erillinen tehtävänsä, joten kilpailuasetelma harvoin on todellinen.

Todennäköisempää on se, että botit ja hakukoneet lähestyvät toisiaan. Tulevaisuudessa käyttäjän ei tarvitse enää valita, mihin boksiin kysymyksensä tai hakusanansa syöttää, koska on vain yksi boksi, jossa lukee ”Kysy tai hae.”

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Google on jo näyttänyt tästä tulevaisuudesta oman versionsa.

Esimerkiksi Search Engine Roundtablen artikkeli aiheesta tiivistää hyvin sitä, mihin suuntaan Google on menossa.

Googlen näkökulmasta ei siis ole merkitystä, mihin kenttään käyttäjä kirjoittaa kysymyksensä tai hakunsa. Googlen hakukone päättää itse, minkälaisen vastauksen se antaa. Joskus vastaus on generatiivisen tekoälyn kirjoittama ”älykäs” vastaus, joskus taas lista linkkejä sopiviin tuotteisiin, joskus yhdistelmä. Googlen ratkaisu on toki vielä testivaiheessa, joten sitä on haastava testata kovin perusteellisesti.

Perplexityn toteutus on onneksi testattavissa ollut jo jonkin aikaa, ja se on varsin samantyyppinen kuin Googlen malli. Generatiivisen tekoälyn tuottama proosallinen vastaus yhdistyy hakutuloksiin ja botti osaa myös kertoa, mitä lähteitä se on käyttänyt vastauksen tuottamisessa.

Teknisestihän kyse on usein hakutoiminnosta, jonka tulokset vain muotoillaan generatiivisen tekoälyn avulla. Täten vaikka vastausten kanssa voisikin ”keskustella”, on kyse varsin eri asiasta kuin aiempien chatbottien kanssa, joissa vastausten ja avainsanojen määrittely yleensä perustui vain kovaan manuaaliseen työhön.

Myös ChatGPT osaa nykyisin tarjota hakutuloksia ja tiivistelmiä tuloksista. Näin ainakin hakukoneiden ja isojen tekoälymoottoreiden näkökulmasta hakukoneiden tulevaisuus on vahvasti tekoälyn tuottamissa älykkäissä, kokoavissa vastauksissa, joissa saatetaan yhdistellä monia eri vastaamisen tapoja.

ChatGPT:n hakutoiminto perustuu Microsoftin Bingiin, jonka tuottamia tuloksia se sitten muotoilee käyttäjälle parhaaksi katsomaansa muotoon.

Ennustus: Erilliset tekoälybotit tulevat silti yleistymään

Tämä hakukoneiden seuraava taso ei tosin laskeudu todennäköisesti kovin nopeasti, vaan ennustettavissa on, että tulevina vuosina tulemme näkemään monenlaisia tekoälybotteja monenlaisissa tilanteissa. North Patrolkin on mukana tällä hetkellä useampien tekoälybottien kehityksessä ja uusien suunnittelussa. Esimerkiksi asiakaspalvelun avustajina tekoälybotit ovat hyvin toimiva konsepti, ja tällöin konsepti ja käyttäjän tilanne on myös aika kaukana hakukoneista.

Joillain sivustoilla voi myös olla ihan pysyväkin ratkaisu se, että botti tekee yhtä asiaa ja hakukone toista. Esimerkiksi isoilla tietosivustoilla, joihin tullaan nimenomaan hakemaan jotain, vaikka julkaisuja tai virallisia ohjeita, saatetaan hyvinkin tarjota perinteinen hakukone vielä pitkään. Botti taas voi palvella aivan eri asiaa, se voi esimerkiksi opastaa täsmällisissä kysymyksissä ja auttaa silloin kun käyttäjä ei vielä osaa hakea oikealla sanalla tai termillä.

Esimerkiksi HILMA-portaalissa on beta-testauksessa Hankintavälkky-niminen botti, joka osaa opastaa julkisiin hankintoihin liittyvissä kysymyksissä. Tästä botista olen kirjoittanut erillisen artikkelin, jossa on myös lyhyt video botin toiminnasta.

Konseptit voivat siis vaihdella, mutta täysin irrallaan nämä kaksi eivät voi toimia, vaan aina on mietittävä, mikä on hakukoneen tehtävä ja mikä tekoälybotin.

Isossa kuvassa hakukoneet ja tekoälybotit kuitenkin lähentyvät toisiaan kaikilla sivustoilla. Käyttäjät alkavat myös oppimaan, että ei ole välttämättä suurta merkitystä, mihin boksiin kirjoittaa kysymyksensä tai hakunsa, todennäköisesti vastauksena saa jotain järkevää (tai ei saa, mutta se on toinen keskustelu kokonaan).

Dialogi-tyyppiset hakutoiminnot yleistyvät

Monella organisaatiolla on toki huonoja kokemuksia perinteisemmistä ”chatboteista”, mutta tästä huolimatta näyttää siltä, että moni uskoo uusien tekoälybottien olevan aiempaa sukupolvea merkittävästi parempia. Aiemman sukupolven chattibotithan olivat siksi ongelmallisia, että ne eivät oikeasti olleet kovin älykkäitä, vaan botit edellyttivät valtavan paljon manuaalista sisältötyötä taustalle, jotta botti alkoi tuntumaan edes jossain määrin älykkäältä.

Ehkä juuri tästä syystä onkin helppo ennustaa hakukoneiden ja uusien tekoälybottien suosion kasvua. Nyt fiksuja toteutuksia voidaan tehdä kohdistamalla hakukone olemassa olevaan aineistoon, tai vaikka vain nykyiseen verkkosivustoon. Välttämättä botin pystytys ei siis vaadi valtavaa sisältötyötä, jos oman sivuston sisällöt ovat jo kohtuullisessa kunnossa. Tämä tilanne lienee ainakin isoilla tietosivustoilla ja erilaisilla paljon asiakaspalvelua tekevillä organisaatioilla, jotka ovat tottuneet kirjoittamaan vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Hopealuoteja ei tämä uusikaan maailma tarjoa, täysin valmiita ratkaisuja ei vielä ole tarjolla, ja parhaidenkin kanssa opetus- ja koulutusprosessi voi olla pitkä. Potentiaalia on kuitenkin aivan eri tavalla kuin aiempien, hyvin manuaalisesti rakennettujen chatbottien kanssa.

Yksi tekoälykehityksen ilmentymä ovat paremmat hakukoneet – kaikilla sivustoilla

Useimmille organisaatioille tämä hakukoneiden ja tekoälybottien kehitys todennäköisesti tulee näkymään parempina hakukoneina. Yhä useamman sivuston kannattaa vaihtaa vanha hakukoneratkaisu uudentyyppiseen hakukoneeseen heti kun ensimmäiset järkevät hakupalvelut tulevat saataville. Tällöin voi olla myös perusteltua nostaa omalla sivustolla hakukone isompaan rooliin, kun se osaa vastailla kohteliaammin ja fiksummin käyttäjien hakuihin ja kysymyksiin.

Esimerkiksi Vero.fi:n hakukone voi joskus olla yhdistelmä chatbottia ja hakukonetta, koska miksi käyttäjän pitäisi valita ennakkoon, kumpi tarjoaa paremman vastauksen?

Tulevaisuuden hakukone ja tekoälybotti ovat siis hyvin usein toisiaan täydentävät toiminnot, jotka voivat joskus toimia jopa täysin samalla tavalla ja olla käytännössä myös sama asia.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun