Palvelualojen työnantajaliitto Palta päätti uudistamaan verkkopalvelunsa vuonna 2024, vaikka alkuperäinen tavoite oli kehittää vanhaa. Palta lähti syksyllä 2023 North Patrolin kanssa kirkastamaan sivuston palvelukonseptia tavoitteena luoda verkkopalvelulle kehittämissuunnitelma. Prosessin aikana syttyi kuitenkin useampi lamppu, ja paltalaiset totesivat, että palvellakseen Paltan tavoitteita, oli verkkopalvelu laitettava uuteen uskoon.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Palta on palvelualojen työnantajaliitto, joka edustaa noin 2600 jäsenyritystä, ollen näin Elinkeinoelämän Keskusliiton toiseksi suurin jäsenliitto. Sen lisäksi, että Palta edustaa työnantajia lukuisilla eri palvelualoilla, on Palta myös vaikuttajaorganisaatio, joka tekee töitä näiden palvelualojen onnistumisen eteen ja pyrkii vauhdittamaan kestävää kasvua.
Paltan verkkosivusto ei ollut kovinkaan monta vuotta vanha, mutta siinä oli jo ilmennyt kehittämistarpeita. Myös strategia oli muuttunut, ja tämä asetti paineita verkkopalvelun kehittämiselle. Paltan tiimi oli kuitenkin pääpiirteittäin tyytyväinen vanhaan verkkopalvelukonseptiin, ja kehittämisprojektin lähtökohtana oli, että sivustoa ei räjäytetä atomeiksi, kuten myöhemmin verkkopalvelun projektipäälliköksi siirtynyt viestintäsuunnittelija Vilma Hovi totesi. Ajatuksena oli, että skarpataan pienissä asioissa ja tarkistetaan rakennetta.
Konseptointityöpajoissa ravisteltiin ajatuksia
North Patrol fasilitoi kehittämisprojektissa kaksi konseptityöpajaa, joissa tarkoituksena oli kirkastaa verkkosivuston palvelukonsepti sekä tarkastella sisältöjä ja käyttökokemuksia.
Verkkopalveluita suunnitellaan tyypillisesti hyvin käyttäjälähtöisesti, ja käyttäjien tarpeet ovat keskiössä. Nyt käännettiin kuitenkin ajattelua ja pohdittiin ensisijaisesti, mitä Palta haluaa verkkopalvelulla saavuttaa, ja miten se voisi palvella Paltan tavoitteita.
Konseptointityöpajoissa kirkastui ajatus, että uuden verkkopalvelun tulisi entistä paremmin toimia vaikuttamisen välineenä. Jotta tämä toteutuisi, on Paltan tavoitteet ja palvelualojen rooli yhteiskunnassa tuotava verkkopalvelun kärkeen.
Vaikka suunnittelun lähtökohtana oli Paltan tarpeet ja tavoitteet, ei käyttäjiä voi unohtaa verkkopalvelun suunnittelusta. Suurimpia oivalluksia olikin se, että vanhoilla sivuilla toimialat ja Paltan vaikuttamisviestit ovat olleet liian erillään toisistaan. Ei riitä, että toisaalla verkkopalvelussa puhutellaan eri toimialoilla toimivia jäsenorganisaatioita tai potentiaalisia jäseniä, ja toisaalla puhutellaan vaikuttajia kertomalla mitä mieltä Palta on eri teemoista, vaan nämä on saatettava yhteen. Jäsenten on tunnistettava, mitä Palta tekee juuri heidän eteensä ja muiden kohderyhmien on ymmärrettävä, kenen suulla Palta puhuu ja kenen puolesta toimii.
Palta tuottaa paljon vaikuttamiseen liittyviä sisältöjä, mutta nämä jäivät vanhassa verkkopalvelussa irrallisiksi. Sisällöt eivät linkittyneet toisiinsa eivätkä yhdistyneet Paltan teemoihin. Uudistuksen johtotähtenä oli ottaa täysi hyöty irti Paltan vaikuttamisviestinnästä ja nivoa se joko strategisiin teemoihin tai toimialoihin tai molempiin.
Hyvä dokumentaatio helpottaa myös toteutusvaihetta
Kun verkkopalvelun konsepti oli saatu kirkastettua, kävi suhteellisen nopeasti selväksi, että vanhaa verkkopalvelua olisi vaikea taivuttaa uuteen muotoon. WordPress sinänsä todettiin Paltalle toimivaksi alustaksi, mutta totutus tulisi tehdä hiukan toisella tavalla.
Palta pyysi North Patrolita jatkoapua uuden verkkopalvelun määrittelyyn ja toteutusprojektin kilpailutukseen.
Vaatimusmäärittelyyn dokumentoitiin niin uusi palvelukonsepti kuin uuden verkkopalvelun toiminnalliset ja ei-toiminnalliset vaatimukset. Sen lisäksi, että vaatimusmäärittelyn avulla toimittajaehdokkaat pystyivät arvioimaan työmääriä ja tekemään Paltalle selkeän ja pitävän tarjouksen, toimi määrittely myös Paltan kollektiivisena muistina ja tukena toteutusprojektin aikana auttaen projektia pysymään scopessa.
― Perusteellinen suunnittelu oli meille tarpeen ja kattava dokumentaatio oli erittäin hyödyllinen, sillä sen avulla pystyi muistuttamaan sekä itseä että muita siitä, mitä asioista olikaan ajateltu tai päätetty aiemmin ja miksi näin oli tehty, Paltan projektipäällikkö Vilma Hovi muistelee.
Uuden toimittajan kanssa kohti pitkäaikaista kumppanuutta
Tarve uudistaa verkkopalvelu teknisesti avasi myös mahdollisuuden Paltalle tarkastella, minkälaista yhteistyötä toivoo verkkopalvelukumppaniltaan. Paltan toiveena oli löytää tekninen toteuttaja, joka lähtisi kehittämään verkkopalvelua Paltan kanssa pitkäjänteisesti ja jolle Palta olisi sopivan kokoinen asiakas.
Teknisen osaamisen ja hyvien projektikäytäntöjen lisäksi, vaakakupissa painoi myös projektin jälkiset palvelut. Koska haettiin kumppania tositarkoituksella, myös henkilökemioilla on merkitystä. Siksi oli tärkeä tavata kärkiehdokkaat. North Patrol osallistui tapaamisiin varmistaen, että Palta sai päätöksentekonsa tueksi riittävät tiedot irti toimittajista.
Tiukan kisan jälkeen Palta valitsi uudeksi verkkopalvelukumppaniksi Karhu Helsingin, jolla on alalla hyvä maine erityisesti asiakkaiden huolenpidosta. Myös itse toteutusprojekti sujui mallikkaasti, ja Vilma Hovi pääsi kehumaan Karhu Helsingin tiimiä heti sivuston julkaisun jälkeen. Vaikka uusi Palta.fi on nyt julki, niin tiekartalla on jo uusia projekteja näköpiirissä, jossa Karhu Helsinki pääsee näyttämään kyntensä.