Teimme keväällä laajan analyysin 2 500 eri organisaation verkkopalveluista ja niiden toteutusteknologoista. Näistä poimimme nyt omaksi otoksekseen verkkokaupat, joiden taustayritykset tekevät vähintään miljoonan euron vuosittaista liikevaihtoa. Vastaavaa vertailudataa meillä on myös muutamalta edelliseltä vuodelta. Aineiston pohjalta voidaan todeta, että verkkokauppoja, kuten verkkosivustojakin, tehdään Suomessa useilla hyvin erilaisilla teknologioilla. Markkinassa on kuitenkin havaittavissa muutamia joukosta selkeästi erottuvia teknisiä ratkaisuja, jotka ovat muita yleisempiä. Lisäksi erilaisilla ratkaisuilla on hieman erilaisia tulevaisuudennäkymiä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Me North Patrolissa autamme asiakkaitamme mm. teknologiavalinnoissa ja järjestelmäarkkitehtuurien suunnittelussa. Vaikkei tämän artikkelin tarkoitus ole olla varsinainen valintaopas, niin katsaus antaa yhden näkökulman aiheeseen. Teknologiavalintoja on aina joka tapauksessa tarkasteltava tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin miten voisimme edistää digikehityshankkeitanne!
WooCommerce ja Shopify hallitsevat kuluttajien tavarakauppaa
Lukumäärissä mitattuna kuluttajille suunnatut tavarakaupat ovat yleisin verkkokaupan muoto. Nämä ovat varmasti myös ”suurelle yleisölle” niitä tunnetuimpia verkkokauppoja. Vaikka näitäkin toteutetaan useilla eri teknologioilla, ovat WordPressin verkkokauppalaajennos WooCommerce sekä SaaS-palveluna tarjottava Shopify aivan omaa luokkaansa tässä kategoriassa.
WooCommerce on porskuttanut vahvasti WordPressin suosion vanavedessä. Avoimen lähdekoodin ratkaisuna se on ollut houkutteleva vaihtoehto monelle verkkomyyntiä aloittavalle kauppiaalle varsinkin silloin, jos yrityksen verkkosivusto on jo valmiiksi toteutettu WordPressillä. Perustarpeet saadaan hoidettua näppärästi ja kehittäjäyhteisön tuella mahdollisuudet kasvavat jatkuvasti. WooCommercen osuus katsauksen verkkokaupoista onkin peräti 24,1%.
Shopify on SaaS-palveluna tarjottava verkkokaupparatkaisu, joka on onnistunut laajentumaan aidosti globaaleille markkinoille. Tuotteen paketointi on laadukas, ja perusversion saa käyttöön nopeasti ja edullisesti. Kaiken kaikkiaan Shopify on hyvin riskitön valinta kuluttajien tavarakaupan alustaksi. Lisäksi Shopify on viime aikoina panostanut myös B2B-kyvykkyyksien kehittämiseen.
Näistä kahdesta on helppo ennustaa Shopifyn kasvun jatkuvan. Vaikka SaaS-kentälle tulee jatkuvasti uusia pelureita, on Shopifylla sen verran etumatkaa haastajiinsa, ettei asema ainakaan ihan hetkeen ole uhattuna. Myös WooCommercen asema pysynee WordPressin suosion myötä vahvana, mutta pelkkää voittokulkua tulevat vuodet tuskin ovat. Shopify tulee viemään WooCommercelta markkinaa paremmin paketoituna, kyvykkäämpänä ja helpommin käyttöönotettavana verkkokauppa-alustana. Lisäksi ne verkkokauppiaat, joiden verkkosivusto on toteutettu WordPressillä, ja joille on ollut luonteva valinta toteuttaa ensimmäinen verkkokauppaharjoituksensa WooCommercella, ovat uudistamassa kauppojaan, ja samalla siirtymässä seuraavalle vaatimustasolle. Tällöin harkinnassa varmasti ovat muutkin alustavaihtoehdot.
Tutustu tarkemmin minkälaisiin käyttötarkoituksiin Shopify soveltuu.
Adoben asema on vakiintunut, SAP ja Salesforce nojaavat laajempaan ekosysteemiin
Globaalien suuryritysten tuotteista Suomessa hyödynnetään erityisesti Adobe Commercea, SAP Commerce Cloudia sekä Salesforce Commerce Cloudia. Näillä kaikilla on suhteellisen vakiintunut markkina-asema, mutta hieman eri syistä. Vastaavasti yhteinen nimittäjä näille toimijoille on, että kaikki nämä suuryritykset ovat hankkineet verkkokauppakyvykkyydet tarjoomaansa yritysostojen avulla.
Adobe Commerce jatkaa historiallisen edeltäjänsä Magenton suosion vanavedessä. Vaikka alustan käyttö on avoimen lähdekoodin Magentoon peilaten vähentynyt, on sillä edelleen vahva jalansija Suomessa. Aineistomme verkkokaupoista 14,9% hyödyntää Adobe Commercea. Alustaa käytetään pääosin kuluttajien tavarakaupan alustaratkaisuna, mutta se on WooCommercea tai Shopifya kyvykkäämpi alusta. Lisäksi tuotteessa on omianaisuuksia myös B2B-kauppaan. Kolikon kääntöpuolena ovat kaupallisen pilviversion suhteellisen korkeat lisenssikustannukset. Avoimen lähdekoodin versio on edelleen olemassa, mutta sen tulevaisuudennäkymät eivät ole kovin ruusuiset.
SAP ja Salesforce nojaavat vahvaan ekosysteemiin. Aiemmin Hybriksenä tunnettu SAP Commerce Cloud on osa SAP:in toiminnanohjausjärjestelmän ympärille rakennettua kokonaistarjoomaa. Se on raskaan sarjan verkkokauppa-alusta, joka soveltuu erityisesti monimutkaisten B2B-kanavien ratkaisuksi. Salesforce Commerce Cloud puolestaan on Salesforcen verkkokauppakokonaisuus, joka sisältää erilaiset tekniset vaihtoehdot kuluttajaverkkokauppaan (ent. Demandware) ja B2B-verkkokauppaan (ent. CloudCraze).
Adobe Commercen asema on Suomessa edelleen suhteellisen vahva, mutta vuosi vuodelta asema on hiljalleen kutistunut. Onkin odotettavissa, että markkinaosuuden hidas kutistuminen jatkuu myös lähivuosina. Yritykset, jotka panostavat näin merkittäviä rahasummia digipalveluihinsa, valitsevat todennäköisemmin ketterämpiä ja trendikkäämpiä toteutustapoja verkkokaupoilleen. SAP:in ja Salesforcen ekosysteemit kannattelevat näitä tuotteita myös jatkossa. Lukumääräisesti uusia toteutuksia ei tehdä kovin montaa vuosittain, mutta näille on tasaisen varmasti tarvetta osana laajempaa kokonaisarkkitehtuuria. Vielä toistaiseksi suht tuntemattomana pysynyt Spryker saattaa hyvinkin haastaa lähivuosina näitä jättiläisiä kompleksisempien verkkokauppojen alustana.
Adobe Commercen / Magenton epäselvästä tilanteesta olemme kirjoittaneet aiemmin tässä blogissa useasti:
Kotimaasta ponnistavat vaihtoehdot sopivat erityiseti pk-sektorille
Alun perin suomalainen Flowvy kuuluu nykyään osaksi pohjoismaista Confirma Software -konsernia. Heidän ohjelmistoratkaisunsa yhdistää verkkokaupan, kassajärjestelmän ja toiminnanohjausjärjestelmän yhdeksi alustaksi. Tämä onkin oikeastaan Flowvyn pihvi – alustaa tuskin hankitaan pelkästään verkkokaupan vuoksi, vaan kyse on kokonaisuudesta. Flowvy sopiikin verkkokaupparatkaisuksi esimerkiksi kivijalkakauppiaille, jotka jo hyödyntävät Confirman taustajärjestelmiä toiminnassaan. Flowvyn osuus aineistossamme on 7,0%. Vaikka skannerimme eivät Oscar Softwaren tuotetta tunnistaneetkaan tähän aineistoon, niin tiedossamme on, että hieman samalla mallilla ja vastaavissa skenaarioissa toimiva Oscar on myös varteenotettava vaihtoehto tällaiseksi kokonaisratkaisuksi.
Siinä missä edellä mainitut ovat enemmänkin kokonaisuuksia, on markkinassa myös kotimaisia verkkokauppaan keskittyneitä vaihtoehtoja. MyCashflow on hyvin suosittu vaihtoehto pienempien yritysten verkkokauppa-alustaksi. MyCashflow saa kiitosta käyttöönoton ja käytön helppoudesta. Toinen esimerkki on aineistostamme ePagesina esiin nouseva Vilkaan verkkokaupparatkaisu. Vilkas tarjoaa useita erilaisia tuotteistettuja verkkokauppapaketteja.
Kotimaisille tuotteille ja toimijoille on aina oma asiakaskuntansa – nyt ja jatkossa. Vaikka ostajan näkökulmasta voi olla riskialtista laittaa ”kaikki munat samaan koriin”, arvostaa moni nimenomaan kotimaisuutta sekä laadukasta ja välittävää asiakaspalvelua. Markkinaosuudet näiden osalta tuskin nousevat, vaan suunta on pitemmällä tähtäimellä väistämättä hieman alaviistoon. Sen verran isommilla muskeleilla ja vauhdikkaammin suuret kansainväliset toimijat etenevät.
Pienempien verkkokauppojen alustoihin voi tutustua mm. Paytrailin raportista.
Täysin räätälöidyt ratkaisut laskussa, koostettavat ratkaisut nousussa
Aineistomme perusteella voidaan johtopäätös siitä, että verkkokauppoja räätälöidään ns. ”pitkästä tavarasta” entistä harvemmin. Toki näitäkin jonkin verran on. Suuremmista toimijoista mainittakoon esimerkkinä K-Rauta. Pienemmistä toimijoista myös mm. Crema on päätynyt täysin räätälöityyn ratkaisuun.
Trendinä on enemmänkin koostettavuus (composable commerce). Tässä yhteydessä on myös todettava, että välillä on hieman haasteellista määritellä täsmällisesti mikä lasketaan räätälöinniksi, ja mikä koostattavuudeksi. Hyvin usein näissä hyödynnetään joka tapauksessa joitain tuotteistettuja komponentteja, kuten sisällönhallintajärjestelmää ja hakumoottoria, sekä valmiita kirjastoja ja ohjelmistokehyksiä.
Tarkemmin räätälöidyistä ja koostettavista ratkaisuista voi lukea erillisestä artikkelista Miksi verkkokauppa päädytään toteuttamaan räätälöidysti?
Aineiston pohjalta suosituimpia sisällönhallintajärjestelmiä koostettavissa ratkaisuissa ovat Contentful sekä Amplience. Contentful on jo pitempään ollut Suomen suosituin ns. rajapintalähtöinen CMS, joten sen positio tässä aineistossa oli odotettavissa. Vastaavasti toiseksi suosituimmaksi rajapintalähtöiseksi CMS-tuotteeksi nousi Amplience. Tätä voidaan pitää pienoisena yllätyksenä. Ampliencea mainostetaan verkkokaupan vauhdittajana, joten siinä mielessä verkkokauppa-aineistoon tämä kyllä sopii, mutta kotimaisia osaajia tuotteella on vielä hyvin niukasti. Tulevaisuuden ennusteena nostan esiin, että jatkossa Sanity tulee valtaamaan markkinaosuutta myös Suomessa. Länsinaapurissamme Ruotsissa tuotteen kasvu on viime aikoina ollut räjähdysmäistä.
Laajemmin erilaisiin rajapintalähtöisiin CMS-tuotteisiin voi tutustua lukemalla katsauksemme Suomen ja Pohjoismaiden suosituimmista rajapintalähtöisistä sisällönhallintajärjestelmistä.
Notkeampia verkkokaupparatkaisuja, jotka jäivät katsauksessamme kategoriaan ”Muut alustat”, ovat mm. commercetools sekä BigCommerce. Koostettavuuden yleistymisen myötä voidaan ennustaa, että näitä molempia tullaan jatkossa näkemään enemmän myös Suomessa.
Verkkokauppoihin ja koostettaviin ratkaisuihin liittyvät olennaisesti myös verkkosovellusten toteutusteknologiat, joista olemme koostaneet infoa erilliseen artikkeliin.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin