Verkkokaupat eivät ole ainoita verkkosivustoja, jotka sisältävät ”tuotteen kaltaisia” sisältöjä, palveluja, esittelykohteita ja vastaavia olioita. Näiden olioiden verkkoesittelyihin voi näppärästi hyödyntää elementtejä, jotka ovat tulleet verkkokauppojen tuotesivuilta tutuiksi. Näitä mahdollisuuksia ovat webinaarissamme 15.5.2024 puntaroineet konsulttimme Perttu Tolvanen ja Virpi Blom. Tallenne tunnin mittaisesta webinaarista on nyt katsottavissa YouTubesta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Isot verkkokaupat ovat satsanneet eniten rahaa ja resursseja siihen, että ovat tutkineet ja selvittäneet, millaiset sivut, sisällöt, esitystavat ja taittoratkaisut ”myyvät hyvin” eli houkuttelevat, innostavat ja lopulta aktivoivat klikkaamaan sitä ”Osta nyt”-nappulaa.
Verkkokaupassa ostoskoriin laitettava tavara eroaa monilta osin niistä ”tuotteista”, joita markkinointiviestinnälliset sivustot tai yhteiskunnalliset tietopalvelut tarjoilevat käyttäjilleen olennaisimpana pihvinä.
Kun verkkosivustolla tarjoiltavana ”tuotteena” on asiantuntijapalvelu, venelaituripaikka, luonnonpuisto, uimahalli, tutkintokoulutus, järjestön suojelukohde, asiointipalvelu tai vaikkapa yksittäinen osaajaihminen, ei tätä voida esitellä ihan samoin periaattein kuin verkkokaupan tavaraa. Mutta verkkokaupn tuotesivujen hyviä käytäntöjä voi varsin sujuvasti soveltaa innostavan ja puhuttelevan esittelysivun aikaansaamiseksi.
Webinaarissa käsittelyyn otettiin verkkokaupan tuotesivuilta tällaisia elementtejä, joista löytyy kiinnostavia ideoita sovellettaviksi:
- Osuva, tarkka, ymmärrettävä otsikointi
- Olennaisimmat ”strategiset mitat” yhteenvetävä tiivistelmä
- Kärkipainotteiset, helposti silmäiltävät myyntivaltit
- Tunnetason puhuttelu elämyksen tai mielikuvan kautta (kuvat, videot, sloganit, animaatiot, infograafit, vitsit, …)
- Informatiivinen pihvi eli tuotetiedot (sillä tarkkuudella kuin lukijalle on olennaista tietää)
- Todistusaineisto: datalla vakuuttaminen, auktoriteetilla todistaminen, näkemykset, todistajanlausunnot
- Lisämyynnin mahdollisuudet (soveltuvin osin)
- Selkeä toimintaan ohjaaminen
- Pelastusrengas sille, joka ei tiedä mitä nyt tekisi
Näiden elementtien kiinnostavia vaihtoehtoja webinaarissa on puitu havainnollistavien esimerkkien kautta.
Katso webinaaritallenne: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (Youtube)
Kiinnostuitko webinaareistamme?
- Ennakkotietoa tulevista webinaareistamme (North Patrol)
- Tallenteet aiemmista webinaareistamme (YouTube)
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin