Markkinoilla on tarjolla hyvin laajasti erilaisia markkinointia tukevia työkaluja ja kokonaisvaltaisia digitaalisen asiakaskokemuksen järjestelmiä, joilla osaavat digimarkkinoijat voivat tehdä taikojaan. Mikään työkalu ei kuitenkaan ole hopealuoti, joka itsessään ratkaisee organisaation sisältömarkkinoinnin haasteet. Yllättävän paljon voi tehdä ihan perustyökaluilla, kunhan ensin tiedetään, mitä halutaan saada aikaiseksi.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Erilaisten verkkopalvelujärjestelmien valikoima muistuttaa nykyisin lähinnä karkkikauppaa. Tarjolla on vaikka minkälaista työvälinettä, ainoa isoista jättiläisistä, jotka lupaavat hoitaa aivan kaiken, pienempiin täsmätyökaluihin. Aivan kuten karkkikaupassa, valinnanvaikeus voi iskeä tai toisaalta voi tehdä mieli poimia valikoimasta vähän kaikenlaista, kun ei voida olla varmoja, mistä tykätään.
Kevyempiä työkaluja ja erityisesti saas-palveluita on helppo hankkia ja helppo kokeilla, mutta nekään eivät hoida markkinointia itse. Jos nyt tuntuu siltä, että aika tai osaaminen ei riitä edes siihen, että perehdyttäisiin oman verkkosivuston analytiikkaan, eikä sen pohjalta sivustoa kehitetä, sillä ei ole väliä kuinka kyvykäs työkalu meillä on käytössä. Saas-palveluiden kohdalla rahallinen investointi voi olla isompiin järjestelmähankintoihin verrattuna pieni, mutta sekin on turha, ellei työvälineestä saada hyötyjä irti.
Sisällöt ovat inbound-markkinoinnin pihvi
Elämme verkkopalveluissa sisältöjen aikakautta. Laitamme energiaa ja resursseja siihen, että tuotamme verkkoon sisältöjä ja panostamme euroja siihen, että meillä on teknisesti hyvät välineet. Liian usein lähdetään kuitenkin uudistusprojekteihin tekninen kulma edellä, ja sisältöjen funktiota ja roolia kokonaisuudessa mietitään kalkkiviivoilla, jos silloinkaan.
Sisällöt ovat kuitenkin inbound-markkinoinnin ytimessä, ja tekninen ratkaisu on vain väline, jolla saamme sisällöllemme yleisöä. Siksi olisi tärkeää, että ennen kuin lähdemme valitsemaan juuri meille soveltuvaa työkalupalettia, olisi kirkastettu sisältöstrategia.
Meidän pitää miettiä, mitkä sisällöt tukevat organisaatiomme tavoitteita, miten ne vastaavat käyttäjän tarpeeseen ja luovat käyttäjälle arvoa, miten käyttäjä löytää sisältömme sekä miten käyttäjää sitoutetaan.
Mikään näistä ei hoidu teknisillä työvälineillä itsestään. Sisältöjen löytymisen haasteet ajatellaan esimerkiksi ratkottavan hyvällä hakukoneoptimoinnilla, eli SEO:lla, joka valitettavan usein mielletään tekniseksi ratkaisuksi. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole tekninen ratkaisu, vaan vaatii sisällöntuottajalta aivotyötä, kuten myös konversioputkien rakentaminen.
Loppukäyttäjän näkökulmasta työvälineellä ei ole merkitystä
Tuloksellista markkinointia voi tehdä yhdistelemällä useita eri työvälineitä, eikä loppukäyttäjälle näy, mitä työvälineitä ja teknologioita on sisällön taustalla. Perustyökaluilla päästään hyvinkin pitkälle, kunhan sisällöt ovat kunnossa mutta ilman hyviä sisältöjä ei saada parhaimmillakaan välineillä tuloksia aikaiseksi.
Perustyökalut eivät aina tunnu kovin houkuttelevilta, ja ymmärrän hyvin viestijää ja markkinoijaa, joka unelmoi työkalusta tai työkalupaletista, joka toimii saumattomasti yhteen ja säästää työaikaa ja vaivaa. Realiteetti kuitenkin on, että monet järeämmistä työvälineistä vaatii paljon perehtymistä ja osaamista, jotta niistä saadaan tehot irti. Ajallisesti se ei ole välttämättä yhtään sen tehokkaampaa, kuin kirjoituksen luominen vaikka WordPressiin, sen käsin jakaminen somessa ja uutiskirjeessä kuten minä olen tämän kanssa tehnyt. Useiden perustyökalujen käyttäminen rinnakkain ei ole ehkä se kaikista elegantein ratkaisu, mutta tuloksellista markkinointia voi silti tehdä.
Kyvykkäille digimarkkinoinnin työkaluille on edelleen paikkansa, ja jos sisällöt ovat kunnossa ja organisaatiolla on resursseja panostaa digitaaliseen markkinointiin, niin mikäs siinä. Markkinoilta löytyy paljon hienoja työvälineitä, joilla voi tehdä hienoja asioita.
Mutta jotta ei kävisi kuten karkkikaupassa, ja nälkä kasvaisi syödessä suosittelen pysähtymään hetkeksi ja pohtimaan seuraavia asioita, ennen kuin suuntaatte ostoksille:
- Onko meidän sisältöstrategiamme kirkas? Tiedämmekö, mitä julkaisemme, kenelle ja miksi? Miten sisältömme hyödyttää meitä ja miten ne luovat lisäarvoa lukijalle? Mihin lukijaa halutaan ohjata?
- Minkälaisia resursseja meillä on panostaa sisältömarkkinointiin verkossa? Mikään työkalu ei ole pelastava enkeli, joten työntekijöiden aikaa ja osaamista tarvitaan aina.
- Mitä meidän digitaaliseen työkalupalettiimme kuuluu nyt? Voiko työkaluja hyödyntää tehokkaammin sellaisenaan, täydentää jollain yksittäisellä ratkaisulla, vai tarvitaanko laajempaa uudistusta?
Jos vastausten löytäminen tuntuu vaikealta ja kaipaatte apuja esimerkiksi verkkopalvelun sisältöstrategian pohtimiseen, sisältösuunnitteluun ja asiakaspolkujen miettimiseen, meiltä sitä saa. Autamme myös pohtimaan, minkälaisia työkaluja ja alustoja tarvitaan, jotta tavoitteeseen päästään. Paras ratkaisu voi hyvinkin olla järeämpi DXP-alusta tai kokoelma pienempiä markkinoinnin automaation ratkaisuja – joskus (tai aika usein) pärjätään vähemmällä.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin