Teknologia ei pelasta digimarkkinoijaa

Markkinoilla on tarjolla hyvin laajasti erilaisia markkinointia tukevia työkaluja ja kokonaisvaltaisia digitaalisen asiakaskokemuksen järjestelmiä, joilla osaavat digimarkkinoijat voivat tehdä taikojaan. Mikään työkalu ei kuitenkaan ole hopealuoti, joka itsessään ratkaisee organisaation sisältömarkkinoinnin haasteet. Yllättävän paljon voi tehdä ihan perustyökaluilla, kunhan ensin tiedetään, mitä halutaan saada aikaiseksi.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Erilaisten verkkopalvelujärjestelmien valikoima muistuttaa nykyisin lähinnä karkkikauppaa. Tarjolla on vaikka minkälaista työvälinettä, ainoa isoista jättiläisistä, jotka lupaavat hoitaa aivan kaiken, pienempiin täsmätyökaluihin. Aivan kuten karkkikaupassa, valinnanvaikeus voi iskeä tai toisaalta voi tehdä mieli poimia valikoimasta vähän kaikenlaista, kun ei voida olla varmoja, mistä tykätään.

Kevyempiä työkaluja ja erityisesti saas-palveluita on helppo hankkia ja helppo kokeilla, mutta nekään eivät hoida markkinointia itse. Jos nyt tuntuu siltä, että aika tai osaaminen ei riitä edes siihen, että perehdyttäisiin oman verkkosivuston analytiikkaan, eikä sen pohjalta sivustoa kehitetä, sillä ei ole väliä kuinka kyvykäs työkalu meillä on käytössä. Saas-palveluiden kohdalla rahallinen investointi voi olla isompiin järjestelmähankintoihin verrattuna pieni, mutta sekin on turha, ellei työvälineestä saada hyötyjä irti.

Sisällöt ovat inbound-markkinoinnin pihvi

Elämme verkkopalveluissa sisältöjen aikakautta. Laitamme energiaa ja resursseja siihen, että tuotamme verkkoon sisältöjä ja panostamme euroja siihen, että meillä on teknisesti hyvät välineet. Liian usein lähdetään kuitenkin uudistusprojekteihin tekninen kulma edellä, ja sisältöjen funktiota ja roolia kokonaisuudessa mietitään kalkkiviivoilla, jos silloinkaan.

Sisällöt ovat kuitenkin inbound-markkinoinnin ytimessä, ja tekninen ratkaisu on vain väline, jolla saamme sisällöllemme yleisöä. Siksi olisi tärkeää, että ennen kuin lähdemme valitsemaan juuri meille soveltuvaa työkalupalettia, olisi kirkastettu sisältöstrategia.

Meidän pitää miettiä, mitkä sisällöt tukevat organisaatiomme tavoitteita, miten ne vastaavat käyttäjän tarpeeseen ja luovat käyttäjälle arvoa, miten käyttäjä löytää sisältömme sekä miten käyttäjää sitoutetaan.

Mikään näistä ei hoidu teknisillä työvälineillä itsestään. Sisältöjen löytymisen haasteet ajatellaan esimerkiksi ratkottavan hyvällä hakukoneoptimoinnilla, eli SEO:lla, joka valitettavan usein mielletään tekniseksi ratkaisuksi. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole tekninen ratkaisu, vaan vaatii sisällöntuottajalta aivotyötä, kuten myös konversioputkien rakentaminen.

Loppukäyttäjän näkökulmasta työvälineellä ei ole merkitystä

Tuloksellista markkinointia voi tehdä yhdistelemällä useita eri työvälineitä, eikä loppukäyttäjälle näy, mitä työvälineitä ja teknologioita on sisällön taustalla. Perustyökaluilla päästään hyvinkin pitkälle, kunhan sisällöt ovat kunnossa mutta ilman hyviä sisältöjä ei saada parhaimmillakaan välineillä tuloksia aikaiseksi.

Perustyökalut eivät aina tunnu kovin houkuttelevilta, ja ymmärrän hyvin viestijää ja markkinoijaa, joka unelmoi työkalusta tai työkalupaletista, joka toimii saumattomasti yhteen ja säästää työaikaa ja vaivaa. Realiteetti kuitenkin on, että monet järeämmistä työvälineistä vaatii paljon perehtymistä ja osaamista, jotta niistä saadaan tehot irti. Ajallisesti se ei ole välttämättä yhtään sen tehokkaampaa, kuin kirjoituksen luominen vaikka WordPressiin, sen käsin jakaminen somessa ja uutiskirjeessä kuten minä olen tämän kanssa tehnyt. Useiden perustyökalujen käyttäminen rinnakkain ei ole ehkä se kaikista elegantein ratkaisu, mutta tuloksellista markkinointia voi silti tehdä.

Kyvykkäille digimarkkinoinnin työkaluille on edelleen paikkansa, ja jos sisällöt ovat kunnossa ja organisaatiolla on resursseja panostaa digitaaliseen markkinointiin, niin mikäs siinä. Markkinoilta löytyy paljon hienoja työvälineitä, joilla voi tehdä hienoja asioita.

Mutta jotta ei kävisi kuten karkkikaupassa, ja nälkä kasvaisi syödessä suosittelen pysähtymään hetkeksi ja pohtimaan seuraavia asioita, ennen kuin suuntaatte ostoksille:

  • Onko meidän sisältöstrategiamme kirkas? Tiedämmekö, mitä julkaisemme, kenelle ja miksi?  Miten sisältömme hyödyttää meitä ja miten ne luovat lisäarvoa lukijalle? Mihin lukijaa halutaan ohjata?
  • Minkälaisia resursseja meillä on panostaa sisältömarkkinointiin verkossa? Mikään työkalu ei ole pelastava enkeli, joten työntekijöiden aikaa ja osaamista tarvitaan aina.
  • Mitä meidän digitaaliseen työkalupalettiimme kuuluu nyt? Voiko työkaluja hyödyntää tehokkaammin sellaisenaan, täydentää jollain yksittäisellä ratkaisulla, vai tarvitaanko laajempaa uudistusta?

Jos vastausten löytäminen tuntuu vaikealta ja kaipaatte apuja esimerkiksi verkkopalvelun sisältöstrategian pohtimiseen, sisältösuunnitteluun ja asiakaspolkujen miettimiseen, meiltä sitä saa. Autamme myös pohtimaan, minkälaisia työkaluja ja alustoja tarvitaan, jotta tavoitteeseen päästään. Paras ratkaisu voi hyvinkin olla järeämpi DXP-alusta tai kokoelma pienempiä markkinoinnin automaation ratkaisuja – joskus (tai aika usein) pärjätään vähemmällä.

      PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

      Lue palveluistamme Pyydä tarjous

      Camilla Heikkilä

      VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

      Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

      Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

      Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

      Markkinoinnin verkkopalvelut

      Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

      Lue palveluistamme

      Pyydä tarjous

      North Patrol auttaa onnistumaan

      Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

      Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

      Ota selvää firmastamme

      Miten erotumme kilpailijoistamme?

      • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

        Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

      • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

        Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

      • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

        Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

      Siirry takaisin sivun alkuun