Esimerkki intranetin vaatimusmäärittelystä

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Meiltä kysytään varsin usein esimerkkejä vaatimusmäärittelydokumenteista, joita me tuotamme asiakkaillemme. Valitettavasti niitä on aika vaikea antaa, koska tuottamamme dokumentit ovat asiakkaidemme omaisuutta. Ajoittain meidän tuottamia konseptisuunnitelmia ja vaatimusmäärittelyitä on tietysti HILMA:ssa osana kilpailutuksia, jolloin niihin toki voi perehtyä. Aivan joka hetki ei kuitenkaan sopivia kilpailutuksia ole avoinna (useita kertoja vuodessa toki).Onneksi ainakin yksi vanha vaatimusmäärittelymme löytyy interwebin syövereistä ja on aivan avoimesti ladattavissa. Kyse on hyvin klassisesta SharePoint-intranetin vaatimusmäärittelystä, jonka North Patrol on tuottanut Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:lle vuonna 2013.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Vaatimusmäärittely ei edusta enää kovin hyvin sitä mallia millä North Patrolissa tuotamme vaatimusmäärittelyitä näin vuonna 2018, mutta on siinä paljon hyviä ja tuttuja elementtejä, joita voi käyttää inspiraationa jos on itse tekemässä vaatimusmäärittelyä.

>> Lataa intranetin vaatimusmäärittely (Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, Intranet, Vaatimusmäärittely)

Esimerkiksi dokumentin rakenne on aivan esimerkillinen:

  1. Johdanto
  2. Tausta ja tavoitteet
  3. Intranetin käyttäjät
  4. Palvelun rakenne
  5. Käyttöliittymä ja sivupohjat
  6. Toiminnallisuudet
  7. Tekniset reunaehdot
  8. Jatkokehitysajatukset

Dokumentin alussa annetaan kuva asiakkaan nykytilanteesta, niin käyttäjien kuin tietojärjestelmäympäristön näkökulmasta. Taustoituksien jälkeen siirrytään kuvaamaan käyttäjät ja uuden palvelun konsepti.

Palvelun rakenne -luvussa oleva havainnekuva uuden palvelun eri osista on erityisen tärkeä.

Palvelun ydinkonseptin kuvaaminen on yksi keskeisimpiä hyvän vaatimusmäärittelyn tehtävistä, ja yleensä hyvä kuvaus sisältää myös havainnollistavia kuvia, kuten esimerkkikuva osoittaa.

Konseptin kuvaamisen jälkeen dokumentti siirtyy kuvaamaan keskeisiä käyttöliittymäratkaisuja ja sivupohjia, joita palveluun on suunniteltu. Tässä on hyödynnetty varsin paljon karkeita rautalankamalleja, jotka havainnollistavat eri toimintoja ja sisältöosioiden vaatimuksia. Näin vuonna 2018 rautalankamalleja ei enää kannattaisi piirtää yhtä desktop-henkisiksi, mutta vuonna 2013 tämä oli vielä aivan perusteltua. Nykyisinhän intranet-palveluissakin huomioidaan jo vahvasti mobiilikäyttö.

Tässä esimerkissä on toki viety palvelumuotoilu jo varsin pitkälle, ja aivan näin tarkalle tasolle ei yleensä kannata mennä, koska valitun toimittajan käyttöliittymäsuunnittelulle halutaan jättää tilaa. Joskus toki kohtuullisen tarkkakin eri toimintojen kuvaus on perusteltua, kuten tässä esimerkissä jossa ostettiin varsin avaimet käteen -toimitusta SharePoint-intranetille.

Kyseistä dokumenttia voikin käyttää esimerkkinä varsin järkevästä avaimet käteen -toimituksen vaatimusmäärittelystä, joka kohdistuu tunnettuun tuotteeseen (tässä tapauksessa SharePoint) jonka rajoitukset ja mahdollisuudet tunnetaan. Tällaiselle tarkkuustasolle meneminen toki edellyttää vahvaa tuntemusta valitusta teknologiasta.

Yleisesti ottaen karkeampikin taso kelpaa, koska kilpailutuksen tueksi tehdyn vaatimusmäärittelyn tärkein tehtävä on rajata kokonaisuus, kuvata erityishuomiota vaativat osa-alueet, ja antaa näin toimittajille tasapuoliset mahdollisuudet realistisen työmääräarvioinnin tekemiseen.

North Patrolin tuottamien vaatimusmäärittelyiden erityispiirteenä voi vielä pitää sitä, että meidän dokumenteissa kuvataan yleensä myös palvelun konsepti siten, että ulkopuolinenkin taho ymmärtää millaista palvelua ollaan tekemässä. Klassinen vaatimusmäärittelyhän ei oikeastaan palvelun konseptista ole kiinnostunut, ainoastaan sen teknisistä vaatimuksista.

>> Lataa intranetin vaatimusmäärittely (Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, Intranet, Vaatimusmäärittely)

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun