Suomalaisissa verkkokaupoissa pidetään maksujärjestelmien toimivuutta aivan kriittisenä menestystekijänä. Suomessa verkkopankit ovat suosituin maksamisen muoto. Miltei kaikissa (90%) kyselymme verkkokaupoissa oli käytössä maksaminen suomalaisten verkkopankkien kautta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Verkkokauppojen teknologiaratkaisuihin liittyvissä kysymyksissä miltei 85% vastaajista oli valmis väittämään, että heidän kaupassaan käytössä olevat maksujärjestelmät ovat toimivia. Suuri osa näistä vastaajista myös piti tätä seikkaa yhtenä tärkeimmistä syistä verkkokaupan menestykseen.
Monipuolisia maksutapoja
Miltei kaikissa (90%) kyselymme verkkokaupoissa oli käytössä maksaminen suomalaisten verkkopankkien kautta: tämä maksujärjestelmä sisältyy siis miltei oletusarvoisesti kaikkiin verkkokauppa-alustoihin, ja sen käyttöönotto on helppoa.
Luottokortilla maksaminen ei ole aivan yhtä itsestäänselvää, mutta hyvin yleistä: viisi kuudesta verkkokaupasta antaa maksaa ostoksen luottokortilla. Usein tämä maksuyhteys sisältyykin järjestelmäpakettiin, kun sen sijaan erillisten kansainvälisten maksupalvelujen (esim. PayPalin) käyttömahdollisuutta tarjoaa vain kolmannes verkkokaupoista.
Laskulla maksaminen on yllättävän sitkeästi tarjottu vaihtoehto: viisi kuudesta verkkokaupasta myy tuotteitaan laskulla. Kyselystämme ei käy selville, onko lasku todistetusti maksettava ennen tuotteiden toimittamista, mutta laskun yleisyys kertonee luottamuksesta asiakkaaseen. Postiennakko (tai vastaava järjestely) on tarjolla kolmanneksessa verkkokaupoista.
Kanta-asiakkuuden tuki on vielä harvinaista
Kyselyymme vastanneista miltei viidennes kertoi, että yksi keskeinen syy verkkokaupan perustamiseen oli ”asiakkaiden sitouttaminen ja osallistaminen”. Kuudennekselle yksi tärkeimmistä syistä oli ”asiakasrekisterin kasvattaminen”. Tähän tavoitteeseen nähden vaikuttaa ristiriitaiselta se, että vain 14% verkkokaupoista tarjoaa maksutapana bonus- tai kanta-asiakaspisteitä?
Kanta-asiakkuuteen sitouttaminen bonuksen kerryttämisellä tuntuisi melko ilmeiseltä, mutta alihyödynnetyltä keinolta. On tietysti mahdollista, että ostoskorien tekniset alustat tekevät tämän vaikeaksi? Tai kenties tunnistettu kanta-asiakas saa kyllä alennusta tuotteista, mutta ostohistoriasta ei kerry ”valuuttana” kelpaavia pisteitä? Alennuskuponkeja (tai lahjakorttia) kun voi kuitenkin käyttää maksuna miltei joka toisessa kaupassa.
Mitä maksutapoja verkkokaupassanne on käytössä?
- 90 % — Suomalaiset verkkopankit
- 84 % — Korttimaksaminen
- 84 % — Lasku
- 48 % — Osamaksu
- 45 % — Lahjakortti/alennuskupongit
- 33 % — Kansainväliset maksupalvelut (kuten PayPal)
- 33 % — Postiennakko (tmv.)
- 14 % — Bonus-/kanta-asiakaspisteet
Muu, mikä?
Rahoitus
Collector
Ennakkoon ostetut sarjaliput
Tilisiirto
Svea-lasku
PS. Jälkihuomautus: Vuonna 2022 teimme perusteellisen Maksutavat verkkokaupoissa Suomessa -selvityksen. Kannattaa tutustua tuloksiin!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin