Päijäthämäläinen Asikkalan kunta julkaisi uuden verkkosivustonsa Asikkala.fi syksyllä 2021. Asikkalan reilun 8 000 asukkaan lisäksi kunnassa viihtyy tuhannet kausiasukkaat ja matkailijat ympäri vuoden. Luonnollisesti Asikkalan kunnan verkkosivuston on suunnattu asikkalalaisille, mutta yhdeksi keskeiseksi kohderyhmäksi suunnitteluprojektissa nousi nykyisten asukkaiden rinnalle kausiasukkaat ja matkailijat.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Miten uudistuneella verkkosivustolla huomioidaan tuhannet kausiasukkaat ja matkailijat vuoden varrella?
Ensinnäkin heille tehtiin oma, selkeä ja itsenäinen pääosio ”Matkailu ja tapahtumat”, joka tarjoaa käyntikohteet ja vinkit vierailun varalle. Muut pääosiot noudattavat kunnan pääpalvelukokonaisuuksia jakautuen asumiseen ja ympäristöön, kasvatukseen ja opetukseen, terveyteen ja hyvinvointiin, kulttuuriin ja vapaa-aikaan, työhön ja yrittämiseen sekä hallintoon ja talouteen.
Toiseksi sivuston etusivulla, pääosioiden koontisivuilla ja kohderyhmien laskeutumissivuilla on visuaalisesti kiinnostavia kuvia, videoita ja nostoja, katso esimerkiksi matkailuvinkit. Verkkosivuston uudistusta johtanut kehittämispäällikkö Isa Maunula korostaa, että laadukkailla kuvilla ja videoilla on nyt entistä suurempi merkitys. Visuaalisuuden nostaminen konseptilliseen kärkeen on selkeästi lisännyt sisältötyön määrää ja kustannuksia, jotka ovat liittynet kuvien ja videoiden ostoon, kuvaamiseen, kuvapankkiin, suunnitteluun sekä vaadittaviin ohjelmiin ja koulutukseen.
Uudet koontisivujen sivupohjat mahdollistavat sen, että niihin voi vaihtaa kuvia ja nostoja vuosikellon mukaisesti: kesällä voidaan palvella etupäässä kesäasukkaita ja matkailijoita esittelemällä heille moninaisia käyntikohteita ja heille suunnattuja palveluita; talvella taas tuoda vakituisille asukkaille tarjolle kunnan tarjoamat palvelut.
Kolmanneksi käyntikohteille luotiin omia sivuja, joihin koottiin keskeiset asiat faktoineen, kuvineen, yhteystietoineen ja suosituksineen, esimerkiksi Lahti-Vesivehmaan lentokenttä tai Pulkkilanharju. Kohteille tehdyt sivut voi nopeasti linkittää tai jakaa niin omassa sivustossa kuin muilla sivustoilla. Isa visioi, että sosiaaliseen mediaan voidaan jakaa ja infonäytöissä hyödyntää uusia loma-ajoille luotavia sivuja, joita voivat liittyä esimerkiksi Asikkalan jouluun, talveen tai pääsiäiseen. ”Kohdesivujen luonti ja ylläpito on ollut pääosin sujuvaa ja toimivaa. Eri lohkot antavat entisiin sivuihin verrattuna huikeasti mahdollisuuksia, joskaan kaikki lohkot eivät ole kaikilta osin ideaaleja, vaan kaipaavat vielä pientä hienosäätöä”, kertoo Isa.
Neljänneksi matkailukohteille tehtiin omat, tiiviit kortit, jotka listaavat kahvilat ja ravintolat, ostospaikat ja majoitukset, esimerkiksi Wanhan kammarin kohdekortti. Kun kohteet esitetään kortteina, niitä on helppo löytää, käyttää ja suodattaa etsiessä esimerkiksi mukavaa majapaikkaa. ”Kohdekorttien lajittelu ei ole vielä tyydyttävä ratkaisu, vaan siihen joudutaan etsimään vielä uusi”, Isa toteaa.
Viidenneksi sivustolla hyödynnetään muiden palvelujen sisältöjä joko näyttämällä ne osana Asikkalan sivustoa, esimerkiksi Outdooractive tarjoaa reittiopastusta tai linkittämällä selkeiden painikkeiden avulla käyttäjä saamaan lisätietoa esimerkiksi vesillä liikkumisesta. Tapahtumat näkyvät sivustolla jatkossa Menoinfo-integraation kautta.
Kauniit sivut innostavat myös ylläpitäjää
Kun Asikkala alkoi uudistaa verkkosivustoaan, sen tärkeimmiksi tavoitteiksi nousi sisällön jäsennystavan, sivustolla liikkumisen ja visuaalisuuden uudistaminen. Nämä tavoitteet toteutuvat niin asikkalalaisia kuin vapaa-ajanasukkaita ja vierailijoita palvellessa. Samoilla keinoilla tehdään näyttäviä ja informatiivisia laskeutumissivuja esimerkiksi ympäristönsuojelu tarpeisiin, esitetään erillisten kohdesivujen avulla kouluja tai vapaita tontteja.
”Kohderyhmien pitäminen mielessä helpottaa ja rytmittää kaikkea tekemistä, joten sisällön tuottaminen matkailijoiden ja vapaa-ajanasukkaiden suhteen ei ole lisännyt suhteettomasti työmäärää”, Isa toteaa. ”Pohdittavaa sen sijaan on se, miten hyvin verkkosivut tavoittavat kunkin kohderyhmän. Kiinnikurottavaa onkin potentiaalisten asukkaiden tavoittamisessa ja kunnan palvelujen markkinoimisessa juuri heille. Esimerkiksi vielä tuntemattomat avoin varhaiskasvatus ja koulujen harrastustoiminta ovat selkeästi vetovoimatekijöitä.”
”Uudistuksen isoin muutos on ollut se, että verkkosivuista on tullut entistä dynaamisemmat, ajassa elävät ja viehättävät. Sisällön määrä on samalla kasvanut. Kauniita sivuja on miellyttävämpi luoda”, Isa iloitsee.
Projektin tiedot
Teknologia-alusta: WordPress
Projektin keskeisiä vaiheita:
- Marraskuu 2020 – Tammikuu 2021: Konseptisuunnittelu, vaatimusmäärittely, teknologiavalinta ja kilpailutus (North Patrol)
- Helmikuu 2021 – Syyskuu 2021: Toteutusprojekti (tekninen toteutus: Poutapilvi)
Vaatimusmäärittely on digiprojektissa keskeinen dokumentti, jonka avulla konkretisoidaan tietojärjestelmän tai verkkopalvelun suunnittelu, hahmotetaan tekniset ratkaisut, pyydetään toteuttajalta perusteltu työmäärä- tai kustannusarvio ja ohjataan ketterän toteutustyön työtehtäviä. North Patrolin vetämässä määrittelytyössä vaatimukset saadaan kirjattua laadukkaasti, asiantuntevasti ja kustannustehokkaasti.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin