North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Näitä yksittäisiä organisaatioita on esimerkiksi Riihimäen kaupunki, jonka Workplace -käyttöä tuore blogijuttumme käsittelee. On rohkeata ja virkistävää, että organisaatiot uskaltavat tehdä itsenäisiä valintoja, eivätkä kaikki mene vain automaattisesti Microsoftin asiakkaaksi. Myös esimerkiksi Haminan kaupunki on tehnyt poikkeavia ratkaisuja, kuten toisesta tuoreesta blogijutustamme selviää.
Kun jokin vaikuttaa liian hyvältä, se yleensä onkin
On monella tapaa hyvin ymmärrettävää, että Facebookin ja Googlen kaltaisten isojen toimijoiden tekemät yrityspuolen ratkaisut houkuttelevat. Tuotteet ovat yleensä käytettävyydeltään korkeata tasoa, toimintavarmoja, helppoja ottaa käyttöön ja usein kokonaiskustannuksiltaan varsin edullisia.
Valitettavasti tällaiset isojen toimijoiden sivuprojektit ovat monella tapaa ilmaisia lounaita, eli maistuvat hyvältä, mutta jokin koira on yleensä haudattuna lounaan loppupuolelle. Erityisesti Facebookin yritysratkaisun kohdalla tulee paljon korkean riskin kysymyksiä mukana paketissa.
Mitä paremmin käyttöönotto onnistuu, sitä työläämpää ja vaikeampaa on vaihtaa toiseen työkaluun
Asiakasorganisaatioille sisäinen sosiaalinen verkosto on merkittävä sitoutuminen. Siihen täytyy panostaa paljon työtä ja aikaa, jotta sen saa toimimaan. Kun ihmiset sitten ryhtyvät työkalua käyttämään, tulee siitä keskeinen osa heidän työelämäänsä. Pikkuhiljaa ihmiset alkavat luottaa työkaluun ja siirtää yhä enemmän keskeisiä työtehtäviä ja keskusteluja työkalun avulla hoidettavaksi. Usein tällaiset työkalut kehittyvät myös hyvin operatiivisiksi, kun esimerkiksi työvuorokoordinaatiolle ja tiimeille luodaan omia ryhmiä, ja nämä ryhmät ohjaavat sitä miten organisaatio toimii.
Tämä kaikki tarkoittaa varsin isoa muutosoperaatiota, jos työkalu joku päivä lähtisikin alta. Yleensä tällaisiin käyttötarkoituksiin valitaan työkaluja, joilla on todennäköisesti pitkä elinkaari ja sitoutunut omistaja. Nämä kummatkin asiat taas ovat varsin kyseenalaisia Facebookin Workplacen kohdalla.
Workplacella ei ole mitään strategista merkitystä Facebookille
Facebookin näkökulmasta Workplace on käytännössä markkinointikampanja. Facebookin liiketoimintaa ei ole myydä työkaluja yrityksille. Workplace voisi Facebookin näkökulmasta lopettaa toimintansa huomenna, eikä Mark Zuckerberg edes mainitsisi tätä asiaa seuraavassa sijoittajapuhelussa. Facebook myy mainoksia, ja mainosbisneksellä ei ole mitään yhteistä yritysten sisäisten tiedonhallintatyövälineiden kanssa. Edes maineriskiä ei ole käytännössä, koska mainoksia ostavat yrityksissä eri ihmiset kuin tiedonhallintatyökaluja.
Strateginen merkitys on Facebookille olematonta, joten käytännössä asiakkaat kantavat enemmän riskiä Workplacen jatkuvuudesta kuin Facebook.
Isojen firmojen sivuprojektit harvoin kestävät
Taloushistoria on täynnä esimerkkejä suurten yritysten seikkailuista alueille, jotka eivät ole näiden ydinliiketoiminnan kannalta relevantteja tai joissa pärjäämiseksi yrityksillä ei ole kestäviä vahvuuksia. Yleensä tällaiset seikkailut päättyvät äkilliseen toiminnan alasajoon tai hätäiseen yrityskauppaan, jolla tappioita tuottava häiriötekijä siirretään syrjään jonkun toisen ongelmaksi.
Läheinen esimerkki löytyy esimerkiksi Googlelta, jonka yritys rakentaa sosiaalinen verkosto päättyi erittäin nopeaan ja yllättävään Google+-työkalun alasajoon. Tämä muutos aiheutti myös yrityskäyttäjille isoja muutoksia, ja lopulta Google brändäsi yrityspuolen tuotteen aivan uudella nimellä.
Googlen esimerkki on kuvaava, ja esimerkiksi verrattuna Facebookiin, Googlen liiketoiminnasta sentään pieni osa tulee aidosti yrityksiltä – ja silti Google uskalsi tehdä nopean alasajon, vaikka tiesi sen aiheuttavan närää joissain yritysasiakkaissaan. Samaa ei voi sanoa Facebookista, jolle yritysten IT-osastot eivät ole koskaan olleet oikeita asiakkaita.
Facebookille Workplacea käyttävien asiakkaiden tyytyväisyys on täysin merkityksetöntä
Jos esimerkiksi Facebookin työkalua verrataan kotimaisen Gapps Oy:n luomaan Happeo-työkaluun, joka on kohtuullisen suora kilpailija sille, on näiden välillä yllättävän paljon eroja. Happeo on toki pieni startup-firma, etenkin jos sitä verrataan Facebookin kaltaiseen jättiläiseen, mutta toisinkuin Facebookille, on Happeolle sen tuotteen menestys elämän ja kuoleman kysymys.
Esimerkiksi Haminan kaupunki todennäköisesti saa hyvää palvelua Happeolta ja voi jopa saada omia ideoitaan läpi tuotekehitysosastolle. Happeolla on yksinkertaisesti liian paljon menetettävää jokaisessa isossa asiakkaassa. Facebookilla ei ole vastaavia intressejä. Facebookille on aivan yksi ja sama että onko Riihimäen kaupunki tyytyväinen työkaluunsa.
Microsoftistakin voi olla montaa mieltä, mutta tuotteiden äkillisestä hylkäämisestä tai hurjista strategiakäännöksistä ei Microsoftia voi syyttää. Microsoft on aina ymmärtänyt miten tärkeätä organisaatioiden sisäisissä työkaluissa on huolehtia jatkuvuudesta ja luotettavasta elinkaaresta. Jopa vanhaa SharePointtia tekohengitetään edelleen, vaikka uusimmat versiot ovat nykyisin vain osana Office 365 -pilvipakettia.
Tälle alueella on myös olemassa paljon avoimen koodin ratkaisuja ja monenlaisia kaupallisia tuotteita, kuten aiemmassa tämän blogin artikkelissa on käyty läpi.
Työkalu voi toki olla hyvä, vaikka sen tulevaisuus olisi kysymysmerkki
Tämä kaikki ei tietysti tarkoita sitä etteikö esimerkiksi Riihimäen kaupunki voisi olla hyvinkin onnellinen Facebook for Workplacen kanssa, ja on jopa mahdollista että rakkaussuhde jatkuu useita vuosia. Riihimäellä Workplace on myös roolitettu hyvin selkeästi, joten riskiä on rajattu tällä tavoin.
Koronan aikana Facebook on myös jopa tuonut työkaluun uusia ominaisuuksia, mutta koronakriisin jälkeen aktiivinen kehittäminen todennäköisesti taas hiipuu.
Työkaluhan julkaistiin aikana jolloin siitä syntyi selvää maine-etua Facebookille, kun maailmassa useimmilla organisaatioilla ei ollut Teamseja eikä Slackkeja. Nykyisin tilanne on aivan toinen. Facebook ei saavuta mitään mainehyötyjä tai muitakaan hyötyjä investoimalla merkittävästi Workplacen kehitykseen.
Todennäköisesti Facebook pitää jatkossakin valot päällä tuotteessa ja yrittää tehdä jokaisesta pienestä parannuksesta ison lehdistötiedotteen asiakkailleen. Työkalua käyttävien tai sitä harkitsevien organisaatioiden kannattaa tiedostaa tämä todellisuus, ja tehdä valintansa nämä riskit tiedostaen.
Lopuksi on hyvä todeta, että luonnollisesti kaikkiin teknologiavalintoihin liittyy riskejä. Tälläkin alueella on nähty yllättäviä muutoksia luotetuilta yhtiöiltä, kuten esimerkiksi Atlassianin päätös luopua HipChatista ja Stridesta. Kaikkiin teknologiavalintoihin liittyy siis riskejä ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa.
Workplacekin on monella tapaa erittäin hyvä työkalu, mutta siihen sitoutuminen on vain tavallista korkeamman riskin valinta. Jos riskin kanssa on valmis elämään, voi valinta olla hyvinkin onnistunut.
Lue palveluistamme
Pyydä tarjous