Webinaaritallenne: Digitaaliset asiointipalvelut – erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot

Extranetit ja erilaiset digitaaliset asiointikanavat yleistyvät jatkuvasti, mutta niiden toteutusmallit ovat edelleen hyvin kirjavia. Eri tilanteisiin sopivat erilaiset ratkaisut. North Patrolin teknologiakonsultit Perttu Tolvanen ja Kimmo Parkkinen käsittelivät 11.12.2024 webinaarissa digitaalisia asiointipalveluita, niiden konseptointia, arkkitehtuuria sekä teknisiä toteutustapoja. Tavoitteena oli tarjota osallistujille kokonaiskuva siitä, millaisia vaihtoehtoja asiointipalvelujen rakentamiseen on ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia eri lähestymistavat sisältävät. Seuraavassa kooste webinaarissa käsitellyistä teemoista.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

20.12.2024

Sari Mäkelä

Miksi asiointipalveluja tehdään?

Asiointipalvelut vastaavat sekä käyttäjien että organisaatioiden tarpeisiin: 

  1. Parempi asiakaskokemus – käyttäjät odottavat nykyaikaisia digipalveluita. 
  1. Toiminnan tehostaminen – esimerkiksi asiakaspalvelukuorman keventäminen. 
  1. Kilpailuedun rakentaminen – yrityspuolella asiointipalvelut voivat olla merkittävä erottautumiskeino. 
Erilaiset konseptit ja lähestymistavat

Webinaarissa tunnistettiin useita asiointipalvelujen konsepteja: 

  • Ajan ja resurssien varaaminen (esim. ajanvarauspalvelut) 
  • Jatkuvan asiakassuhteen tukipalvelut (esim. OmaVero, OmaTerveystalo) 
  • Hakemus- ja käsittelyprosessit (esim. viranomaispalvelut) 
  • Verkkokauppalähtöiset palvelut – erityisesti B2B-asiakkaiden tarpeisiin. 

Konseptien kehittäminen lähtee liiketoiminnan ja käyttäjien tarpeista, eikä pelkästään teknologisista valinnoista. ”Teknologia tukee, mutta ei ohjaa asiointipalvelujen suunnittelua.” 

Teknologiset toteutusmallit 

Teknologisia vaihtoehtoja löytyi kolmesta eri ”korista”: 

  1. Valmiit SaaS-palvelut – nopeat ja kustannustehokkaat ratkaisut pienempiin tarpeisiin. 
  1. Vahvat alustaratkaisut – esimerkiksi Salesforce, Microsoft tai avoimen lähdekoodin järjestelmät. 
  1. Räätälöidyt sovellukset – täydellinen joustavuus, mutta korkeammat elinkaarikustannukset. 

Palvelut rakentuvat usein monesta palasesta, jotka voivat sisältää valmiita komponentteja ja räätälöityjä osia. 

Kustannukset ja elinkaariajattelu 

Kustannuksissa on suuri hajonta: 

  • Kevyemmät SaaS-pohjaiset ratkaisut alkavat tuhansista euroista
  • Vahvemmat alustaratkaisut voivat maksaa satojatuhansia
  • Räätälöidyt palvelut ja laajat integraatiot voivat nousta miljooniin, erityisesti lisenssikustannusten vuoksi. 

Tärkeintä on suunnitella kokonaisuus huolellisesti ja toteuttaa palvelu vaiheittain. 

Päätelmät 

Webinaarin keskeinen viesti oli: ”Suunnittele kokonaisuus hyvin, toteuta paloissa”. Digitaalisten asiointipalveluiden kehittäminen vaatii selkeän vision ja hyvää johtamista, mutta tarjoaa samalla valtavia mahdollisuuksia niin asiakaskokemuksen parantamiseen kuin organisaation toiminnan tehostamiseen. 

Kiinnostuitko webinaareistamme?

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Sari Mäkelä

Tradenomi (YAMK, tietohallinto) Sari Mäkelä on digiprojektien johtamisen ja myynnin asiantuntija. North Patrolissa Sari toimii ratkaisujen myyntitehtävissä, asiakkaiden yhteyshenkilönä ja projektitoiminnan koordinaattorina. Lisäksi hän tuo vankan asiantuntemuksensa kilpailutuksiin ja toimittajayhteistyön valvontaan.

Sarilla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan johto- ja myyntitehtävistä sadoissa asiakasprojekteissa, joihin on sisältynyt mm. verkkokauppoja, intranet-palveluja, markkinoinnin automaatiota sekä tekoäly- ja IoT-ratkaisuja.

Aiemmin Sari on työskennellyt alan johtavissa IT-toimittajayrityksissä niin ratkaisujen myynnin, asiakkuusjohdon kuin liiketoimintajohdon rooleissa ja johtanut niin projekteja kuin tuotantotiimejäkin. Lisäksi hän on toiminut startupeissa neuvonantajan roolissa.

Asiointipalvelut ja ekstranetit

Autamme digitaalisten asiointikanavien suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme asiakasystävälliset itsepalveluratkaisut, virtaviivaiset asiointiprosessit ja kustannustehokkaat teknologiat asiointiin, jäsenpalveluihin ja ekstranettiin.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun