Varmista hyvä hakukonelöydettävyys jo verkkosivuston suunnitteluvaiheessa

Kaikki organisaatiot haluavat, että hakukoneet ja tekoäly löytävät sisältömme, ja tarjoavat näitä käyttäjälle. Tähän vastaus on hakukoneoptimointi, eli SEO. Hakukonelöydettävyyttä ei kuitenkaan ratkaista yksin hakukoneoptimoinnin työkaluilla ja metatiedoilla. Ne ovat hyvä lisä, mutta perustat on syytä olla kunnossa. Ratkaisu on hakukonelähtöinen verkkopalvelusuunnittelu. Verkkopalvelu on huomattavasti helpompi suunnitella hyvin hakukonelöydettäväksi, kuin yrittää korjata huonoa hakukonelöydettävyyttä jälkikäteen.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tiivistelmä artikkelista

Hakukonelöydettävyys perustuu kolmeen päätekijään: löydettävyys, relevanssi ja auktoriteetti. Hyvä hakukonelöydettävyys saavutetaan helpoiten suunnittelemalla verkkosivusto hakukoneystävälliseksi jo alusta alkaen. Keskeisiä elementtejä ovat:

  • Pilarisivut: Strategisesti valittuihin teemoihin keskittyvät laskeutumissivut.
  • Sisältöklusterit: Pilarisivuja tukevat sisällöt linkitetään toisiinsa auktoriteetin kasvattamiseksi.
  • Hyvä käyttäjäkokemus: Laadukas, mobiilioptimoitu ja selkeästi jäsennelty sisältö pitää kävijät sivustolla.

Tämä tiivistelmä on tuotettu tekoälyn avulla

Hakukonelöydettävyyden kulmakivet

Hakukonenäkyvyyden kolme kulmakiveä ovat löydettävyys, relevanssi ja auktoriteetti. Hakukoneiden – ja tekoälyavustimien – tulee aivan ensimmäiseksi löytää tarjoamamme sisällöt, jotta niitä voi tarjota käyttäjille. Verkkopalvelun näkökulmasta tämä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että sisältörakenteet ja URL-rakenne on sivustolla kunnossa, sivusto on eheä ja vastaa nopeasti sekä on mobiilioptimoitu.

Se ei kuitenkaan vielä riitä, että hakukone indeksoi sisältömme, ellei nämä vastaa sitä, mitä käyttäjä hakee. Tästä päästään relevanssiin. Ellei meillä ole hakukoneen näkökulmasta sisältöä, joka vastaa käyttäjän hakulausekkeeseen, ei sisältöjämme hänelle myöskään tarjota. Jos onnistumme, ja saamme käyttäjän houkuteltua sivustollemme, haluamme myös, että hän pysyy siellä. Siksi sisällön tulee oikeasti olla kävijälle relevantti. Jos hän poistuu huomatessaan, että sisältö ei vastaakaan haettua, se nostaa sivuston poistumisprosenttia, eli bounce ratea, mikä vaikuttaa puolestaan negatiivisesti sivuston auktoriteettiin.

Auktoriteetti puolestaan on sitä, että hakukone arvostaa juuri meidän verkkosivustoamme tiedon lähteenä, ja nostaa meidän sisältömme hakukonesivulla korkealle. Auktoriteettiin vaikuttaa bounce raten lisäksi mm. sivuston koko, siihen tehdyt ulkoiset linkit mutta myös sisäiset linkitykset.

Näistä osa-alueista vain osa on teknisen toimittajan vastuulla. Toimittaja voi käytännössä vaikuttaa tekniseen löydettävyyteen. Muilta osin hakukonelöydettävyys rakentuu sisältöjen varaan, ja näiden suunnitteluun kannattaa panostaa.  

Verkkopalvelu suunnitellaan aina ihmiselle – jos tehdään ihmiselle hyvä sivusto, se on hyvä myös hakukoneille ja tekoälylle.

Hakukonenäkyvyys rakentuu pilarisivujen varaan

Jotta hakukoneet ja tekoäly voivat tarjota sisältöjämme käyttäjille, meillä pitää olla oikeita sisältöjä oikealla tavalla jäsenneltynä. Kaikkia oman verkkopalvelun sisältöjä ei kuitenkaan millään voi saada nousemaan hakutuloksissa korkealle. Meidän pitää siis päättää, mitkä ovat meille tärkeimmät aiheet ja panostaa niihin.

Valitaan organisaation strategian, liiketoiminnan tai tavoitteiden kannalta olennaisia teemoja kourallinen, ja panostetaan näiden hakukoneoptimointiin, luomalla näistä pilarisivuja, englanniksi pilar pages. Näitä voi ajatella laskeutumissivuina, joiden tehtävänä on nousta hakutuloksissa korkealle ja saada käyttäjät houkuteltua sivustollemme – eli laskeutumaan.

Emme voi olla kaikessa paras –pitää valita, mihin panostamme!

Pilarisivujen aiheisiin kannattaa kiinnittää huomioita. Niiden tulee palvella organisaatiota, mutta ne on rakennettava hyvien avainsanojen ympärille. Hyvin yleiset ja laajat avainsanat ovat hyvin kilpailtuja, ja niissä on vaikea saada auktoriteettia. Mitä tarkempi aihe, sitä helpompi on muodostaa siitä omistajuutta. Pilarisivu tulisi myös rakentaa sellaisen hakusanan ympärille, jota haetaan ja siksi on tärkeää tehdä hakusanatutkimusta. Jos organisaatio puhuu termillä x mutta käyttäjä hakee termillä y, eivät nämä tule kohtaamaan vaikka kuinka yrittäisi.

Sen lisäksi, että pilarisivujen aiheet on mietitty hyvin, niihin kannattaa myös panostaa sisällöllisesti. Nämä ovat niitä sivuston tähtisivuja. Pilarisivujen tulisi olla pitkiä ja rikkaita, ja niillä on toistettava optimoitava avainsana useasti itse sivulla. Sivulla näkyvä teksti on huomattavasti arvokkaampaa, kuin metatietoihin lisätyt avainsanat.

Seuraavassa (isossa) kuvassa on North Patrolin pilarisivu aiheesta vaatimusmäärittely. Vaatimusmäärittely-sana on korostettuna tätä artikkelia varten.

Sisältöklusteri luo sisällölle auktoriteettia

Yksittäinen pilarisivu hyvin mietitystä aiheesta nousee harvoin kovin korkealle hakutuloksissa, sillä hakukoneiden näkökulmasta se ei ole ”riittävän painava”.  Meidän pitää luoda painoarvoa valitsemillemme aiheille ja tätä tehdään luomalla paljon sisältöjä samasta aiheesta ja kytkemällä nämä pilarisivuun ja toisiinsa sisäisin linkein.  Tavoitteena on muodostaa valitusta aiheesta sisältöjen verkko, eli sisältöklusteri, jossa ohjataan käyttäjä sisällöstä toiseen.

Esimerkiksi vaatimusmäärittely-pilarisivuun liittyvän sisältöklusterin sisältöjä ovat North Patrolin sivustolla ”Vaatimusmäärittelyn monta tehtävää” -artikkeli ja ”Webinaaritallenne: Hyvä vaatimusmäärittely ja siirtymä ketterään toteutukseen” -artikkeli.

Kun sisällöissä, linkityksissä ja nostoissa käytetään samoja avainsanoja ja avaintermejä, hakukone ymmärtää, että tästä aiheesta on verkkopalvelussanne iso kokonaisuus, eli teillä on auktoriteettia aiheesta. Jos sisällöt jäävät kytkemättä toisiinsa, nämä näyttäytyvät yksittäisinä tiedonmurusina ja hyöty jää saavuttamatta.

Auktoriteettia avittaa myös se, että kävijä viihtyy meidän sivustollamme pitkään. Siksi sisällön tulee vastata, mitä hän hakee (eli unohda klikkiotsikot) ja käyttäjälle tulee tarjota lisää hänelle relevanttia lukemista, jolloin sivustolla vietetty aika kasvaa. Käytännössä haluamme, että kun käyttäjä on lukenut pilarisivun tärkeästä aiheesta, hän syventyy aiheeseen lukemalla siitä blogin tai artikkelin.

Katso myös webinaaritallenne: Hakukoneoptimointi sisällöntuottajille ja uuden sivuston suunnittelijalle (YouTube)

Perustukset kuntoon suunnittelupöydältä, pienet viilaukset jälkikäteen

Pilarisivuja ja sisältöklustereita voi toki muodostaa sivustolle jälkikäteenkin mutta paras lopputulos saadaan, kun nämä huomioidaan jo verkkopalvelua suunnitellessa. Sivuston palvelukonseptia luodessa mietitään valmiiksi, miten käyttäjää kuljetetaan verkkopalvelussa sisällöstä toiseen ja minkälaisia sisältötyyppejä tarvitaan. Sisältökonseptissa huomioidaan, missä asioissa halutaan profiloitua ja minkälaisia sisältöjä meillä on mahdollista tuottaa. Suunnitellaan myös työkalut, kuten sisältötyypit ja älykkäät keinot, jotka mahdollistavat sisältöklustereiden luomisen mahdollisimman vähällä vaivalla.

Kun perusta on kunnossa, alkaa varsinainen viilaus ja optimointi – ja erityisesti sisällöntuotanto. Hyvä hakukonenäkyvyys ei synny yhdessä yössä eikä ensimmäisellä yrittämällä, vaan se vaatii seurantaa ja parantelua.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun