Verkkopalvelu on niin hyvä kuin sen sisältö on. Sisältötyö on kuin omenapuun kasvatusta: huolehtia vankoista juurista, tukevasta rungosta, tuuheasta lehvistöstä ja kauniista kukista – jotta pääsee poimiman mehevimmät hedelmät.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
- Juuret: Organisaation tahtotila ja käyttäjien tarpeet
- Runko ja oksat: Keskeiset teemat ja rakenne, käyttäjäpolut
- Lehvät ja kukat: Sisältöjen esittäminen verkossa
- Omenat: Tyytyväinen käyttäjä
Kun puhumme verkkopalvelujen sisältötyöstä, puhumme verkkopalvelun palvelukonseptin toteuttamisesta, joka on sisältökonseptin soveltamista ja työkalujen käyttämistä. Palvelukonsepti kertoo, mikä on verkkopalvelun tehtävä ja miten se toimii. Viestintästrategiasta johdettu sisältökonsepti ohjaa sisältöjen tekoa käyttäjille, ja työkalut auttavat sisältöjen esittämistä verkossa.
Kun verkkopalvelun sisältötyö saa omenapuun muodon, sillä on kaksi haaraa, joista toinen keskittyy sisältökonseptin toteuttamiseen ja toinen työkalujen käyttämiseen.
Vankat juuret – tarpeet ja tahtotila
Verkkopalvelun palvelukonseptin ytimessä on kirkastaa organisaation tahtotila ja selvittää käyttäjien tarpeet. Organisaation näkökulmasta mietitään, mikä on verkkopalvelun rooli ja tehtävä sekä mitä, kenelle ja miten verkossa halutaan asioista kertoa – halutaanko antaa tietoa, houkutella asiakkaita tai myydä jotain.
Sisältötyön ytimessä on organisaation tahto ja käyttäjien tarpeet.
Kun tutustumme verkkopalvelun kohderyhmiin ja käyttäjiin, tunnistamme heidän tapojaan ja tiedontarpeitaan ja tiedämme, mitä sisältöä tarvitaan ja miten. Esimerkiksi täsmätietojen tarvitsijat haluavat nopeita reittejä, kun taas selailevat käyttäjät kaipaavat maisemareittejä houkuttelevine sisältönostoineen.
Sisältöjen tunnistamisessa auttavat nykysivuston analysointi, avainsanatutkimus, käyttäjäkyselyt, markkinoinnin ja myynnin data, asiakaspalvelusta kerätyt palautteet sekä avainhenkilöhaastattelut.
Sisältöjen tunnistamisen jälkeen alkaa informaatioarkkitehtuurin hahmotus, jotta verkkopalvelun sisältö on käyttäjille helposti löydettävää ja käytettävää.
Koska puhumme sisältöjen esittämisestä verkossa, tarvitsemme erilaisia sisältötyyppejä, joita ovat esimerkiksi casekuvaukset, uutiset ja yhteystiedot. Sisältötyypit jalostuvat ylläpidon työkaluiksi kuten sivumalleiksi, sivupohjiksi ja sisältöelementeiksi.
Tukeva runko ja tuuheat oksat – sisältörakenne ja käyttäjäpolut
Informaatioarkkitehtuuri konkretisoituu sisältörakenteen ja etenkin päänavigaation luomisena, joka on yksi sisältötyön haasteellisimmista tehtävistä. Jos sisältöä on paljon, ei kannata lähteä tyvestä puuhun vaan etenemään oksista: tunnistaa tärkeimmät sisältökokonaisuudet.
Jos sisältöä on paljon, kannattaa edetä oksista.
Käyttäjäpolut rakennetaan sen mukaan, mitä sisältöjä käyttäjät tarvitsevat polkunsa varrella. Poluilla tarvitaan kiinnostavaa sisältöä tietoisuuden herättämiseksi, tietoa ja vakuuttelua harkinnan tueksi, syventävää tietoa sitoutumisen edistämiseksi sekä asiakkuutta vaalivia ja vahvistavia sisältöjä.
Vehreä lehvistö ja kauniit kukat – sisältöjen tuottaminen verkkoon
Omenapuun lehvistö ja kukat syntyvät, kun sisällöntuottajat tuottavat sisältöjä käyttäjälähtöisesti. Sisältökonsepti ohjaa, millä tyylillä sisältöä muotoillaan ja miten verkossa ylipäätänsä viestitään. Sisältöä tuotettaessa otetaan käyttöön sisällöntuotannon konkreettiset välineet eli sivutyypit, -mallit ja -pohjat, jotta sisällöntuottajat pääsevät luomaan etusivuja, laskeutumissivuja, uutisia tai vaikka palvelusivuja hyödyntäen sisältöelementtien kirjastoa.
Verkkoviestijälle tukea tuovat erilaiset sivumallit ja sisältöelementit.
Sisällöntuottajan tukemiseen kuuluu tuki ja ohjaus verkkosivujen tekemiseen ja sisältöstrategian mukaiseen sisällöntuottoon aina pääviestejä ja äänensävyä myöten – unohtamatta saavutettavia ja hakukoneoptimoituja sisältöjä.
Mehevät omenat – tyytyväinen käyttäjä
Mitä ovat ne sisältötyön hedelmät? Ne kiteytyvät positiiviseen kierteeseen, jossa käyttäjä saa tarvitsemansa tiedon ja osaa toimia oikein. Hänen verkkopalvelukokemuksensa on myönteinen ja organisaatiosta välittyy positiivinen mielikuva. Asiakassuhde lujittuu, ja hän kertoo myönteisestä kokemuksesta muillekin. Ja tulee uudelleen hyvillä mielin verkkopalveltavaksi.
Lisää sisältöä suunnittelusta: Verkkopalvelun suunnittelu on ollut aiheena videomuotoisissa koulutuksissamme usein, erityisesti palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu on ollut suosittu videosarja.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin