We­bi­naa­ri­tal­len­ne: Miten chatbot istuu pal­ve­lu­kon­sep­tii­si?

Katso tallenne

Verkkosivuston nurkasta kurkkaava chatbot voi tekoälyllään antaa sivuston vierailijalle hyviä tai huonoja vastauksia, riippuen ihan siitä, millaisia vastauksia vierailija odottaa botilta saavansa. Chatbotin toimivuus ei siis ole kiinni tekniikasta, vaan odotusten hallinnasta ja chatbotille annetusta roolista. No millaisen roolin tai tehtävän sille botille voi antaa? Webinaarissamme 23.4.2025 tarjottiin siitä havainnollisia esimerkkejä, ja tallenne on vapaasti katsottavissa.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

19.5.2025

Virpi Blom

Tekniikka kannattaa valita konseptin mukaan

Webinaarissa ei eritellä bottiteknologioita eikä tuotteita, vaan esityksessä keskitytään konseptuaalisiin esimerkkeihin siitä, millaisen palvelutehtävän chatbotilleen voi antaa. Sen tehtävän tai botille suunnitellun palvelukonseptin mukaisesti kannattaa tehdä valintansa siitä, millaisella teknologialla tai tuotealustalla chatbotin verkkosivuilleen toteuttaa.

Webinaarin alkuun kuitenkin esitellään lyhyesti se, millä tavoin toisistaan eroavat ”perinteiset” sääntöpohjaiset chatbotit ja viime aikoina huimasti kehittyneisiin generatiivisiin kielimalleihin perustuvat chatbotit. Monet bottituotteet ovat nykyisellään yhdistelmä näistä toimintaperiaatteista ja algoritmeista.

Millaisen roolin chatbot voi sivustolla ottaa?

Webinaarissa käsitellään sitä, miten eri tavoin chatbot voi onnistua palvelemaan verkkosivuston kävijöitä riippuen siitä, pitääkö sen olla aina oikeassa vai saako se vähän säveltää omiaan, pitääkö sen olla automaatti vai keskustelukumppani, tai pitääkö sen antaa täsmävastauksia vai auttaa vierailijaa johonkin suuntaan.

Palveluntarjoajan kannattaa siis miettiä, millaisessa roolissa itse näkee sivustonsa chatbotin, ja sitten botti on syytä valita, opettaa ja kehystää siten, että tuo rooli käy selväksi myös botin käyttäjälle.

Webinaarissa käsiteltiin esimerkkeinä tämän kaltaisia rooleja, jotka ovat tyypillisiä chatboteille:

Robotisoitu asia­kas­pal­ve­li­ja

Hyvin tyypillinen ja perinteinen rooli chatbotille on se, että botti on se asiakaspalvelija, joka väsymättä antaa aina samat vastaukset niihin kysymyksiin, joita asiakkaat useimmin kysyvät.

Kiinnostavatko ERP-järjestelmät? North Patrol on selvittänyt vuoden 2025 aikana Suomessa suosituimpia toiminnanohjausjärjestelmiä.

Selvityksen tulokset julkistetaan keskiviikkona 3.9.2025 webinaarissa. Tilaisuus on ilmainen. Tule mukaan oppimaan ERP-järjestelmien markkinasta ja hyvän järjestelmävalinnan tekemisestä!

Robotisoitu asiakaspalvelija on hyvä palvelija, jos asiakkaiden toistuvat kysymykset tiedetään eivätkä ne ole kovin mutkikkaita.

Informaatikko

Kun verkkopalvelu on todella laaja kirjasto täynnä monimutkaista aineistoa, voi chatbot ottaa kirjastonhoitajan tehtävät ja kaivella kävijän puolesta osuvia vastauksia valtavan tietomateriaalin keskeltä.

Kirjastonhoitaja siis helpottaa verkkosivuilla vierailijan työtä, kun tämän ei tarvitse kaivella etsimäänsä informaatiota verkkosivuja selailemalla. Kirjastonhoitaja on tietysti avuksi vain jos sen antamat vastaukset ovat suunnilleen oikeita.

Kun chatbot voi käydä automaattisesti lueskelemassa ja opettelemassa kirjaston aineistot, voi tämä helpottaa myös oikeiden informaatikkojen työtaakkaa.

Myyjä ja tuo­te­suo­sit­te­li­ja

Yhä useammin chatbotin pitäisi hoitaa myös kaupallisia tehtäviä: edistää myyntiä, suositella tuotteita ja ohjata kävijää löytämään itselleen verkkopalvelusta jotain tilattavaa.

Jos tuotetiedot ovat kunnossa, chatbot voikin toimia hyvän myyjän tavoin ja antaa osuvia tuote-esittelyjä. Toisaalta huonommallakin tuotetietämyksellä chatbot voi tarjota vierailijalle keskustelukumppanin, joka esittelee ylipäätään jotain tuotetarjontaa – monelle asiakkaalle tämäkin riittää.

Kes­kus­te­lu­to­ve­ri ja oman ajattelun sparraaja

Generatiivisiin kielimalleihin perustuvat chatbotit ovat yhä parempia jäljittelemään juttelua kävijän kanssa: asiakas esittää jonkin mieltänsä askarruttavan kysymyksen vapaamuotoisesti, ja chatbot keksii siihen jutun jatkoa joko yleisestä kielimallivarastostaan tai sille annetusta rajatummasta materiaalista.

Tätähän povataan tekoälyn koukuttavimmaksi sovellustavaksi: tekoälylle voi esittää nolostelematta minkä tahansa kysymyksen, ja se säveltää pilvin pimein hyödyllisiä vastauksia kaikesta käytössään olevasta aineistosta. Se, miten hyvin vastaukset palvelevat kysyjää, on kiinni vierailijan odotuksista.

Kuka tarttuu chatbottiin verk­ko­si­vus­tol­la?

Webinaarin loppupuolella käsitellään myös kysymystä siitä, mikä chatbotin rooli verkkosivuilla on suhteessa muihin tiedon etsimisen tapoihin:

  • Joku haluaa omakohtaisesti tulkita verkkosivuille kirjoitettuja tekstejä, joten selailee verkkosivujen valikoita ja linkkejä.
  • Jollain on mielessään tietty tarkka asiasana, joten hän kirjoittaa sen verkkosivuston hakukenttään. (Tai Googleen.)
  • Edelleen on vähän harvinaisempi ja epämääräisempi se käyttäjä, joka kirjoittaa jonkin kysymyksensä tai asiansa chatbotin ruutuun. Kannattaisi varmasti yrittää selvittää, millaista asiaa tämä olisi botilta kysymässä.

Millainen botti mihinkin verk­ko­pal­ve­luun?

Webinaarin lopuksi asiantuntijamme Anna Availa ja Virpi Blom pohtivat sitä, millainen chatbot-konsepti voisi istua erityyppisiin verkkopalveluihin: tietosivustolle, neuvontapalveluun, verkkokauppaan ja brändisivustolle.

Katso we­bi­naa­ri­tal­len­ne:

Miten chatbot istuu palvelukonseptiisi? (YouTube)

Kiinnostuitko we­bi­naa­reis­tam­me?

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Tutustu Virpiin

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun