Verkkosivuston nurkasta kurkkaava chatbot voi tekoälyllään antaa sivuston vierailijalle hyviä tai huonoja vastauksia, riippuen ihan siitä, millaisia vastauksia vierailija odottaa botilta saavansa. Chatbotin toimivuus ei siis ole kiinni tekniikasta, vaan odotusten hallinnasta ja chatbotille annetusta roolista. No millaisen roolin tai tehtävän sille botille voi antaa? Webinaarissamme 23.4.2025 tarjottiin siitä havainnollisia esimerkkejä, ja tallenne on vapaasti katsottavissa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tekniikka kannattaa valita konseptin mukaan
Webinaarissa ei eritellä bottiteknologioita eikä tuotteita, vaan esityksessä keskitytään konseptuaalisiin esimerkkeihin siitä, millaisen palvelutehtävän chatbotilleen voi antaa. Sen tehtävän tai botille suunnitellun palvelukonseptin mukaisesti kannattaa tehdä valintansa siitä, millaisella teknologialla tai tuotealustalla chatbotin verkkosivuilleen toteuttaa.
Webinaarin alkuun kuitenkin esitellään lyhyesti se, millä tavoin toisistaan eroavat ”perinteiset” sääntöpohjaiset chatbotit ja viime aikoina huimasti kehittyneisiin generatiivisiin kielimalleihin perustuvat chatbotit. Monet bottituotteet ovat nykyisellään yhdistelmä näistä toimintaperiaatteista ja algoritmeista.
Millaisen roolin chatbot voi sivustolla ottaa?
Webinaarissa käsitellään sitä, miten eri tavoin chatbot voi onnistua palvelemaan verkkosivuston kävijöitä riippuen siitä, pitääkö sen olla aina oikeassa vai saako se vähän säveltää omiaan, pitääkö sen olla automaatti vai keskustelukumppani, tai pitääkö sen antaa täsmävastauksia vai auttaa vierailijaa johonkin suuntaan.
Palveluntarjoajan kannattaa siis miettiä, millaisessa roolissa itse näkee sivustonsa chatbotin, ja sitten botti on syytä valita, opettaa ja kehystää siten, että tuo rooli käy selväksi myös botin käyttäjälle.
Webinaarissa käsiteltiin esimerkkeinä tämän kaltaisia rooleja, jotka ovat tyypillisiä chatboteille:
Robotisoitu asiakaspalvelija
Hyvin tyypillinen ja perinteinen rooli chatbotille on se, että botti on se asiakaspalvelija, joka väsymättä antaa aina samat vastaukset niihin kysymyksiin, joita asiakkaat useimmin kysyvät.
Kiinnostavatko ERP-järjestelmät? North Patrol on selvittänyt vuoden 2025 aikana Suomessa suosituimpia toiminnanohjausjärjestelmiä.
Selvityksen tulokset julkistetaan keskiviikkona 3.9.2025 webinaarissa. Tilaisuus on ilmainen. Tule mukaan oppimaan ERP-järjestelmien markkinasta ja hyvän järjestelmävalinnan tekemisestä!
Robotisoitu asiakaspalvelija on hyvä palvelija, jos asiakkaiden toistuvat kysymykset tiedetään eivätkä ne ole kovin mutkikkaita.
Informaatikko
Kun verkkopalvelu on todella laaja kirjasto täynnä monimutkaista aineistoa, voi chatbot ottaa kirjastonhoitajan tehtävät ja kaivella kävijän puolesta osuvia vastauksia valtavan tietomateriaalin keskeltä.
Kirjastonhoitaja siis helpottaa verkkosivuilla vierailijan työtä, kun tämän ei tarvitse kaivella etsimäänsä informaatiota verkkosivuja selailemalla. Kirjastonhoitaja on tietysti avuksi vain jos sen antamat vastaukset ovat suunnilleen oikeita.
Kun chatbot voi käydä automaattisesti lueskelemassa ja opettelemassa kirjaston aineistot, voi tämä helpottaa myös oikeiden informaatikkojen työtaakkaa.
Myyjä ja tuotesuosittelija
Yhä useammin chatbotin pitäisi hoitaa myös kaupallisia tehtäviä: edistää myyntiä, suositella tuotteita ja ohjata kävijää löytämään itselleen verkkopalvelusta jotain tilattavaa.
Jos tuotetiedot ovat kunnossa, chatbot voikin toimia hyvän myyjän tavoin ja antaa osuvia tuote-esittelyjä. Toisaalta huonommallakin tuotetietämyksellä chatbot voi tarjota vierailijalle keskustelukumppanin, joka esittelee ylipäätään jotain tuotetarjontaa – monelle asiakkaalle tämäkin riittää.
Keskustelutoveri ja oman ajattelun sparraaja
Generatiivisiin kielimalleihin perustuvat chatbotit ovat yhä parempia jäljittelemään juttelua kävijän kanssa: asiakas esittää jonkin mieltänsä askarruttavan kysymyksen vapaamuotoisesti, ja chatbot keksii siihen jutun jatkoa joko yleisestä kielimallivarastostaan tai sille annetusta rajatummasta materiaalista.
Tätähän povataan tekoälyn koukuttavimmaksi sovellustavaksi: tekoälylle voi esittää nolostelematta minkä tahansa kysymyksen, ja se säveltää pilvin pimein hyödyllisiä vastauksia kaikesta käytössään olevasta aineistosta. Se, miten hyvin vastaukset palvelevat kysyjää, on kiinni vierailijan odotuksista.
Kuka tarttuu chatbottiin verkkosivustolla?
Webinaarin loppupuolella käsitellään myös kysymystä siitä, mikä chatbotin rooli verkkosivuilla on suhteessa muihin tiedon etsimisen tapoihin:
- Joku haluaa omakohtaisesti tulkita verkkosivuille kirjoitettuja tekstejä, joten selailee verkkosivujen valikoita ja linkkejä.
- Jollain on mielessään tietty tarkka asiasana, joten hän kirjoittaa sen verkkosivuston hakukenttään. (Tai Googleen.)
- Edelleen on vähän harvinaisempi ja epämääräisempi se käyttäjä, joka kirjoittaa jonkin kysymyksensä tai asiansa chatbotin ruutuun. Kannattaisi varmasti yrittää selvittää, millaista asiaa tämä olisi botilta kysymässä.
Millainen botti mihinkin verkkopalveluun?
Webinaarin lopuksi asiantuntijamme Anna Availa ja Virpi Blom pohtivat sitä, millainen chatbot-konsepti voisi istua erityyppisiin verkkopalveluihin: tietosivustolle, neuvontapalveluun, verkkokauppaan ja brändisivustolle.
Katso webinaaritallenne:
Miten chatbot istuu palvelukonseptiisi? (YouTube)
Kiinnostuitko webinaareistamme?
- Ennakkotietoa tulevista webinaareistamme (North Patrol)
- Tallenteet aiemmista webinaareistamme (YouTube)
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin