North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Datakatsaus: Suomalaisten suuryritysten verkkopalvelualustat 2024
Kävimme läpi 1000 liikevaihdoltaan suurimman suomalaisen yrityksen verkkopalvelut ja analysoimme yritysten pääsivustojen alustaratkaisut. Vertailimme tuloksia myös viiden vuoden takaiseen selvitykseemme nähdäksemme, millaisia muutoksia eri alustojen markkinaosuuksissa on tapahtunut.
Kolme eniten käytettyä sisällönhallintajärjestelmää olivat WordPress, Drupal ja Optimizely, jotka olivat kärjessä myös viisi vuotta sitten. Contentful ja Hubspot ovat nousseet uusina tuotteina alustojen kärkikymmenikköön sijoille 6 ja 7. Aiemmin neljänneksi eniten käytetty alusta Liferay on pudonnut kärkikymmeniköstä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Top 1000 -yritysten verkkopalveluista 89 % perustui jonkin sisällönhallintajärjestelmän käyttöön, ja 4 % perustui johonkin verkkokauppatuotteeseen. Vajaat 3 % verkkopalveluista oli täysin räätälöityjä ratkaisuja. Ratkaisumallien kirjo on edelleen suuri, sillä top 1000 -yritysten pääsivustoilta tunnistettiin peräti 95 eri alustatuotetta. Toteutustapaa ei tunnistettu n. 4 prosentissa sivustoja.
Yleisimmät alustat suuryrityksissä
Kolme eniten käytettyä järjestelmää olivat WordPress, Drupal ja Optimizely, ja yli puolet selvityksessä mukana olleista yrityksistä käytti jotakin kärkikolmikon tuotteista. Kolmen kärki oli sama kuin viisi vuotta sitten tekemässämme selvityksessä, mutta markkinaosuuksissa on havaittavissa myös merkittäviä muutoksia. Contentful ja Hubspot ovat nousseet uusina tuotteina kärkikymmenikköön. Kymmenen eniten käytetyn tuotteen yhteenlaskettu osuus oli noin 75 % selvityksessä mukana olleista verkkopalveluista.
1. WordPress 39,9 %
WordPress on maailman suosituin avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä. WordPress on alun perin kehitetty blogialustaksi, mutta sitä on alettu käyttää yhä suurempien ja vaativampien sivustojen alustana. Sen suosion taustalla ovat edullisuus, helppokäyttöisyys, laaja toimittajakenttä ja kehittäjäyhteisö sekä erilaisten lisäosien mittava määrä.
WordPress kattaa lähes 40% kaikista selvityksessä analysoiduista suuryritysten verkkopalveluista. Vuonna 2019 sen osuus oli 27,9 %, joten sen osuus on noussut viimeisen viiden vuoden aikana yli 10 prosenttiyksikköä.
2. Drupal 10,8 %
Drupal on toinen suosittu avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä. Se on tunnettu monipuolisista ja joustavista ominaisuuksistaan. Se soveltuu erityisesti laajoihin ja monimutkaisiin verkkosivustoihin, joissa tarvitaan hienojakoista käyttäjähallintaa ja muokattavia sisältötyyppejä.
Drupalin osuus suurten yritysten verkkopalveluista on laskenut 10,8 %:sta (2019) nykyiseen 9,5 %:iin (2024). Vaikka osuus on hieman pienentynyt, on Drupal säilyttänyt asemansa erityisesti suurissa, monimutkaisissa verkkopalveluissa.
3. Optimizely 8,4 %
Optimizely (ent. Episerver) on kaupallinen sisällönhallintajärjestelmä ja digitaalisen asiakaskokemuksenhallinnan alusta (DXP, Digital Experience Platform). Optimizely tarjoaa laajan valikoiman työkaluja verkkosivustojen ja digitaalisen asiakaskokemuksen hallintaan. Optimizely on suosittu erityisesti suurten, kansainvälisesti toimivien yritysten keskuudessa.
Optimizelyn osuus on laskenut hieman, vuoden 2019 10,4 %:sta nykyiseen 8,4 %:iin. Tämä lasku selittynee ainakin osittain Optimizelyn pilviversion nousseilla hinnoilla, minkä vuoksi myös osa suomalaisista yritysasiakkaista on etsinyt kustannustehokkaampaa alustaratkaisua.
4. Adobe Experience Manager 5,4 %
Adobe Experience Manager on kaupallinen DXP- alusta, joka on suunniteltu laajoille, monikielisille verkkosivustoille ja digitaalisen asiakaskokemuksen hallintaan.
Adobe Experience Managerin osuus on kasvanut hieman, 3,3 %:sta (2019) 5,4 %:iin (2024). Suurin osa suomalaisista Adobe Experience Manager -sivustoista on kuitenkin kansainvälisten organisaatioiden suomalaisia tytäryhtiöitä, jotka ovat siirtyneet käyttämään konsernin yhteistä alustaa. Suomessa Adobe Experience Managerilla toteutetaan edelleen hyvin vähän projekteja.
5. Sitecore CMS 2,7 %
Sitecore on kaupallinen digitaalisen asiakaskokemuksen alusta (DXP), joka yhdistää sisällönhallinnan, markkinoinnin ja analytiikan yhteen järjestelmään. Sitecore on suosittu suurten yritysten keskuudessa, jotka vaativat kattavia ominaisuuksia monikielisiin myynti- ja markkinointivetoisiin verkkopalveluihin.
Sitecoren osuus suomalaisten suuryritysten verkkopalveluista on hieman laskenut 3,5 prosentista (2019) nykyiseen 2,7 prosenttiin (2024).
6. Contentful 2,5 %
Contentful on Suomessa yleisimmin käytetty rajapintalähtöinen sisällönhallintajärjestelmä, jossa sisältö toimitetaan käyttäjille API-rajapintojen kautta. Contentful on suosittu erityisesti ohjelmistokehittäjien keskuudessa, ja se on suunniteltu tukemaan täysin räätälöityjä käyttöliittymäratkaisuja.
Contentfulin käyttö Suomessa on kasvanut merkittävästi. Vuonna 2019 sen osuus oli vain 0,6 % suurten yritysten sivustoista, mutta vuonna 2024 sen osuus on noussut jo 2,5 prosenttiin.
7. HubSpot 2,1 %
HubSpot on SaaS-alusta, joka tarjoaa laajan kirjon työkaluja asiakassuhteiden hallintaan (CRM) ja markkinoinnin automaatioon. HubSpot Content Hub (ent. CMS Hub) on Hubspotin tarjoama sisällönhallintajärjestelmä. Se soveltuu erityisesti yrityksille, jotka arvostavat sisällönhallintaan integroitua markkinoinnin automaatiota ja CRM-toimintoja.
HubSpotin markkinaosuus suureten yritysten sivustoilla on noussut vuoden 2019 vaatimattomasta 0,4 prosentin osuudesta 2,1 prosenttiin vuonna 2024.
8. Adobe Commerce 2,1 %
Adobe Commerce (ent. Magento) on laaja ja monipuolinen verkkokauppa-alusta, joka tarjoaa monipuoliset ominaisuudet erityisesti suurille ja monimutkaisille verkkokaupoille. Se sopii hyvin sekä B2B- että B2C-kaupparatkaisuihin.
Adobe Commercen osuus on pysynyt suhteellisen vakaana viiden vuoden tarkastelujaksolla, ollen noin kahden prosentin tasolla suuryritysten verkkopalveluista. Sen suosio on erityisen vahvaa suurten verkkokauppojen parissa. Jos selvityksen aineistoa tarkastellaan pelkästään suurten yritysten verkkokauppojen osalta, on Adobe Commercen osuus noin 20 %.
9. Crasman Stage 1,4 %
Crasman Stage on kotimainen julkaisujärjestelmä, joka sisältää myös tuotetiedonhallinnan ominaisuuksia. Crasman Stagen osuus sivustojen alustana on ollut hienoisessa laskussa, ja tuotteen kehittäjä Crasman on ottanut tarjoomaansa oman tuotteensa rinnalle myös muita alustatuotteita. Sen markkinaosuus suurten yritysten sivustoista laski 2,0 prosentista (2019) 1,4 prosenttiin (2024).
10. TYPO3 1,0 %
TYPO3 on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti yritystason verkkosivustoille ja intraneteille. Se tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia, kuten monikielisyyden, monisivustotuen, joustavan laajennettavuuden ja tehokkaat työkalut sisällön hallintaan. TYPO3:n markkinaosuus suurista sivustoista on laskenut hieman 1,4 prosentista (2019) 1,0 prosenttiin (2024).
11. Umbraco 1,0 %
Umbraco on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä (CMS), joka on rakennettu Microsoftin .NET-teknologioilla. Se mahdollistaa verkkosivustojen ja sovellusten kehittämisen tarjoamalla joustavan alustan sisällön hallintaan. Umbraco tukee monikielisyyttä, laajennettavuutta ja integrointia erilaisiin järjestelmiin. Sen markkinaosuus suuryritysten sivustoista on viiden vuoden tarkastelujaksolla pysynyt lähes ennallaan 1 prosentin suuruusluokassa.
12. Liferay 1,0 %
Liferay on portaalialusta, joka on Suomessa ollut suosittu myös verkkopalveluiden sisällönhallintaratkaisuna. Liferayn vahvuutena on mm. kyvykkyys monimutkaisiin asiointiratkaisuihin, mutta näitä ominaisuuksia on käytetty suomalaisilla Liferay-sivustoilla melko rajallisesti. Liferayn markkinaosuus on vähentynyt yrityssivustoilla merkittävästi viime vuosina, noin 4 prosentista (2019) nykyiseen yhteen prosenttiin (2024).
13. Muut tuotealustat 16,2 %
Tähän ryhmään kuuluu sekalainen joukko erilaisia sisällönhallintajärjestelmiä ja verkkokauppatuotteita. Selvityksessä tunnistettiin 1000 suurimman yrityksen sivustoilta peräti 83 muuta alustatuotetta, joista 49 oli käytössä ainoastaan yhden yrityksen sivustolla. Muiden alustojen yhteenlaskettu markkinaosuus on vähentynyt hieman 19 prosentista (2019) 16,2 prosenttiin (2024).
Tässä ryhmässä eniten suurten yritysten verkkopalveluissa käytettyjä alustoja olivat sisällönhallintatuotteista mm. Concrete CMS, Sitefinity, SDL Tridion ja DatoCMS sekä verkkokauppa-alustoista mm. SAP Commerce Cloud, Intershop ja Shopify.
14. Räätälöity JavaScript-ratkaisu 2,5 %
2,5 % analysoiduista sivustoista oli sellaisia, joille ei voitu tunnistaa mitään tiettyä alustateknologiaa, mutta niiden esityskerros perustui JavaScript-sovelluksiin. Tallaisten täysin räätälöityjen ratkaisujen osuus sivustoista hieman vähentynyt viime vuosina. Vuonna 2019 niiden osuus oli 3,9 %.
Muutokset markkinaosuuksissa ovat hitaita
Kun tarkastellaan eri alustojen markkinaosuuksien muutoksia suuryritysten sivustoilla vuodesta 2019 vuoteen 2024, ovat muutokset markkinassa oikeastaan hämmästyttävän hitaita. Osittain hidas muutosvaihti selittyy sillä, että isoilla verkkosivustoilla tyypillisesti pitkä elinkaari, jolloin alustat vaihtuvat hitaasti. Yleisillä alustoilla myös vahva toimittajakenttä, joka ylläpitää niiden markkinaosuutta, kun taas uusien tuotteiden tulo melko vakiintuneelle sisällönhallintamarkkinalle on vaikeaa.
Kolmen yleisimmän tuotteen kärki on pysynyt viiden vuoden tarkastelujaksolla ennallaan. WordPressin kasvu jatkuu vahvana myös suuryritysten sivustoilla, vaikka sen osuus ei niissä olekaan aivan yhtä suuri kuin koko Suomen markkinoilla. Myös Drupal ja Optimizely ovat pitäneet pintansa suurissa yrityksissä, vaikka niiden osuus onkin hieman hiipunut.
Kaupalliset, laajat DXP-alustat (Optimizely, Adobe, Sitecore) ovat käytössä erityisesti kansainvälisissä suuryrityksissä. Näistä alustoista eniten markkinaosuuttaan on kasvattanut Adobe Experience Manager, mikä selittyy lähinnä sillä, että suurten kansainvälisten yritysten suomalaiset tytäryhtiöt ovat siirtyneet käyttämään konsernin yhteistä Adobe-sisällönhallintaratkaisua.
Contentful ja Hubspot ovat nousseet viiden viime vuoden aikana kymmenen yleisimmin käytetyn alustan joukkoon suomalaisissa suuryrityksissä. Contentfulin nousu kuudenneksi heijastelee laajemminkin kiinnostusta rajapintalähtöisiin sisällönhallintajärjestelmiin. Hubspotin nousu seitsemänneksi yleisemmäksi tuotteeksi taas heijastelee lisääntynyttä kiinnostusta markkinointiautomaation ratkaisuihin.
Liferayn käyttö verkkopalvelualustana on selvästi hiipumassa, ja sen osuus suuryritysten verkkopalveluista on pudonnut neljäsosaan viiden vuoden takaisesta, mikä on pudottanut sen sijalta neljä sijalle kaksitoista. Kymmenen kärjestä on viidessä vuodessa pudonnut myös Liana CMS, jolla ei ilmeisesti enää tehdä lainkaan uusia projekteja ainakaan suurille yrityksille.
North Patrol auttaa asiakkaitaan arkkitehtuurin suunnittelussa, vaihtoehtoisten toteutusmallien tunnistamisessa ja sopivimpien teknologioiden valinnassa. Pyrimme työssämme valitsemaan ratkaisuja, jotka vastaavat vaatimuksiin, ovat kestäviä ja kustannustehokkaita. Tutustu palveluihimme teknologiaratkaisuiden tueksi.
Kuinka selvitys tehtiin?
North Patrol päivitti tänä vuonna laaja analyysin 2 500 eri organisaation verkkopalveluista ja niiden toteutusteknologoista. Tähän artikkeliin valittiin mukaan 1000 liikevaihdoltaan suurimman suomalaisen yrityksen pääsivustot, tavoitteena tunnistaa näiden pääasiallinen alustateknologia.
Teknologioiden analysoinnissa hyödynnettiin BuiltWith-palvelun maksullista rajapintaa. Tämän lisäksi tarkkuutta täydennettiin muiden teknologiatutkien analyyseillä sekä North Patrolin asiantuntijoiden tekemällä manuaalisella analysointityöllä. Vertailimme myös tuloksia viisi vuotta sitten tekemäämme vuoden 2019 vastaavaan selvitykseen.
North Patrolin vuonna 2024 tekemän web-teknologia-analyysin tuloksia käsitellään eri näkökulmista myös näissä datakatsauksissa:
Selvityksen tehnyt North Patrol Oy on IT-toimittajista ja teknologioista riippumaton asiantuntijayhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan tietojärjestelmiä ja kilpailuttamaan toteutuskumppaneita. Selvitys on North Patrolin itsensä rahoittama ja toteuttama.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
DI Sami Kalanen on hankesuunnittelun, vaatimusmäärittelyjen ja kilpailutuksien asiantuntija. Sami konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita projektien kilpailuttamisessa ja toimittajan työn valvonnassa. Hänen erityisalueitaan ovat mm. laajat, teknisesti haastavat verkkopalveluprojektit sekä julkishallinnon kilpailutukset.
Sami on työskennellyt verkkopalveluprojektien parissa 90-luvun puolivälistä lähtien. Aiemmassa työhistoriassaan Sami on toiminut mm. suuressa teollisuuskonsernissa verkkopalveluiden tilaajana, johtotehtävissä verkkopalveluja toimittavissa yrityksissä, puolueettoman konsultointitoimiston toimitusjohtajana ja partnerina sekä teleoperaattorin tuotepäällikkönä.
Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.
Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Emme myy koodausta emmekä lisenssejä
Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.