Haloo HR, täyttääkö intranet tavoitteesi?

HR:llä on työssään käytössä monipuolisia digitaalisia keinoja huolehtiessaan yhdessä viestinnän ja tietohallinnon kanssa työntekijöiden digitaalisestä työntekijäkokemuksesta. Yksi tärkeä palanen siitä on varattu intranetille, joka on hyvä tuntea.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

21.8.2024

Anna Availa

Intranetin merkitys on viime vuosina muuttunut, koska

  • Organisaation sisäisiä kanavia on paljon eikä työyhteisöllä ei ole enää yhteisiä kanavia. Työntekijöillä on käytössään paljon niin virallisia kuin epävirallisia erillisiä sovelluksia. Esimerkiksi vuorovaikutus ja eri työryhmien tiedon jakaminen on Teamsissa tai Slackissä ja oman ryhmän kanssa viestitään vaikka WhatsAppissa. Eri kanavien käyttäjät haluttaisiin saada yhteisen ”nuotion” äärelle.
  • Ylipäätänsä suhtautumisemme eri välineisiin ja tapamme käyttää eri järjestelmiä on muuttunut. Henkilökohtaisessa elämässämme olemme tottuneet siihen, että valitsemme ensin kanavan ja vastaanotamme sieltä viestejä, mitä se sitten tarjoaakaan. Viestinnässä taas on lähdetty siitä, että lähtökohtana on viesti, jota julkaistaan sopivassa kanavassa. Hyvässä tapauksessa työntekijä ja viesti kohtaavat samassa kanavassa.
  • Jos välineeseen ei luoteta, ei luoteta myöskään sen sisältöön. Jos intranet koetaan tylsänä staattisen ja vanhentuneen tiedon hautausmaana, sitä ei käytetä, vaan valitaan mielenkiintoisempia tai helpompia keinoja tiedon saamiseen, kuten kysytään kaverilta tai soitetaan asiantuntijalle.
  • Työn tekeminen on karannut intranetin ulottumattomiin, joko Teamsiin tai muihin järjestelmiin, jossa tehdään itse työ ja viestitään siihen liittyvistä asioista. Intranetin sisällön on oltava kiinnostavaa, jotta sinne haluttaisiin erikseen mennä.
  • Henkilöstölehtiä lopetetaan, mutta tarve työyhteisön onnistumisien välittämiseen ei ole hävinnyt. Työntekijät tarvitsevat tarinoita kerrottavakseen omasta työpaikastaan.

Työntekijä arvioi organisaation arvoja näkemällä, miten organisaatio oikeasti toimii.

Odotukset sisäistä viestintää ja sitä kautta intranetiä kohtaan ovat myös muuttuneet. Organisaatioilta odotetaan vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Työntekijä haluaa arvioida, vastaavatko organisaation arvot omia. Jotta arvioinnin voi tehdä, on tiedettävä, miten organisaatio oikeasti toimii. Tällöin sisällön ei voi tulla vain ylhäältä alaspäin. Työntekijälle on tärkeää luottaa omaan työnantajaansa

HR huolehtii työyhteisöstä ja työntekijästä

HR on henkilöstöresurssien hallintaa ja kehittämistä, ja sen tehtäviksi voidaan intranetin(kin) näkökulmasta tunnistaa koko työyhteisöä koskevaksi

  • Yhteisten pelisääntöjen ja käytäntöjen välittäminen
  • Yhteenkuuluvuuden ja me-fiiliksen luominen
  • Vahvan yrityskulttuurin ja hyvän työnantajamielikuvan rakentaminen
  • Strategisen suunnan ja nykytilan näyttäminen

Jokaista työntekijää koskevaksi

  • Työsuhteeseen liittyvien asioiden ohjeistaminen ja tukeminen
  • Työpaikkaan ja työtehtäviin sitouttaminen ja innostaminen
  • Hyvän työntekijäkokemuksen syntymisen edesauttaminen
  • Itsensä arvostetuksi ja merkitykselliseksi tunteminen.

Miten intranet voisi omalta osaltaan mahdollistamassa näiden tavoitteiden täyttymistä?

Intranetin sisällöistä iso osa henkilöstöön liittyvää

Työyhteisön näkökulmasta intranetissä on sisältöjä, jotka koskevat kaikkia työntekijöitä. Työntekijälle intranetissä on sisältöjä, jotka auttavat häntä tekemään työtään tai liittyvät hänen työsuhteeseensa.

Intranet on paikka yhteisten koko henkilöstöä ja organisaatio käsittävien sisältöjen esittämiseen verkossa, on kyse sitten ohjeista, käytännöistä, työkaluista tai ajankohtaisesta viestinnästä.

Nämä sisällöt liittyvät usein

  • Omaan työsuhteeseen, kuten työaikaan, lomiin, palkkoihin, matkustamiseen
  • Osaamisen kehittämiseen, kuten kehityskeskusteluihin, työkiertoon, koulutuksiin
  • Työhyvinvointiin, kuten työterveyteen, työsuojeluun
  • Sisäisiin palveluihin, kuten tietohallintoon, taloushallintoon ja viestintään
  • Organisaatioon ja toimialoihin sekä yksiköihin ja tiimeihin

Osaa intranetin sisällöistä työntekijä tarvitsee usein – jopa päivittäin – ja osa ei kosketa häntä lainkaan.

Suurin osa intranetin sisällöistä on HR:n tuottamaa ja omistamaa. Usein niiden ensisijainen tehtävä on informoida, mutta samalla ne ovat kertomassa, millaista työyhteisössä on toimia, ja välittämässä fiilistä siitä, millaista työyhteisössä on tehdä töitä yhdessä. Yhteisöllisyyden yksittäiset keinot läpileikkaavat kaikki sisältöteemat.

Intranetin sisällöt voidaan järjestää monella eri tapaa. Sen konseptillisessa kärjessä voidaan korostaa esimerkiksi ohjeita, uutisia, työntekemistä tai yhdessäoloa intranetin ollessa vaikka ohjepankki, uutiskeskus tai kahvihuone.

Työntekijyyden edistäminen nousussa

Intranetin sisällöt voidaan nähdä työntekemistä tukeviksi ”Kuinka teen työtäni?” ja työtekijyyttä edistäväksi ”Millaista on olla töissä?”. Työntekemistä tukevat asiat ovat tyypillisesti konkreettisia, kuten miten teen matkalaskun tai miten toimin lapsen sairastuessa; työntekijyyttä tukevat asiat taas abstraktisempia, koska puhutaan työssä viihtymisestä tai sitoutumisesta työhön ja työyhteisöön.

Intranetissä helppo julkista poliitikkoja, ohjeita ja uutisia; vaikeampi tehtävä onkin työntekijyyden tukeminen verkkoviestinnän keinoin.

Työntekijyyden kokemista intranetissä on pyritty edistämään lisäämällä osallistumista ja sitä kautta tekemään intraneteistä yhteisöllisempiä. Intranetit mahdollistavat paljon erilaisia keinoja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Osallistumisen keinot ovat tyypillisesti enemmän kevyitä, matalan kynnyksen toimintaa kuten peukutuksia, äänestyksiä tai kommentointia. Jatkossa uusien työntekijäsukupolvien myötä on varauduttava siihen, että työntekijyyden kokeminen liittyy enemmänkin siihen, miten työntekijät voivat arvioida työnantajansa vastuullisuutta ja luotettavuutta ja sitä sopivatko ne omiin arvoihin. Organisaatio on yhtä kuin todellinen toiminta, jota intranet välittää silloin, kun kuka tahansa työntekijä voi siitä kertoa.

  1. Kiedo intranet yhdeksi, tärkeäksi HR:n välineeksi
  2. Tunne ja hyödynnä intranetin mahdollisuudet
  3. Ota omistajuus intranetistä
  4. Ole aktiivinen intranetiä ja sen konseptia luotaessa ja uudistettaessa
  5. Osallistu viestinnän palavereihin, sillä niissä mietitään intranetin sisältöjä

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun