Verkkopalvelu 3.0 rakennetaan perusratkaisuilla ja täsmätyökaluilla

Katso tallenne

Verkkopalvelujärjestelmien lukumäärä on räjähtänyt organisaatioissa. Enää ei nähdä verkkopalveluissa isoja monoliittejä, vaan useita eri täsmätyökaluja, joiden taustalla pyörii jokin perusratkaisu, kuten WordPress. Monenlaisilla ratkaisuilla voidaan tehdä huikeita juttuja, eikä kaikilla ei ole sama paletti käytössä. Olemme siirtyneet webin kolmanteen vaiheeseen, web 3.0:aan tai tekemisen aikakauteen, joka avaa ovia myös erilaisille Saas-palveluille.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Verkkopalvelut ovat työvälineitä, joilla palvellaan liiketoiminnan tarpeita

Ensimmäinen iso mullistus verkkopalveluiden teknologioissa tapahtui 2000-luvun alussa, jolloin luovuttiin staattisista verkkosivustoista ja julkaisujärjestelmät tulivat markkinoille. Uusien työkalujen myötä siirryttiin dynaamisempaan julkaisemiseen, joka kuitenkin oli yksisuuntaista. Organisaatioiden viestintä keskittyi vahvasti omaan verkkosivuston sisältöihin ja sen kehittämiseen.

Tätä aikakautta jatkui teknologia-asiantuntija Perttu Tolvasen mukaan noin 10 vuotta, jonka jälkeen sisällöntuotantoa siirrettiin organisaatioiden omilta verkkosivuista enemmän sosiaalisiin kanaviin kuten Facebookiin, Instagramiin, blogeihin. Tätä aikakautta Tolvanen nimittää web 2.0:ksi tai jakamisen aikakaudeksi.  Verkkosisältöjen tekeminen muuttui ja siitä tuli monikanavaisempaa. Sisältöjä tuotettiin monelle eri alustalle, ja silloin mietittiin myös, kuoleeko organisaatioiden omat sivustot kokonaan.

Nyt eletään verkkopalveluissa jälleen sisältöjen kulta-aikaa. Sen sijaan, että jätetään omat sisällöt sosiaalisten medioiden algoritmien armoille, rakennetaan enemmän omaa mediaa ja markkinointipolkuja ja aktivointeja mietitän omien sisältöjen kautta. Myös liiketoiminta on entistä kiinnostuneempi verkosta, ja verkkopalveluissa panostetaan nykyisin yhä enemmän toiminnallisuuksiin – asioimiseen ja ostamiseen, tai vähintään näiden tukemiseen. Sivustot ovat tänä päivänä työvälineitä ja tämä avaa oven myös erilaisille Saas-palveluille.

WordPress on verkkopalveluiden pragmaattinen Skoda Octavia

Suomalaisissa organisaatioissa avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat suosiossa, ja Perttu Tolvasen mielestä tämä heijastaa hyvin suomalaista kulttuuria, jossa sivuston kehitys halutaan pitää omissa käsissä, elinkaari on ennustettavissa ja kustannukset tiedossa. Avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat Tolvasen mielestä perusteknologiaa, jonka nousu alkoi samassa yhteydessä, kun tekeminen siirtyi pois omilta sivustoilta sosiaalisen median sivustoille, web 2.0 yhteydessä.

Avoimen lähdekoodin järjestelmiä hankitaan Tolvasen mukaan usein pragmaattisista syistä. Ne ratkaisevat perusrapeita monelle. WordPress ja Drupal ovat Suomessa nousseet kukkulan kuninkaiksi, ja molemmat edustavat Tolvasen mukaan perusteknologioita, joille löytyy vankka käyttäjäkunta.

Tolvanen rinnastaakin Suomen suosituimman julkaisujärjestelmän WordPressin Skoda Octaviaan – se on pragmaattinen järkivalinta, joka palvelee suurinta osaa organisaatioiden tarpeita. WordPressin ja Drupalin rinnakkaiskäyttö on myös Tolvasen mukaan yleistä, esimerkiksi niin, että pääsivusto tehdään Drupalilla ja pienemät sivustot WordPressillä.

Siistejä juttuja perusratkaisuilla

WordPress on kehittynyt hurjasti sen alkuajoilta, ja nykyisin se taipuu jo todella monipuolisiin tarpeisiin. WordPressin ympärille on syntynyt huikea ekosysteemi ja nykyisin on valtavasti erilaisia laajennuksia saatavilla. Perttu Tolvanen näkee WordPressissä samoja ilmiöitä kuin Linuxissa. Loppukäyttäjälle ei näy, että hän käyttää WordPressiä, mutta se on siellä taustalla. Tolvanen näkee, että WordPressillä on hyvä mahdollisuus pikkuhiljaa kehittyä perusteknologiaksi, jonka päälle rakennetaan huikeita juttuja.

WordPress on kuin Linux – loppukäyttäjä ei tiedä, että se on taustalla

WordPress on arkkitehtuurinäkökulmasta todella joustava. Ydin on pieni, se on modulaarinen ja palasista kasattava ja siihen kylkeen voidaan räätälöidä vaikka mitä. Tämä avaa Tolvasen mukaan entisestään ovia Saas-palveluille. Tolvanen katsookin mielenkiinnolla pieniä haastajia. Markkinoille tulee todella paljon täsmäratkaisuja eri tarpeisiin, ja ne tulevat Tolvasen mukaan ottamaan suurempaa roolia tulevaisuudessa. Eurooppa laahaa tässä vähän perässä, sillä meillä on tietosuojasääntely tiukkaa, mutta Yhdysvalloissa Saas-palvelut ovat olleet jo pitkään suosiossa.

Järjestelmien lukumäärä on Tolvasen mukaan jo nyt räjähtänyt ja se on hänen mukaansa saas-vallankumouksen ansiota tai syytä. Sosiaalinen media oli ensimmäisiä, joita otettiin netin rinnalle. Järjestelmien määrä on tästä kasvanut, ja työkaluja on monessa organisaatiossa todella paljon. Samanaikaisesti liiketoiminta on kiinnostunut enemmän verkkopalveluista. Halutaan tuoda verkkoon palveluita, jotka palvelevat liiketoiminnan tarpeita.

Suunnittelu korostuu, kun rakennetaan palasista

Julkaisujärjestelmä on vain yksi komponentti verkkopalvelu-uudistuksissa. Eri koreista poimitaan työvälineitä, joita yhdistelemällä nivotaan juuri omalle organisaatiolle järkevä kokonaisuus. Tolvasen mukaan ensin pitää katsoa, mitä järjestelmiä omassa organisaatiossa on käytössä. On tarkasteltava omaa järjestelmäarkkitehtuuria ja eri olemassa olevien järjestelmien roolia kokonaisuutena.

Tärkeintä ei ole mikä on paras järjestelmä yleisesti, vaan mikä sopii parhaiten meidän ympäristöömme ja tarpeisiimme.

Tässä korostuu Tolvasen mukaan kokonaisuuden hallinta ja hän korostaakin suunnittelun merkitystä – kannattaa aloittaa suunnittelulla ennen kuin koodataan tai ostetaan mitään järjestelmää. Tarvitaan paljon koordinointia ja palvelupolkuja pitää suunnitella eri järjestelmien yli.

Oman organisaation lähtökohta on Tolvasen mukaan avain – se mikä toimii kaverilla ei välttämättä toimi meillä. Kunhan paletti on meille sopiva, sillä voidaan tehdä hienoja juttuja.


Asiantuntijamme Perttu Tolvanen kävi vieraana Liana Techin webinaarissa 8.2.2023 puhumassa verkkosivustojen teknologioiden kehityksestä. Tämä kirjoitus on tiivistelmä kyseisestä webinaarijaksosta. Mikäli aihe kiinnostaa, voit käydä katsomassa webinaaritallenteen Lianan verkkosivuilta tai suoraan Youtubesta.


PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Markkinointi verkossa

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun