Verkkosivuston käyttö ei ala etusivulta, vaan käyttäjät laskeutuvat jollekin satunnaiselle sivulle Googlesta, somesta, uutiskirjeestä tai mistä tahansa linkistä. Siitä alkaa käyttäjän palvelupolku, jonka pitäisi ohjata vierailija määrätietoisesti siihen palveluun, joka hänelle halutaan tarjoilla.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Kuinka tällaista palvelupolkua lähdetään suunnittelemaan ja luomaan? Mitä se vaatii verkkosisällön suunnittelijalta? Näitä kysymyksiä käsiteltiin webinaarissamme 25.1.2023.
Asiantuntijamme Virpi Blom ja Perttu Tolvanen puivat webinaarikeskustelussaan sitä, millä tavoin verkkosivuston konseptin, vuorovaikutuksen ja käyttökokemuksen suunnitteluun vaikuttaa se, että lähtökohdaksi otetaan käyttäjän tilanne tietyn palvelun tarpeessa.
Webinaarissa tarjottiin näkemyksiä, esimerkkejä ja käytännön vinkkejä siitä, millä tavoin käyttäjäpolkujen hahmottaminen voi toimia lähtökohtana verkkosivuston suunnittelussa.
Webinaarissa käsitellyt aiheet
Webinaarissa tarkasteltiin tällaisia verkkosivuston suunnittelijaa hetkauttavia asioita:
- Suunnittelijan näkökulman painopiste on kääntynyt sisältöjen hierarkioista käyttäjän kokemukseen.
- Verkkosivujen käyttöpolku on vain pieni pätkä palvelun asiakaspolun varrella.
- Miltä sivulta palvelupolku alkaa? Ihan miltä tahansa sivulta.
- Palvelupolkua ei voi suunnitella, jos ei tiedä sitä, millaisessa tilanteessa kävijä tulee eikä sitä, mihin kohteeseen tuo kävijä halutaan ohjata.
- Edelleen ollaan perustavissa palvelukonseptin kysymyksissä: on tunnistettava kohderyhmät ja tavoitteet näiden suhteen.
- Kohderyhmistä johdetaan käyttäjäprofiileja tai käyttäjäpersoonia. Persoonia tai profiileja on usein hedelmällisintä käsitellä suunnittelutyössä käyttäjätilanteiden kautta.
- Kuinka sellainen käyttäjätilanne keksitään?
- Miten ne käyttäjätilanteet esitetään verkkosivuilla?
- Miten käyttäjä tunnistaa oman tilanteensa?
- Miten palvelupolkua käyttäjätilanteesta eteenpäin voidaan ryhtyä suunnittelemaan?
- Kuinka sellaista polkua pystyy mallintamaan?
- Mitä palvelupolkujen hahmottamisesta seuraa?
- Miten se vaikuttaa verkkosivujen suunnitteluun?
- Mihin palvelupolku päättyy?
- Kenen pitää huolehtia siitä, että palvelupolut ovat verkkosivustolla kunnossa?
- Millä tavoin tämä muuttaa sisällöntuottajan roolia?
Katso webinaari videolta
Webinaarin tallenteen kokonaiskesto on 60 minuuttia.
Katso tallenne webinaarista (YouTube)
Webinaarin osa 2 pidetty 29.3.2023
Palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu sai lisää käsittelyä, kun asiantuntijamme keskittyivät niihin komponentteihin, esitystapoihin ja sisältöelementteihin, joita palvelupolun varrelle pitää suunnitella auttamaan käyttäjää suunnistamisessa.
Palvelupolulla kulkevan käyttäjän on pystyttävä nopeasti hahmottamaan, mistä on kyse siinä näkymässä, jota hän juuri katselee, ja tunnistamaan toimintavaihtoehdoista, mitä hänen nyt kannattaisi tehdä.
Mistä siis milloinkin on kyse? Sisältöjen esitystavat on syytä valita sen mukaan, onko sivun tarkoituksena…
- Esitellä valintavaihtoehtoja
- Sysiä käyttäjää eteenpäin johonkin suuntaan
- Vakuuttaa ja todistaa osaamisesta & uskottavuudesta
- Houkutella ja innostaa käyttäjää lukemaan lisää
- Syventää käyttäjän ymmärrystä tietoaineistoilla
- Antaa toimintaohjeita
- Saada käyttäjä toimimaan
Näihin sivujen tai sisältökomponenttien funktioihin etsivät asiantuntijamme Perttu Tolvanen ja Virpi Blom parhaita/yleisimpiä käytäntöjä palvelupolkulähtöisen verkkopalvelusuunnittelun webinaarin jatko-osassa.
Katso webinaari videolta
Katso tallenne: Palvelupolkulähtöinen verkkopalvelun suunnittelu, osa 2 (YouTube)
Tutustu myös muihin North Patrolin webinaareihin
North Patrol järjestää säännöllisesti webinaareja, joissa esitellään uusimpia oivalluksia sekä myös vakiintuneita parhaita käytäntöjä kaikilta osaamisalueiltamme.
Verkkopalvelujen käyttökokemuksen suunnittelun alueelta asiantuntijamme ovat pitäneet webinaarisarjaa, jossa on pohdiskeltu käytännön standardeja verkkosivustojen käyttöliittymissä, hakutoiminnoissa, navigointimekanismeissa ja mobiilinavigoinnissa.
Tallenteet näistä aiemmista webinaareista löytyvät YouTube-kanavaltamme:
Ennakkotiedot North Patrolin tulevista webinaareista löytyvät verkkosivustoltamme: https://northpatrol.fi/webinaarit
Lue lisää laadukkaiden verkkopalveluiden suunnittelusta: Hyvän navigaation suunnittelu – North Patrolin vinkit
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin