Viime vuoden verkkokauppaselvityksessämme oli mukana yhteensä 68 Magento-alustalla toimivaa verkkokauppaa. Nyt niistä enää 47 käyttää Magentoa. Miksi Magentojen määrä on vähentynyt 31 prosenttia yhden vuoden aikana, ja mitä alustoja siitä luopuneet verkkokauppiaat nykyään käyttävät? Tämä artikkeli valottaa asiaa pintaa syvemmältä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Miksi Magenton käytöstä luovuttiin?
Syitä Magentosta luopumiseen on useita. Suurin niistä on tuen päättyminen Magento 1.X -versioille viime vuonna. Sekään ei yksistään riitä syyksi olla siirtymättä Magenton 2.X -versioon. Oletettavasti verkkokauppiaat ovatkin evaluoineet varsin hyvin vaatimuksensa verkkokaupalleen ja valinneet uuden alustan niihin perustuen. Viime vuonna 1.X -version Open Source -lisenssiä käytti 25 yritystä. Tänä vuonna tästä joukosta enää 3 uskaltautui jatkamaan 1.X -versiolla. Vain 10 niistä oli siirtynyt Magento 2.X -versioon.
Toinen iso syy näyttäisi olevan lisenssikustannusten nousu. Viime vuonna EE 1.14.X-versiota käytti 6 verkkokauppaa. Sen tuelle annettiin lisäaikaa, mutta lisenssikustannus pompsahti samalla paljon. Hinnoittelulla ohjaaminen on selvästi vaikuttanut, sillä tuoreessa otoksessa ei ole enää yhtään 1.14.X-käyttäjää.
Korona-aika on yllättänyt monet verkkokauppiaat – useimmat niistä kaupalliselta kannalta positiivisesti. Monille Magento 1.X-käyttäjille on saattanut tulla kiire vaihtaa alusta. Hintalappu 2.X-versioon vaihtamisesta on tuntunut kovalta ja tarjotut projekti liian pitkiltä. Kiire auttaa ymmärtämään, mikä on oikeasti tärkeää verkkokaupan toiminnassa ja mikä on taas mukavaa lisää, jota voidaan kehittää myöhemminkin. Maailmaa ei ole haluttu tehdä valmiiksi, kun samaan aikaan kauppaa olisi mennyt sivu suun vaikka kuinka paljon.
Mihin alustoihin Magentosta siirryttiin?
Viime vuonna mukana olleista 8 ei ollut mukana tänä vuonna aineistossamme. Niistä 4 oli karsiutunut kriteeristömme ulkopuolelle mm. liikevaihdon pienenemisen takia. 4 oli päätynyt lopettamaan koko verkkokauppansa.
B2B-liiketoiminnassa olevat verkkokaupat ovat pääosin pysyneet Magentossa. Shopify- ja Flowvy-käyttäjiksi ovat siirtyneet useimmin puhtaat B2C-kauppiaat. WordPressiin siirtyneiden asiakaskunnasta saattaa löytyä sekä B2C että B2B-asiakkuuksia.
Shopifyn käytön on aloittanut 5 verkkokauppaa, mm. Ruohonjuuri ja Pentik.
WordPressiin siirtyi 3 verkkokauppaa, mm. Lohikari ja Pihla.
Flowvyyn päätyi 2 verkkokauppaa: Haijaa ja Kierrätyskeskus.
Lisäksi räätälöityyn alustaan, Presta Shopiin ja Salesforce Commerce Cloudin käyttöön ovat päätyneet kuhunkin yksi yritys.
Miltä Magenton tulevaisuus näyttää?
Magenton kehittäjäyhteistö on jakautumassa kahtia, koska Open Source -kehittäjät väittävät Adoben jarruttavan ohjelmiston kehitystä. Kuinka uskottava tulevasta kehittäjäyhteistöstä tulee, jää nähtäväksi. Todennäköisesti jakautuminen ei ainakaan ensivaiheessa luo lisäuskottavuutta. Adobe Commerce Cloud toisaalta on erittäin uskottava alusta, jolla on myös premium-tuotteen hinta. Tuleeko Adobe tukemaan jatkossa lainkaan on-premise -asennuksia, on sekin iso kysymys. Aiemmin Magento EE:tä käyttäneet verkkokauppiaat joutuvat vakavan harkinnan eteen seuraavassa alustavaihdossaan. Magenton on-premise -asennusten suuruuden ajat näyttävät olevan pian takana päin ja markkinaosuuden lasku jatkuu.
Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi
Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin