North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Erilaiset sovellukset ratkaisevat erilaisia asioita. Tiedon jakoon ovat erityisesti Enisoftin Mobiilikunta ja Valun mobiiliratkaisu. Future Dialogin sovellus on taas tehty osallistamista varten. Helsingin sovelluksessa ideana on, että keskiössä on kaupunkilainen, jota palvellaan asuinpaikan tai mielenkiinnon mukaan. Tällä hetkellä Helsingin sovellus keskittyy palautteisiin. Niitä voi antaa, selata ja seurata.
Sovelluksesta on oltava hyötyä
Kaupungin näkökulmasta tärkein ratkaistava asia on se, miksi sovellus ylipäätään tarjotaan kaupunkilaisten käyttöön. Kuntalaki edellyttää tiedon jakoa ja osallistamista, mutta onko mobiilisovellus oikea väline.
Mobiilisovellusten käyttäjät ovat tarkkoja siitä, mitä sovelluksia puhelimiinsa lataavat. Sovelluksesta on oltava hyötyä. Mobiiliappi on helppo tapa seurata kotikaupungin uutisia ja tapahtumia, kun sovellus muistuttaa uusista asioista. Mutta erityisen kätevä se on silloin, kun tekee vikailmoitusta esimerkiksi sammuneesta katulampusta. Iltalenkillä on helppo kaivaa kännykkä taskusta ja ottaa kuva. Vikailmoitusta tehdessä GPS-sijaintitieto osoittaa automaattisesti tarkan paikan.
Osallistuminen kaupungin toimintaan vaatii jo enemmän aktiivisuutta. Kynnystä osallistumiseen laskee, kun osallistuminen on helppoa ja hauskaa. Vaikka koko kaupungin asiat eivät kiinnostaisikaan, lähiympäristön asiat ovat jokaiselle tärkeitä: mitä rakennetaan naapuriin, milloin lähikatu avataan tai mitä tapahtuu lähimmän koulun korjauksille.
Ovatko tiedonjako, palautteenanto tai osallistuminen riittävät syyt sovelluksen lataamiseen ja etenkin käyttöön? Joka tapauksessa sovellukset eivät kaikkien käytettävissä, sillä ne vaativat modernin älylaitteen ja osaamisen.
Yksi sovellus ei ratkaise kaikkia tarpeita
Mobiilikunta soveltuu silloin, kun halutaan välittää ajankohtaisia asioita ja tarjota kevyt ratkaisu asiointiin ja palautteisiin. Ylläpitäjiä helpottaa, että pääsisältö siirtyy automaattisesti verkkosivustosta ja kohtuu harvoin päivitettävät asiat ylläpidetään yhteishenkilön kautta. Valun tietoa jakavassa sovelluksessa sisältö päivitetään erillisen julkaisujärjestelmän avulla.
Osallistumissovellus on parhaimmillaan osallistavan kampanjan tarpeisiin, esimerkiksi strategiaa tehdessä tai aktiivisen kaupunkiraadin työkaluksi. Pelkkä viestintä ei yhteisöä pyöritä, vaan sisällöntuottoon on saatava kunnollista substanssiapua toimialueilta. Uutisten välittäminen osallistumissovelluksen avulla tuntuu keinotekoiselta.
Itse rakennettavat sovellukset vaativat resurssia, mutta silloin mahdollisuudet ovat luonnollisesti aivan toiset. Tällöin ei tarvitse sopeutua olemassa oleviin ratkaisuihin, vaan voi suunnitella oman kaupungin lähtökohdista sopivan ratkaisun. Oma sovellus on kuitenkin aina investointi, johon ei alle 100 000 euron budjetilla kannata ryhtyä. Jo pelkästään ylläpito ja puhelimien käyttöjärjestelmien muutoksiin reagointi maksavat koko ajan.
Pelkkä sovellukseen käyttöönotto ei vielä riitä, vaan on oltava valmis satsaamaan sovelluksen löydettävyyteen, lataamiseen houkutteluun ja käytön koukuttamiseen. Näyttävä lanseeraus tai uusien asukkaiden tervetulokirjeessä mainostaminen eivät takaa, että sovellusta käytetään aktiivisesti.
Riihimäki halusi parantaa tavoitettavuutta
Riihimäen kaupunki otti Mobiilikunnan käyttöönsä vuonna 2014. Sovelluksen ladanneita on noin 16 prosenttia kaupunkilaisista, ja käyttäjien määrä on kasvanut joka kuukausi. Mobiilinkunnan käyttöön päädyttiin siksi, että haluttiin olla paremmin tavoitettavissa.
Kaikkien kuntalaisten tavoittaminen on tällä hetkellä yhä helpompaa, mutta samalla haastavampaa, koska kanavat ovat pirstaloituneet. Kaikki kaupunkilaiset eivät lue paikallismediaa, kaikkia ei tavoiteta asukaslehdellä eivätkä kaikki todellakaan säännöllisesti käy kaupungin verkkosivuilla.
Perinteisillä keinolla heikoimmin tavoittaa esimerkiksi nuoria, ulkomaalaisia, kaupungissa vain nukkumassa käyviä tai muualle muuttaneita. Keinoja täytyy olla useita, ja tietoa pitää tyrkkiä muutenkin kuin verkkosivustolla.
Mobiilisovellus on turhake, jos sillä ei ole käyttäjiä. Mutta kuinka paljon käyttöä pitää olla, että satsaus kannattaa?
Tulevaisuus näyttää onko koko kunnan appseille käyttöä vai ratkaistaanko omilla appseilla tiettyä täsmätarvetta tai älykännykän toimintoja hyödyntävää erikoistarvetta. Mediatalot ovat panostaneet tänä syksynä käyttäjän itsensä personoimiin sovelluksiin, jotka seulovat suorilla käyttäjälle kiinnostavaa sisältöä. Kaupungeilla tämä olisi myös hyödyllinen ominaisuus.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
Lue palveluistamme
Pyydä tarjous