Tekstikokoa suurennetaan selaimella, ei erillisillä nappuloilla

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

31.10.2016

Virpi Blom

Viime vuosien aikana on taas jostain luikerrellut suunnittelijoiden päähän käsitys siitä, että ”Suurenna tekstikokoa” -nappula olisi etenkin julkishallinnon verkkopalveluissa jotenkin suotava, tai jopa välttämätön ominaisuus. Se EI OLE hyvää käytettävyyttä eikä mitenkään edistä esteettömyyttä — päinvastoin.

Takavuosien web-teknologioilla verkkosivuja taitettiin tyypillisesti siten, että sivun elementtien ulkoasu ja esitystapa määriteltiin tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Näin myös teksteille määriteltiin tiukasti staattinen pistekoko, vaikkapa 10 pisteen Arial. Ikänäköiset joutuivat tihrustamaan mikrotekstejä, koska omalla selaimella oli hankalaa määritellä asetuksia, joilla pystyi jyräämään sivun asetusten yli omat tekstimäärittelyt.

Tuolla aikakaudella (yli 10 vuotta sitten) oli perusteltua tarjota käyttäjälle helppo ratkaisu siihen, että sivun kirjainten koon voi suurentaa helpommin luettavaksi. Tähän tarkoitukseen vakiintuivat ”Suurenna” ja ”Pienennä”  -painikkeet, jotka olivat myös julkishallinnon suosituksena verkkopalvelun suunnittelun ja toteuttamisen periaatteista (JHS 129).

En ole varma, olivatko nuo nappulat käytännössä hyödyllisiä juuri kenellekään. Tiukkaan sidotun taittotavan vuoksi nappuloilla sai tyypillisesti kasvatettua tekstikokoa ehkä parin pisteen verran suuremmaksi, mikä ei mitenkään korjannut piperryksen luettavuutta. Ja sai tekstistä myös pari pistettä pienempää, jos se oli jollekulle hyödyllistä??

Nykysivujen tekstit skaalautuvat sujuvasti

Nykyisin verkkopalveluissa on käytännön standardina ja muoti-ilmiönäkin oletusarvoisesti todella suuret tekstikoot: sivujen responsiivinen mukautuminen myös tablettilaitteille ja älypuhelimille on edesauttanut sitä, että tekstien miellyttävään luettavuuteen on kiinnitetty huomiota.

Nykyisiin verkkosivujen taittotekniikoihin kuuluu olennaisesti se, että sivujen elementit ovat suhteellisia. Esimerkiksi tekstien kokoa ei ole määritelty absoluuttisesti, vaan tekstikoko mukautuu joustavasti päätelaitteeseen ja selaimessa käytettävissä olevaan tilaan.

Tästä syystä käyttäjä pystyy täysin itse selaimellaan valitsemaan sen, näyttävätkö sivun kirjaimet kärpäsen jäljiltä vai ovatko ne jäniksen kokoisia. Tekstikoon portaaton skaalaaminen sujuu luontevasti selaimen omilla ominaisuuksilla, joten niitä ei tarvitse ryhtyä kopioimaan verkkopalvelun toiminnoiksi.

Painike voi olla jopa haitallinen

”Suurenna tekstikokoa” -painiketta ei tarvita, koska teksti skaalautuu paremmin selainominaisuuksilla.

Loppuvuodesta 2012 päivitetty JHS 129 -suosituskin* ilmaisee asian näin: ”Kirjaimen koon tulee olla riittävän suurta, jotta se on luettavaa. Lisäksi tekstiä olisi voitava suurentaa ja pienentää ainakin selaimen asetusten avulla.”

Ei ole mitään syytä, miksei tekstikoon muuttaminen selaimen asetusten avulla olisi täysin riittävää käyttäjän tarpeita vastaavan tekstikoon aikaansaamiseksi. Ehkä JHS-suosituksen empivä muoto ”ainakin” selainasetuksista on johtanut siihen, että aA-painikkeet ovat jälleen tehneet tuloaan esim. kuntien verkkosivuille.

Huonosti rakennetut painikkeet voivat pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että sivujen tekstikoko määritellään absoluuttisena, ja painikeratkaisu haittaa sivujen tekstien vapaata skaalaamista omalla selaimella.

Joka tapauksessa tekstikoon suurennus- ja pienennysnappulat ovat turhaa ylimääräistä hälyä ja kognitiivista kuormaa käyttöliittymissä. Eikö niistä voitaisi jo luopua?

Kuinka suurennat tekstikokoa?

Kaikilla nykyaikaisilla selaimilla on mahdollista skaalata tekstikokoa vapaasti pitämällä näppäimistön Ctrl-näppäintä pohjassa (Mac-koneilla Cmd ⌘) ja näpyttämällä plus-painiketta [ + ].

 

Käytettävyys on aina muodikasta

North Patrolin suunnittelutyössä kiinnitetään johdonmukaisesti huomiota siihen, että digipalveluista tulee mahdollisimman ymmärrettäviä, opittavia, tehokkaita, asiakaskunnalle saavutettavia ja kaikin puolin miellyttäviä käyttää. Palvelumuotoilulla ja prototyypeillä haetaan toimivat ratkaisut, joiden havainnollista esittelyä organisaation sisällä tuetaan osuvilla mallinnuksilla.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun